Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

One amp to rule them all - mulig med samme amp for bass og gitar?


sarge

Anbefalte innlegg

17.000 gauss høytalerne har større magnet, og egner seg til både bass og gitar.

14.000 gauss høytalerne egner seg best til gitar.

Enkelt sagt er det Fane versonene av Celestion G12H og G12M.

Betyr det at 17.000 gauss-høyttalerne tåler bass bedre? Kan det skade 14.000-høyttalere med for mye og for høy bass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva står det på de Marshall basshøytalerne? Lurer på om jeg må åpne 4x12 og kikke. Tror kanskje det er en basskasse.
I 1982 kasser "Bass/Lead" (de med "100" merket i hjørnet) står det G12H T1281 med basskoner. 102 014 hvis det er pre-Rola.

I 1935 kasser "Bass"(de med "Bass" i hjørnet står det G12M T1511 med basskoner. Også 102 014 hvis det er pre-Rola.

De siste Pulsonic konene fikk færre og færre siffer og hadde til slutt bare et 4 eller 14 på konene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at 17.000 gauss-høyttalerne tåler bass bedre? Kan det skade 14.000-høyttalere med for mye og for høy bass?
Tror ikke du ødelegger 14.000 gauss høytalerne hvis du ikke presser dem for hardt,

men 17.000 gauss er absoluttå foretrekke til bass.

Jeg har hatt begge variantene fra '72 og '73, og det er ingen tvil om at modellen med størst magnet låter best til bass.

Her er data for de to Hiwatt kassene med de to høytalermodellene.

Men Fane laget tilsvarende modeller for mange andre engelske merker på 70-tallet.

SE4122 - Speaker Enclosure 4x12 version 2

- 50w Fane drivers #122142, 17,000 gauss

- 16ohm 150 watt rating

SE4123 - Speaker Enclosure 4x12 version 3

- 50w Fane drivers #122231, 14,000 gauss

- 16ohm 100 watt rating

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok ganske beskjedne watt på en del av de gamle høytalerkassene,

men samtidig gjorde jo det at en 100w kasse kunne brukes på en 100w amp.

Jeg hadde ikke turt å kjøre en 100w Hiwatt på fire 25w Greenbacks, selv om det blir 100w.

Kabinettet ditt vil nok låte tøffest til gitar med en gammal Hiwatt forsterker.

Har testa å bytte høytalere mellom Marshall og Hiwatt, men det fungerer dårlig begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1982 kasser "Bass/Lead" (de med "100" merket i hjørnet) står det G12H T1281 med basskoner. 102 014 hvis det er pre-Rola.I 1935 kasser "Bass"(de med "Bass" i hjørnet står det G12M T1511 med basskoner. Også 102 014 hvis det er pre-Rola.De siste Pulsonic konene fikk færre og færre siffer og hadde til slutt bare et 4 eller 14 på konene.

Takker skal ta en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok ganske beskjedne watt på en del av de gamle høytalerkassene,

men samtidig gjorde jo det at en 100w kasse kunne brukes på en 100w amp.

Jeg hadde ikke turt å kjøre en 100w Hiwatt på fire 25w Greenbacks, selv om det blir 100w.

Kabinettet ditt vil nok låte tøffest til gitar med en gammal Hiwatt forsterker.

Har testa å bytte høytalere mellom Marshall og Hiwatt, men det fungerer dårlig begge veier.

Har en DR-504 fra samme periode, og det låter knall på gitar! Testet litt med bass i går, og det låt heller ikke så verst syn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G12H kassene til Marshall (1982) har basskoner og er merket "Lead/Bass".

Favorittkassa til Hendrix, Page og en hel haug andre. Flatt og kjedelig?

Nå har jeg stort sett ikke hatt tilgang på så store mengder godsaker. Mine erfaringer eri langt større grad basert på rimelige transistor bassforsterkere medet basselement eller to i. Det skulle jeg sikkert ha nevnt.

Bassforsterkere med basselementer kan sikkert låte helt topp. Derfra, til å si at det er "vanlig", er vel et godt sprang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall Super Bass/Bass med 1982 kasse, eller 1935 kasse er helt vanlig å bruke på gitar.

Ampene og kassene låter ikke dårligere på gitar enn ampene og kassene som ble bygd for gitar.

Dessuten er jo "alle Marshallers mor" en Fender bassforsterker.

Det du har rett i er vel at disse ampene i mindre grad blir brukt på bass,

og at mange heller spiller bass på transistoramper. Men da går man også glipp av noe.

Bass med litt vreng og varme fra en røramp låter tøft. Dessuten tåler den pedaler mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.