Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

fjerne lakk på baksiden av hals


Anbefalte innlegg

hallo. jeg hadde akkurat inn strat`en min på service hos hagstrøm musikk i bergen. de foreslo at jeg burde fjerne lakken på baksiden av halsen, da denne begynte å bli mindre pen. jeg sa at det kunne de gjerne gjøre, om spillbarheten ikke ble dårligere av det. det ble den ikke. den ble faktisk bedre.

derfor vil jeg også fjerne lakken på baksiden av halsen på en av de andre gitarene mine også: en jackson professional (ultra-thin halsprofil. ikke ett stykke tre, slik som stratten, men rosewood gripebrett).

dette har jeg lyst til å gjøre selv.

så, det jeg lurer på, er om man kan gjøre det med vanlig sandpapir, hvilken finhetsgrad bør jeg avslutte med (800, eller noe slikt?) og hvilken olje bør jeg bruke for å få minst mulig friksjon, samtidig som treverket blir godt ivaretatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har du sjekket søkefunksjonen, og sjekket hva du får av treff på DIY- forumet?

Det er flere måter å gjøre dette på, både når det gjelder fjerning, og hva slags behandling man ønsker å gi halsen etterpå.

800 høres bra ut, men noen velger å pusse med enda finere papir. Når man skal ha ting superglatt, kan det være smart å lese seg opp på vannbeising. Det sparer deg for masse tid, og gir et veldig bra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. jepp. sjekket lakktråden (den som er sticky). men den tok hovedsaklig for seg behandlinger som gir en glass/lakkaktig overflate, ikke rene oljer som gir en ruere overflate med mye mindre friksjon.

vannbeising? er det når man bruker en våt klut for å få fibrene til å "reise seg"? altså for å få overflaten så smooth som mulig?

jeg ønsker å olje overflaten, med en type olje som gir treverket minst mulig friksjon, men som likevel bevarer treverket godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere tråder som allerede tar for seg oljing med diverse oljer. Og ja, vannbeising er det du antyder, men gjerne med varmt vann og forsiktig bruk av føner rett etterpå. Det sparer deg for masse tid og pussing, og gir deg et bedre resultat før oljing. Når du først har oljet, kan du ikke vannbeise mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.