Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

One amp to rule them all - mulig med samme amp for bass og gitar?


sarge

Anbefalte innlegg

Fender Bassman er jo den klassiske historien om bassforsterkeren som passet like bra eller bedre for gitar.

Orange Terror Bass er testet på gitar med gode resultater, og tar gitarpedaler godt.

Jeg vurderer å bytte ut ampene mine med head + cab, men finnes det flere alternativer? Nyere Fender Bassman for bass virker ikke som de blir brukt for gitar, og er vintage reissue eller originale bassman-amper bra for bass? Virker som de stort sett spilles av gitarister.

Kjør debatt - kan man klare seg med bare en forsterker for bass og gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fender Bassman låter kule både på bass og gitar.

Det samme gjelde Marshall Super Bass og Vox AC50 eller AC100.

Da snakker jeg om de gamle ampene eller reissuer av de gamle.

Viktigst er det at du bruker høytalere med basskoner. De låter ofte like bra på bass og gitar.

Høytalere med gitarkoner risikerer du å ødelegge hvis du spiller bass med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden minner meg om http://forum.gitarno...-bass-og-gitar/

Ampeg SVT med 8x10" funker fortsatt gull til både bass og gitar. Sunn 2000S er også på høyden.

Nei, det er ikke samme spørsmål i den andre tråden. Der tenkte jeg å ha et kabinett som kunne ta både bass- og gitar heads.

Takk for tips om Ampeg SVT. Koster jo litt de modellene med rør.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke like gjerne bruke en bassman til monitorering og PA? Så kan vi ha hundre bassmenner på scenen. Det hadde vært no det.

Spøk til side, jeg er i utgangspunktet skeptisk, men har jo aldri hørt (som jeg vet om) en bass gjennom en bassman. Er det ikke en grunn for at vi har rendyrka bassamper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men denne tråden minner meg grufullt om den gangen jeg fikk en 15år gammel sliten Marshall bass-amp da jeg selv var 13-15 år.....dvs.en ca.1965-67modell.

Jeg trodde en bass-amp var ubrukelig til mitt formål så den ble ståendes nedi boden hos en kamerat helt til faren, etter mange år(ca86-87)og med mitt samtykke, kastet den på fyllingen da de solgte huset sitt. :(

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass på gitaramp/gitarkasse er ikke lurt

Gitar på Bassamp/basskasse går greit, men helt på generell basis, synes jeg det ofte låter flatt og kjedelig. Det kan ha sammenheng med at jeg aldri har vært flink nok til å pøse på med artige tråkkebokser foran, men det er mitt generelle inntrykk.

Funker i nødsfall, men det er det. En god gitaramp som ikke er for gainete er greit på bass med basskasse, da. Nå har jeg aldri vært så kresen på lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass på gitaramp/gitarkasse er ikke lurt

Gitar på Bassamp/basskasse går greit, men helt på generell basis, synes jeg det ofte låter flatt og kjedelig. Det kan ha sammenheng med at jeg aldri har vært flink nok til å pøse på med artige tråkkebokser foran, men det er mitt generelle inntrykk.

Funker i nødsfall, men det er det. En god gitaramp som ikke er for gainete er greit på bass med basskasse, da. Nå har jeg aldri vært så kresen på lyd.

Se fra 20:40 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Hvordan vet man om man har 17.000 gauss høyttalere eller ikke?

EDIT: fant ut jeg har 14.000.

Hva har dette å si?

17.000 gauss høytalerne har større magnet, og egner seg til både bass og gitar.

14.000 gauss høytalerne egner seg best til gitar.

Enkelt sagt er det Fane versonene av Celestion G12H og G12M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass på gitaramp/gitarkasse er ikke lurt

Gitar på Bassamp/basskasse går greit, men helt på generell basis, synes jeg det ofte låter flatt og kjedelig. Det kan ha sammenheng med at jeg aldri har vært flink nok til å pøse på med artige tråkkebokser foran, men det er mitt generelle inntrykk.

Funker i nødsfall, men det er det. En god gitaramp som ikke er for gainete er greit på bass med basskasse, da. Nå har jeg aldri vært så kresen på lyd.

G12H kassene til Marshall (1982) har basskoner og er merket "Lead/Bass".

Favorittkassa til Hendrix, Page og en hel haug andre. Flatt og kjedelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.