Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte resistor


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte å prøve å bytte en resistor selv. Noen som er flinke på dette?

Har lagt ved bilde av resistoren som etter fargekodene å dømme er 0,22ohm 5% i følge kalkulator på nett. Noen som kan dobbeltsjekke om det stemmer? Er det mer jeg trenger å vite før jeg kjøper ny? Regner med det er Elfaelektronikk som er plassen å gå for slike?

Resistoren er fra en Alesis M1 620 studiomonitor.

Hilsen Øystein

post-7945-0-01531200-1350023589_thumb.jp

Endret av labeldd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg en som tåler så mange watt som mulig, men som fortsatt passer fint på kretskortet. Jeg klarer ikke å se noe perspektiv på bildet, men den der tålte kanskje 2W?

Når den motstanden har tatt kvelden så er det overhengende fare for at en transistor eller to også er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EBT: Tror 2W er riktig etter hva jeg har googlet meg fram til. Får prøve å se om jeg klarer å skaffe ny og bytte den selv. Hvis det har gått med noen transistorer og jeg må begynne å feilsøke osv så er det vel bare å kaste hele høytaleren. Har mine begrensninger :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh... 0.22 ohm?! Det er lite. Hvor i kretsen sitter denne?

Den sitter like før høyttaleren, etter utgangstransistoren. Den sitter der og gjør mye forskjellig rart, som å fange opp DC på utgangen, den isolerer parallelle utgangstrinn fra hverandre, og den representerer en minstelast når utgangen kortslutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fange opp DC på utgangen?!

Isolerer utgangstrinn?!

Minstelast ved kortslutning?!

Jeg kan ikke skjønne at en 0.22ohm resistor på 2W kan fylle noen av de funksjonene, med mindre den er ment å ryke som en sikring ved kortslutning, og da ville det vel være bedre med en sikring...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.