Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

12. bånd er sur i forhold til resten av bassen


Bjavv

Anbefalte innlegg

Jeg har en Flea Street Bass som jeg har hatt i ca ett år nå, og jeg har alltid hørt at 12. båndet er litt surere enn de andre strengene. Dette gjelder vel for de under 12. også (13.,14.,15. osv.)

Har hørt det er en måte å "stille" det inn på, men jeg fikk aldri med meg hvordan

Noen som kan forklare HVA som skal gjøres og HVOR det skal gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du snakker om er intonasjon.

Først: har du en elektronisk tuner (stemmemaskin)?

Du sier du har problem med 12 bånd og oppover. Jeg ville gjort to sammenligninger for hver streng. Først åpen streng med 12. bånd og deretter 1. bånd med 13. bånd. Dersom begge deler avviker på samme måte, så trenger broens sadel en intonasjonsjustering. Dersom det er forskjellige avvik, så kan det hende nut trenger en justering også.

Fortell mer i detalj om hvordan dette forholder seg, så kan vi gi mer presis hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan intonere strengene. Ved enden av strengene sitter stolen, hvor du kan flytte enkeltsadlene frem eller tilbake. Ved å flytte de frem, gjør du strengens effektive lengde kortere, og dermed "flytter" du også hvor på strengene du må trykke for å få en viss frekvens.

Så: Finn frem tuneren din, sørg for at strengen alltid er stemt i den tonen du er ute etter, sjekk ved 12. bånd om du får samme noten. Om noten ved 12. bånd er for skarp, slakker du intoneringsskruen (gjør strengen "lengre"), om den er for flat, så strammer du intoneringsskruen. Gjenta dette i små steg, helt til du får samme tone på 12. bånd som åpen streng. Stem -> sjekk -> juster -> sjekk -> stem -> sjekk -> juster -> sjekk osv. Dobbeltsjekk ved 5. og 17. bånd når du tror du er der. Det kan være litt pes i starten, men man får fort dreisen på det, og da kan man også sette opp instrumentene som amn selv vil, - det er en STOR fordel! Lykke til!

Endret av Orph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vel helst sjekke først og så justere, men? :P

Ja, selvfølgelig... Man må jo vite hvilken vei man skal justere intonasjonen. Man bør vel egentlig sjekke stemming før og etter justering. Gikk litt fort. Redigerte posten.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.