Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Studio PC, lavt budsjett


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tenkt meg å kjøpe en ny pc som jeg skal bruke til kun studio.

Problemet er at jeg har et veldig lavt budsjett, noen ideer til hvilket merke og hvilken modell jeg kan bruke?

Vil helst ha en pc som er standard, ikke en jeg må bygge selv for det har jeg ikke råd til :)

- Awell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen, hvor lite er budsjettet ditt?

Noe av aberet med å kjøpe en ny billig-maskin er at du"må"oppgradere med mer minne og mer harddiskplass+at maskinen er nedlesset av bloatware fra produsenten.

Det rimeligste kan faktisk være å bygge den selv, og jeg kan godt sette opp en rimelig maskin på Hardware.no for deg....å sette den sammen selv er enkelt.

Her har du et eksempel, men dette er overkill om du KUN skal bruke den som dedikert maskin til enkle opptak uten masse dikkedarer.

Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit Norsk OEM

Seagate Barracuda 2T

OCZ Agility 3 60 GB SSD

Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8G

Asus P8H61-M

Corsair CX 430W V2

Intel Pentium G550

Cooler Master Elite

310Sony AD-7280S

Totalsum = 3626,-

Endret av Carpal67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oystein1988: Det tenkte jeg på, men så er det jo sånn at du nesten kan kjøpe en ny bra windows pc for prisen av brukt mac som har omtrent lik ytelse?

Carpal67: Tror du du kan sette opp en for meg hvis jeg sier hva slags formål jeg har?

Skal bruke den til opptak, redigering og alt av DIY osv...

Blir mye musikkprogrammering og dermed trenger jeg en god pc, er det snakk om laptop?

Forresten, budsjettet mitt ligger på 3000 - 4000 så det er ikke så altfor mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en bra ide SuperamunD! :) Tror jeg poster en link til pc'en jeg vurderer her.

Er det da like greit å kjøpe en pc så avinnstalere unødvendig software fra elkjøp, Audun? Er ingen dum ide det heller.

Takk for svar! Leter fortsatt, noen andre ideer for hjemmestudio? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ditt bruk er en ferdigbygget pc helt sikkert godt nok, det er bare det at du får mer for pengene når du plukker selv.

Fordelene med en slik jeg satte opp kontra en ferdig er at du ikke legger penger i skjermkort(innebygget i hk)og i den "lille"harddisken som ofte følger med. Du får raskere kvalitetsminne, bedre hovedkort, bedre strømforsyning og en rask SSD-disk.

Her har du specs til en HP Pavillion....en typisk billig-pc til 3800.-hos Komplett. Dette er et ganske stort hopp nedover i hylla.....

Prosessor Intel Core i3

Minnekorttype DDR3-1066 (PC3-8500)

Installert minne 6144

Minnehastighet 1333

Maks minne 8 GB

Lagringskapasitet 500GB

Kjøper du deg en ferdigbygget så kan du(etter å ha brukt en time på å opprette bruker, innstallere bloatware osv), bruke Pcdecrapifier til å avinnstallere alt sjiten på en gang og Ninite.com for å legge inn alle nytteprogrammer du trenger i en bulk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er daden pcen du "bygde" helt på starten bedre for musikk? For den var jo litt billigere ;)

Audun, hvor mye kostet aceren og hvilken modell er det?

Et annet spørsmål: noen som vet om cubase elements 6 er bra? Den for 750... Eller om det finnes noen andre billige? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, vil dennefunke bra dersom jeg gjør det du nevnte Carpal?

Acer Aspire One 725 AMD-C60

Nja, en laptop er noe annet.....det går kanskje greit, men du får lite for pengene og jeg anbefaler det ikke til ditt bruk(varmeproblemer og elendige hovedkort). Den du linker til er litt slapp i fisken...du kan oppgradere, men da betaler du for de kjipe delene som allerede står i. En annen ting er at du må ha eksterne disker om du vil ha litt lagerplass, og det er tregere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.