Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

4x12 kabinett!?


Anbefalte innlegg

Openback låter større, og man hører seg selv mye bedre pga. at lyden blir spredd og ikke går i en retning som med lukket kab. Det er ikke nevneverdig mye mindre bunn og trøkk i et 212 enn i et 412, og det er jo så ufattelig mye lettere å drasse med seg rundt. Jeg kan til nød bære mitt med en hånd så lenge jeg ikke skal lenger enn fra bilen og inn på venue'n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om 2x12 open-back.

Spiller du blues/rock og litt tyngre er det greit å ha et cab med avtakbar bakplate, da kan du variere etter hvilken type musikk du vil spille. Om du ikke finner det, er det IKKE vanskelig å modifisere.

Av høyttalere ville jeg valgt en (1) Alnico Blue og en (1) G12H. Det dekker mye grunn. Husk at høyttalerne i cab'et er vel så viktig for gitarlyden din som selve forsterkeren.

Fordelene med 2x12 og open-back.

- Lettere å bære rundt.

- Får kjørt høyttalerne hardere.

- Sprer lyden bedre.

- Åpnere og fyldigere sound.

- Ser (IMO) fetere ut.

Jeg regner med du intuitivt skjønner fordelene ved et lukket kabinett, og derfor skjønner hvorfor det kan være lurt å ha et cab hvor platen kan taes av og på etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om 2x12 open-back.

Spiller du blues/rock og litt tyngre er det greit å ha et cab med avtakbar bakplate, da kan du variere etter hvilken type musikk du vil spille. Om du ikke finner det, er det IKKE vanskelig å modifisere.

Av høyttalere ville jeg valgt en (1) Alnico Blue og en (1) G12H. Det dekker mye grunn. Husk at høyttalerne i cab'et er vel så viktig for gitarlyden din som selve forsterkeren.

Fordelene med 2x12 og open-back.

- Lettere å bære rundt.

- Får kjørt høyttalerne hardere.

- Sprer lyden bedre.

- Åpnere og fyldigere sound.

- Ser (IMO) fetere ut.

Jeg regner med du intuitivt skjønner fordelene ved et lukket kabinett, og derfor skjønner hvorfor det kan være lurt å ha et cab hvor platen kan taes av og på etter behov.

Å anbefale en 15w Alnico Blue og 25 w G12 til en som skal bruke det med en 90watts amp henger ikke helt på greip, han vil sprenge begge høyttalerene relativt kjapt i løpet av en nachspieljam hvor volumet går i taket.... ;)

Open back er sjef for clean og skranglevreng , men personlig foretrekker jeg lukket for et cab som skal dekke alt fra clean til chug. "Best" er relativt.

En 2x12" med mulighet for både åpen og lukket kunne være et bra valg, så kan OP finne ut av det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så beste 4x12" kabinettet er altså et åpent 2x12" kabinett,

og 4x12" kabinett låter bestandig dårligere enn et åpent 2x12" kabinett?

Det er bare svada. Mange helt vesentlige signaturlyder er spilt gjennom 4x12" kabinett.

@Audun: Har du vurdert at det kan ha noe med høytalere å gjøre at du ikke liker lyden i 4x12" kabinettet ditt?

Jeg har aldri likt V30 høytalere sammen med vintage voica forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.