Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En del spørsmål angående hjemmestudio...


Anbefalte innlegg

Hei,

Det er igjen meg som spørr angående hjemmestudio, denne gangen har jeg samlet flere spørsmål som er relevante for meg. Og jeg setter pris på om dere kan hjelpe meg dette :)

1. Hvordan kabler har en standard monitor?

2. Kan jeg bruke en preamp / amplifier istedet for et lydkort?

3. Er det mulig å gjøre om en jackkabel til vanlig midi input eller datainput ved hjelp av en adapter?

Si ifra hvis dere trenger bilder av preampen og / eller kablene jeg snakker om ;)

Takk for svar folkens!

PS: Studioet skal i hovedsak brukes til DJ'ing og produsering av Hip hop, dubstep og house music.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Aktive monitorer bruker signalkabler, passive bruker høyttalerkabler. Det er ingen allmengyldig standard. Bestem deg for utstyret først, så skaffer du kablene som passer.

2. Nei, rene preamper/amper har normalt ikke utganger som kan kobles til en PC på samme måte som et lydkort. Det finnes noen få unntak som f.eks. Yamaha THR10 som er an modelleringforsterker laget for øving og opptak.

3. Nei. En jackkabel har normalt bare to ledere (mono) eller tre ledere (stereo). Den er laget for å overføre audiosignaler. Midi bruker flere ledere og overfører helt andre signaler.

Oppgi gjerne hva slags utstyr du bruker. Det gjør det MYE lettere å hjelpe deg.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey her er et setup jeg tenker på:

Koble to peavey monitorer til en peavey PA-400, for så å få hooka den opp til pc, er dette mulig hvis jeg kjøper et lydkort? Eller uten et lydkort? eller burde jeg bare selge PA-400'en?

Bilder:

Denne skal hookes opp:

http://bildr.no/view/1290729

til, denne:

http://bildr.no/view/1290730

(Peavey PA-400)

Så tenkte jeg å hooke den videre til pc... Går det?

Eller går det at jeg hooker den videre til et lite lydkort som videre fører lyden inn i pc'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville nå være en veldig spesiell PC du har hvis det allerede ikke er et lydkort i den. Har du planer om å bruke en litt eldre Peavey- pa som lytt, holder kortet i massevis.

Det er ikke noe problem å koble en "vanlig" PC til denne PA-en.

Det du trenger er to sånne, 22-719, og en sånn, 32-1372, i passende lengde. Varenummer fra Clas.

Forbehold om at du har en "normal" PC som er nyere enn ti år.

En veldig god løsning er det ikke, men det er svar på spørsmålene dine. :)

Hvis du ikke har hasse penger for tiden, vil du få en langt bedre lytt til lydproduksjonen din hvis du går på et loppemarked og får tak i en vanlig stereoforsterker og to anstendige stuehøyttalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for å selge det jeg hadde Castor, også samler jeg det og kjøper et lydkort + to studiomonitorer. Har en stasjonær pavillion som jeg resetter og fjerner bloatware fra. Høres dette lurere ut? Tror du du kunne tegna opp hvordan jeg skal sett det opp? :)

Utstyret:

Numark mixtrack pro (dj mixer)

Akai mpk25 (midi keyboard)

Pc

Lydkort

2 studiomonitorer

Dynamisk mic (skal oppgraderes)

Så jeg hadde vært takknemlig om du kunne fikse en tegning av hva som må være koblet sammen ;) tusen takk hittil folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke kjenner utstyret du nevner i det hele tatt, og jeg da måtte bruke la oss si en times tid på å finne specs for å kunne gi deg et godt svar, takker jeg nei til det fristende tilbudet om å lage en tegning.

Forslag:

Les manualene ta ev. gode bilder ikke sånne som over, av inn- og utganger, lag et forslag, tegn selv, og så kommenterer vi? Da gjør du jobben i stedet for oss, det er jo en nedtur, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tenke og lese litt selv. Skal man drive med hjemmestudio så får man til mye mer dersom man forstår hvordan ting henger sammen.

Du lærer lite av at alle andre tenker for deg.

Dessuten har du IKKE satt opp noe presist anlegg. Ulike miksere, lydkort osv kan ha ulike krav til tilkoblinger. Det meste står i bruksanvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, den er grei ;) Har lest en del, men det handler vell om å prøve seg fram og se hva man liker best? ;) takk for hjelpen folkens! :)

+ CastorFiber, du har helt rett, ble vell litt for hekta i hva andre mente og sa. Lager heller en tegning selv imorgen :D så poster jeg den så kan dere gi feedback? Takk for svar og tips castorfiber og sarge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.