Web Analytics
Gå til innhold
labeldd

Bytte resistor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte å prøve å bytte en resistor selv. Noen som er flinke på dette?

Har lagt ved bilde av resistoren som etter fargekodene å dømme er 0,22ohm 5% i følge kalkulator på nett. Noen som kan dobbeltsjekke om det stemmer? Er det mer jeg trenger å vite før jeg kjøper ny? Regner med det er Elfaelektronikk som er plassen å gå for slike?

Resistoren er fra en Alesis M1 620 studiomonitor.

Hilsen Øystein

post-7945-0-01531200-1350023589_thumb.jp

Endret av labeldd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

0,22 ohm 5% ser ut til å stemme... Elfa bør ha slikt på lager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velg en som tåler så mange watt som mulig, men som fortsatt passer fint på kretskortet. Jeg klarer ikke å se noe perspektiv på bildet, men den der tålte kanskje 2W?

Når den motstanden har tatt kvelden så er det overhengende fare for at en transistor eller to også er død.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ugh... 0.22 ohm?! Det er lite. Hvor i kretsen sitter denne? Det skal ikke være rare spenningen over den før den tar kvelden. Det er nok svært viktig å få riktig effekttålighet for erstatningsmotstanden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EBT: Tror 2W er riktig etter hva jeg har googlet meg fram til. Får prøve å se om jeg klarer å skaffe ny og bytte den selv. Hvis det har gått med noen transistorer og jeg må begynne å feilsøke osv så er det vel bare å kaste hele høytaleren. Har mine begrensninger :mellow:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du skulle gi opp helt å finne på å kaste den, så si gjerne i fra. Da jeg gjerne tar i mot for å prøve meg på noe slikt selv=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ugh... 0.22 ohm?! Det er lite. Hvor i kretsen sitter denne?

Den sitter like før høyttaleren, etter utgangstransistoren. Den sitter der og gjør mye forskjellig rart, som å fange opp DC på utgangen, den isolerer parallelle utgangstrinn fra hverandre, og den representerer en minstelast når utgangen kortslutter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fange opp DC på utgangen?!

Isolerer utgangstrinn?!

Minstelast ved kortslutning?!

Jeg kan ikke skjønne at en 0.22ohm resistor på 2W kan fylle noen av de funksjonene, med mindre den er ment å ryke som en sikring ved kortslutning, og da ville det vel være bedre med en sikring...

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyttalerene er sannsynligvis veldig lav-ohmige og da finnes dte poeng i å ha lave verdier på resistorene. Har vært borti transistorsluttrinn som har hatt under 2ohm resistorer i emitter ol for å tilpasse strømmene på utgangen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Tores
      Har en Marshall jvm410 hjs som jeg bruker sammen JVM410 Combo og TC G-System i deres power amp insert loop for sterio oppsett
      HJS ampen er ny,brukt i en uke. Sistegang jeg slo den på så kom det en relativ kraftig sprake knittre lyd,det kom også lys glimt fra baksiden,dette stoppet ikke så jeg slo raskt av,har følelsen av at dette hadde øket i volum om jeg ikke hadde slått av så raskt.
      Lyden kan best beskrives som om man steker backon på full varme og samtidig en bakgrunslyd av å poppe popkorn. Kinttring-fresing-spraking-skurring-popping-lyden av å sveise med får mye trådmating,(om noe kjenner til sveising) ja,det var noen stikk ord. En blanding av dette er nærliggende lydbilde,volumet på lyden kan sammenlignes med en harde annslag på en akustisk gitar.
      Fra forhandler så sa de at en resitor var sprengt og et poweramp rør ødelagt,årsaken kunne de ikke forklare meg,dette er nå tredje gang det skjer,også da med nye HJS.
      Jeg tror det har å gjøre med mitt sterio oppsett,de mener det er produks.feil. en dårlig produksjons serie. Jeg ikke vere mulig å få tre fra denne serie.
      Har snakket med Marshall ang. min metode å koble dette sammen på,svaret var: Ingen problem,kan el. skal ikke forusake noen skade slik det er kobblet,og slik du bruker dette,hvilken loop du bruker er opp til din smak.
      Er det noen som kan tenke seg til noen mulige årsaker til disse skadene?
      Veldig taknemlig for svar og råd.
    • Av Affen
      Noen kjekke nettbutikker som selger resistorer? Skal modde Telecasteren til Esquire wiring og finner
      ikke resistor på hverken guitarfetish eller gitarist.no. Kun kondensatorer.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.