Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte magnet i humbucker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle bytte magnet i en humbucker. Den orginale magneten satt ganske godt fast, så da jeg skulle fjerne den kom til jeg skade for å rykke en leder mellom coilene som jeg ikke hadde lagt merke til. Lederen var tynn som et hårstrå og satt på samme side som outputwiren på utsiden av coilen og innsiden av teipen. Humbuckeren det er snakk om er en Duncan Designed HB103 (Seymour Duncan Distortion produsert i Asia).

Får lyd i pickupen fremdeles, og høres normal ut.

Jeg lurer rett og slett på hva den lederen jeg røk er for noe?

post-3963-0-32124600-1349478615_thumb.jp

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg er skråsikker på dette ut fra den beskrivelsen du har gitt, så vil jeg tro det er forbindelsen mellom de to spolene du har brutt. Du sier det er lyd i den. Er det slik at du er sikker på at det er lyd i begge spolene? Det kan du sjekke ved å tappe med et skrujern på begge spolene i pickupen mens den er koblet til en forsterker.

Alternativt kan du ohme, og se om du får utslag.

Er det lyd i den ene, har du koblet det til kun den ene spolen, og det du bruker blir da en slags singlecoil-pickup.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :)

Gjorde som du foreslå: Tappet på hver coil mens den var tilkoblet forsterker - jeg får lyd i begge coilene, både når jeg tapper skrujern på spolen og når jeg tapper på "polepiece'ne". Så da er det nok noe annet.

Kan det være en form for jord? Kan prøve å få tatt et bilde, men må ha skikkelig kamera og lys sånn at det syns.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er skjerming rundt spolene. Så den kabelen er kun til skjerming av ene spolen. Det har ikke noe med signalet å gjøre. Eneste konsekvens er vel at du kan risikere at den ene spolen plukker opp mer støy.

Og det løser jeg rett og slett ved å lodde på en liten ledningstomp mellom de to spolene? Ser ikke ut som det er noe mer som er gjort.

Lurer på en ting til: Hvilke effekter kan man få ved å snu magneten(e)? Med 2 humbucker er det 4 muligheter. For hver coil (tenk bridge til venstre og hver coil oppover til neck lengst til høyre)

1) Brigde: nord, sør, sør, nord :neck - Dette er vel det vanligste(?)

2) Brigde: nord, sør, nord, sør :neck - Out of phase(?)

3) Brigde: sør, nord, sør, nord :neck

4) Brigde: sør, nord, nord, sør :neck

Svaret er vel avhengig av hvordan pickupen spunnet? Hvordan er dette for de pickupene jeg har, altså seymour duncans?

Hvilken magnet byttet du til, og hvordan ble det? :)

Jeg byttet faktisk 2 magneter. Jeg hadde ett sett med Duncan Designed HB103N og HB103B. Har alltid likt neck pickup, men syns bridge pickup var litt "tynn og steril". Det er ikke så mye info å oppdrive om settet annet enn "HB103 was patterned after the SH-6 Duncan Distortion set" på Seymour Duncan sine sider. Jeg syns neck pickupen høres mer ut som en SH-1n '59, og etter å ha lest litt på SD forumet fikk jeg bekreftet at neck pickup i settet har mest til felles med '59.

Derfor har jeg gått for en Unoriented Alnico 5 i neck for å få den enda litt likere en '59, og en Alnico 8 i bridge i håp om få en litt fyldigere og organisk lyd.

Foreløpig har jeg ikke fått test så mye, kunne sjekket at det fungerer. Høres bra ut så langt ihvertfall. Skal gjøre en del andre modifiseringer på gitaren, så blir vel til at jeg lager en egen tråd for å samle alle spørsmål, svar og bilder etterhvert. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Det er såklart avhengig av pickup-designet og gitaren/treverket den skal jobbe med, men i min mahogani Parker Nitefly, så gjorde den lyden langt fyldigere enn C5. Veldig tight og full til rytme, og til leads var den magisk - bare å synge i vei. Clean var akseptabelt (særlig når jeg splittet den og kombinerte med en Jazz i halsen), men den kom virkelig til sin rett med litt crunch ++.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alnico 8? Ikke ceramic 8? Den vil ikke gi mer organisk lyd, men en hardere bass og en kraftigere output. For en mer organisk lyd vil nok en svakere magnet som alnico 3 eller 2 være et bedre valg. Det går jo mye på hva en definerer som organisk da :)

Organisk var kanskje ikke mest beskrivende, men ville ha noe med kraftig output som et kompliment til den PAF lignende lyden jeg har i neck.

Hvilke effekter kan man få ved å snu magneten(e)? Med 2 humbucker er det 4 muligheter. For hver coil (tenk bridge til venstre og hver coil oppover til neck lengst til høyre)

1) Brigde: nord, sør, sør, nord :neck - Dette er vel det vanligste(?)

2) Brigde: nord, sør, nord, sør :neck - Out of phase(?)

3) Brigde: sør, nord, sør, nord :neck

4) Brigde: sør, nord, nord, sør :neck

Svaret er vel avhengig av hvordan pickupen spunnet? Hvordan er dette for de pickupene jeg har, altså seymour duncans?

Noen som vet dette? Innbiller meg at de to siste kombinasjonene gir det samme som de første; at det er kun hvordan magnetene står i forhold til hverandre som er viktig. Hvordan vil dette slå ut ved coilsplitting?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel minimalt, samme som å bare snu humbuckeren.... Det har ingenting å si, dog det kan tenkes man kan få en type fasefeil ved coilsplit og samtidig bruk av neck og bridge ? Dette er kun en vag teori fra min side... I en gitartegning jeg har står humbuckerene likt type nord sør nord sør

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Arkadian
      Har noen her erfaring med Tonerider pickups? De får jo veldig mye skryt, men det er ikke alltid lurt å stole på internasjonale gitarfora. Norske, derimot. 😉
      Jeg vurderer et sett Alnico IV Classics til en Ibanez JTK4 jeg har hatt som støvsamler i årevis. Overraskende grei gitar, men pickupene holder ikke mål. Så jeg leiter etter ålreite pickuper som ikke koster mer enn jeg ga for gitaren. Eventuelle andre tips?
    • Av minigrill
      Heisann, jeg har som i tittelen sies, kjøpt meg ny gitar. Jeg er veldig fornøyd, men vurderer å bytte ut pickupene, da jeg har lyst til å sette i pickuper jeg allerede har liggende. Det jeg lurte på var hva jeg kunne forlangt for disse ved evt. salg? Det er PRS \m/ det er snakk om.
    • Av Soundmannen
      Heisann!
      Har en Gibson Les Paul VOS R8 som jeg vurderer å fjerne pickups coverne på. Noen som har prøvd? Vil lyden bli mer åpen og få mer topp?
    • Av AkE
      Helt ny her inne, har vært en relativt passiv gitarspiller i en del år, men er tilbake med ny iver igjen nå. 
      Har hatt en Squier Super-sonic siden siden 1998, og liker godt å spille på den. Men kommer ikke utenom at Humbuckerne ikke er bra, tynn og spinkel lyd, og sliter faktisk med å få ordentlig fart på forsterkeren. 
      Så skulle hatt ett par nye humbuckere, men her er jeg helt blank. Musikksjangre er Eldre rock, heavy metal, blues og litt diverse. Vil ha noe med dypere, "tyngre og mer trøkk... Budsjett får vi ta etter hvert.. 
      Vet det ikke er det enkleste å svare på, men er helt grønn på valg selv, så trenger hjelp... 
    • Av Gertiosa
      Hei
      Kjøpte meg nettopp en ESP LTD EC-401 VB med EMG 60/81 pickups. Helt nydelig gitar med flott lyd, men da jeg så på pickupene lå bridge pickupen skjevt. Den var hevet i front og senket bak. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å fikse det? Lite giret på å sende gitaren i retur etter en dag!

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.