Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Music Man HD 130R = "high gain" amp (?!)


lokmund

Anbefalte innlegg

Snappet akkurat til meg en slik gammel herlighet av en forsterker og fikk just testet den i går, noe jeg må si meg veldig fornøyd med. Lyden altså.

Men for å være en Music Man, som i utgangspunktet skal være blodig høy i volum og clean nesten hele veien til toppen, må jeg si at jeg er relativt overrasket. Med mastervolumet på 2 og kanalvolumet på 5 vrenger ampen som bare juling og hvis jeg kjører volum på 10 blir det tjukk, hårete og svær distortion. Det kan da ikke være normalt?

I tillegg skal forsterkeren såvidt jeg forstår være 130 watt output og er kjent for å være meeeeget høylytt av seg. Med master og volum på 10 kunne jeg fortsatt stå rett foran forsterkeren og kose meg med rifferi. Det kan da ikke være normalt?

Jeg tok med meg en JHS fuzz til lokalet da jeg regnet med at ampen skulle være 90% clean, men jeg trengte altså ikke fuzzen i det hele tatt. Spørsmålet blir da:

Hva i all verden går det av denne gamle traveren? Har noen moddet den? Er rørene såpass sliten at de vrenger hele tiden? Kan biasen være altfor kald/rørene for svake? (ampen gir rundt 750 volt eller hva enn det nå måles i) til rørene. Jeg kan overhodet ikke elektronikken bak rørene og heller ei noe om bias. Hvis noen kjenner noen som har en slik eller har nær-autistiske egenskaper på forsterkere tar jeg gladelig imot tips! :)

Skal innom lokalet senere, kan forsøke å spille inn en kort iPhone-video om det kan være til hjelp i feilsøkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snappet akkurat til meg en slik gammel herlighet av en forsterker og fikk just testet den i går, noe jeg må si meg veldig fornøyd med. Lyden altså.

Men for å være en Music Man, som i utgangspunktet skal være blodig høy i volum og clean nesten hele veien til toppen, må jeg si at jeg er relativt overrasket. Med mastervolumet på 2 og kanalvolumet på 5 vrenger ampen som bare juling og hvis jeg kjører volum på 10 blir det tjukk, hårete og svær distortion. Det kan da ikke være normalt?

I tillegg skal forsterkeren såvidt jeg forstår være 130 watt output og er kjent for å være meeeeget høylytt av seg. Med master og volum på 10 kunne jeg fortsatt stå rett foran forsterkeren og kose meg med rifferi. Det kan da ikke være normalt?

Jeg tok med meg en JHS fuzz til lokalet da jeg regnet med at ampen skulle være 90% clean, men jeg trengte altså ikke fuzzen i det hele tatt. Spørsmålet blir da:

Hva i all verden går det av denne gamle traveren? Har noen moddet den? Er rørene såpass sliten at de vrenger hele tiden? Kan biasen være altfor kald/rørene for svake? (ampen gir rundt 750 volt eller hva enn det nå måles i) til rørene. Jeg kan overhodet ikke elektronikken bak rørene og heller ei noe om bias. Hvis noen kjenner noen som har en slik eller har nær-autistiske egenskaper på forsterkere tar jeg gladelig imot tips! :)

Skal innom lokalet senere, kan forsøke å spille inn en kort iPhone-video om det kan være til hjelp i feilsøkingen.

Det samme tenkte jeg også. Som du sier, skal disse være veldig clean.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med de fire vise menn over her. Det er noe galt.

Hvis du har en HD 130 med rør i fasesplitteren tipper jeg problemet er, i prioritert rekkefølge:

  • Dårlige utgangsrør
  • Bias
  • Annet

Hvis du har en katodedrevet HD 130, slik som i tråden :

  • Bias
  • Dårlige utgangsrør
  • Annet

Hvilke rør står i din amp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med de fire vise menn over her. Det er noe galt.

Hvis du har en HD 130 med rør i fasesplitteren tipper jeg problemet er, i prioritert rekkefølge:

  • Dårlige utgangsrør
  • Bias
  • Annet

Hvis du har en katodedrevet HD 130, slik som i tråden http://forum.gitarno...en/#entry574688 :

  • Bias
  • Dårlige utgangsrør
  • Annet

Hvilke rør står i din amp?

Hvis katode er synonym for transistor, så ja. Denne har ikke 12ax7 som likeretter. Er i tillegg en eller annen tidligere eier som har revet/skrapt/svidd vekk enhver referanse til merket! ...which is weird.

Hva angår selve forsterkeren er kunnskapen min MEGET begrenset. Jeg testet den igjen i går, kjørte begge kanaler på fullt volum om en annen og seriekoblet inn i hverandre samt mastervolum på fullt. Konklusjon = full overlevelig og SHITloads av gain. Gainorama til og med.

Om noen her inne kan hjelpe med serienummer på forsterkeren også hadde det vært bonus. Siden plakken på høyreside bak også er revet hjerteløst fra ampen, står der et slags nummer (som jeg da regner med er serienummer) på chassiss'n. Her følger tre bilder av det schizofrene beistet. Tolexen er også uoriginal, hvis noen reagerer på skjevheten. La på 70-tallsfilter på bildene, siden det er fredag:

post-7714-0-12803000-1349465923_thumb.pn

post-7714-0-35623100-1349465911_thumb.pn

Her er altså det nærmeste jeg kommer å finne serienummer. Er dette riktig? Jeg er virkelig noob på forsterkere merker jeg.

post-7714-0-25358900-1349465905_thumb.pn

Her er rørene som stod i. Tror ikke de er så veldig gamle at det gjør noe, men ampen har sikkert ikke vært justert ved bytte. Det var vel 6AC7 sumthin som stod i originalt?

All hjelp mottas med takk, men jeg har en følelse av at service er uunngåelig.

Endret av rahnvu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å utelukke èn ting.... (kanskje du har gjort det allerede, men... :blush: ) Ser på det ene bildet at switchen på fremsiden av ampen der du velger mellom 65 og 130 watt står på 65W (lo). Har du prøvd å sette den på "hi" som er 130W. Hvis ampen står på 65 watt vil den naturlig nok vrenge mye tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å utelukke èn ting.... (kanskje du har gjort det allerede, men... :blush: ) Ser på det ene bildet at switchen på fremsiden av ampen der du velger mellom 65 og 130 watt står på 65W (lo). Har du prøvd å sette den på "hi" som er 130W. Hvis ampen står på 65 watt vil den naturlig nok vrenge mye tidligere.

Den vrenger minst like mye på 130W. Som strengt tatt ikke ER 130W på min amp. This is some weird shit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Den vrenger minst like mye på 130W. Som strengt tatt ikke ER 130W på min amp. This is some weird shit.

Om du har den på 65 eller 130 w har ikke noe å si i forhold til vrengen du opplever.

Hvis det hadde vært sluttrinnet uansett om det gjelder den modellen med rør eller transistor fasevender ) som var problemet,

ville vrengen oppleves som umusikalsk - samme gjelder feil innstilt bias.

Hvis den er moddet, er det litt vanskeligere å gjette - men uansett er dette ikke et uvanlig scenario. Har hatt flere MM HD130

til service i verkstedet mitt, og bruker selv en HD 130 (til bass), input er ganske følsom - så hvis du kjører hotte pickuper overstyrer du fort inngangen. Ofte starter forvrengningen ved ca. 2 , men da er det jævlig høyt vel og merke hvis master er på full.

Normalt vil ikke transistorene i preampen gå i stykker, men i moddede amper skjer det uforutsette ting. (de originale transistorene er vanskelige å få tak i) Samme amp, med ´normale´pickuper vil være umulig å bruke på full master grunnet volum. Har testet HD 130 amper etter service på full guffe, med ørepropper, og det flytter virkelig innvollene dine.

Når det gjelder røra på bildet kan ikke de brukes i Musicman i HI posisjon.

Musicman ble levert med 6CA7 som nevnt, og EL34 er ikke identisk. De er elektrisk ganske like, men anoden tåler ikke like mye varme og ikke like høy spenning. Sovtek, TAD osv. kan du bare glemme å bruke. Har hatt amper med rundt 800v på anoden i HI pos, dette varierer litt grunnet toleranse på trafoene. Stort sett ryker ett eller flere rør og tar også med seg transistorparet (fasevender) og gjerne OP ampen på driverbrettet. Løsningen blir å enten bruke dyrere rør som tåler høy spenning (Svetlana Winged C) eller bygge om til 6550. Prøver ikke å selge Svetlana her, men det er det eneste EL34 som erfaringsmessig tåler disse ampene. Skal være forsiktig med å rakke ned på andre merker enn de jeg fører selv, men du kan alltids bruke Sovtek osv dersom du kjører i 65W modus - og da 350v på anodene. Men da kan man jo like godt bruke en 50W topp og halvere rørkostnadene.

Vær også obs på at disse ampene har seriekoblet output (hvis ikke den også er moddet) Mange HD130 havarerer som følge av den farlige kombinasjonen feil impedans, dårlige rør og høy spenning! Kjører du en 16 ohm kasse når den skal ha 4 vil du også

oppleve at volumet blir lavere, og dermed óverlever´ master på full.

Når det gjelder likeretter som er nevnt tidligere, tror jeg ikke HD 130 ble levert med rørlikeretter - har ikke sett det og finner ikke indikasjon på dette i skjemaene.

Håper dette klaret opp i noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har den på 65 eller 130 w har ikke noe å si i forhold til vrengen du opplever.

Hvis det hadde vært sluttrinnet uansett om det gjelder den modellen med rør eller transistor fasevender ) som var problemet,

ville vrengen oppleves som umusikalsk - samme gjelder feil innstilt bias.

Hvis den er moddet, er det litt vanskeligere å gjette - men uansett er dette ikke et uvanlig scenario. Har hatt flere MM HD130

til service i verkstedet mitt, og bruker selv en HD 130 (til bass), input er ganske følsom - så hvis du kjører hotte pickuper overstyrer du fort inngangen. Ofte starter forvrengningen ved ca. 2 , men da er det jævlig høyt vel og merke hvis master er på full.

Normalt vil ikke transistorene i preampen gå i stykker, men i moddede amper skjer det uforutsette ting. (de originale transistorene er vanskelige å få tak i) Samme amp, med ´normale´pickuper vil være umulig å bruke på full master grunnet volum. Har testet HD 130 amper etter service på full guffe, med ørepropper, og det flytter virkelig innvollene dine.

Når det gjelder røra på bildet kan ikke de brukes i Musicman i HI posisjon.

Musicman ble levert med 6CA7 som nevnt, og EL34 er ikke identisk. De er elektrisk ganske like, men anoden tåler ikke like mye varme og ikke like høy spenning. Sovtek, TAD osv. kan du bare glemme å bruke. Har hatt amper med rundt 800v på anoden i HI pos, dette varierer litt grunnet toleranse på trafoene. Stort sett ryker ett eller flere rør og tar også med seg transistorparet (fasevender) og gjerne OP ampen på driverbrettet. Løsningen blir å enten bruke dyrere rør som tåler høy spenning (Svetlana Winged C) eller bygge om til 6550. Prøver ikke å selge Svetlana her, men det er det eneste EL34 som erfaringsmessig tåler disse ampene. Skal være forsiktig med å rakke ned på andre merker enn de jeg fører selv, men du kan alltids bruke Sovtek osv dersom du kjører i 65W modus - og da 350v på anodene. Men da kan man jo like godt bruke en 50W topp og halvere rørkostnadene.

Vær også obs på at disse ampene har seriekoblet output (hvis ikke den også er moddet) Mange HD130 havarerer som følge av den farlige kombinasjonen feil impedans, dårlige rør og høy spenning! Kjører du en 16 ohm kasse når den skal ha 4 vil du også

oppleve at volumet blir lavere, og dermed óverlever´ master på full.

Når det gjelder likeretter som er nevnt tidligere, tror jeg ikke HD 130 ble levert med rørlikeretter - har ikke sett det og finner ikke indikasjon på dette i skjemaene.

Håper dette klaret opp i noe!

Det klarnet opp i en god del ja, takker og bukker! :)

Ampen har vært på service og fungerer nå temmelig bra! Mener han fikset noen motstandere og byttet ut en IC-chip som var gåen. Ellers har han justert bias (for å sitere ham: så mye som var mulig å justere) og tremoloen. Jeg har sålangt hatt den på kanal 2 med 4 i volum og 2 på mastervolum. Det holdt. :P Det er samme rørene som står i enda så det kan hende litt av "artifactsene" jeg hører nå er pga dette. Mener jeg leste at JJ sine EL34L er tilnærmet 6CA7, men jeg skal ikke påstå noe. Innspill?

Har også leflet med tanken på å benytte andre rør i den, men da tenkte jeg KT88. De er vel det nærmeste man kommer 6550, er de ikke? Hva må jeg få gjort for at ampen skal tåle andre rørtyper? Og ikke minst: vil det gå i det hele tatt? Forestiller med at den hadde gått fra 130 til 200 hvis jeg byttet inn til KT88. x)

Har brukt ampen både i low og hi posisjon og der er ikke noe som tilsier at rørene holder på å gå til pokker. Apropos dette: de senere versjonene av 130R ble levert med 6L6. Vil det da si at ampene var bygget opp på en annen måte? Og vil det kanskje si at det er en sånn jeg har, siden min har transistor pre-amp? (de første hadde en 12ax7 hvis ikke jeg tar feil, igjen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KT88 og 6550 er temmelig like ja, eneste forskjellen jeg kommer på er at KT88 tåler høyere anodespenning. Tror ikke du vil få noe særlig høyere utgangseffekt bare ved å bytte rør, resten av kretsen med strømforsyning og utgangstrafo må også være med på leken, men du vil nok få litt annerledes lyd. Jeg syns KT88 låter tightere/strammere enn EL34, i hvert fall i Marshall-amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, foresillingen om at du ville ha fått en 200w forsterker med KT88 er delvis riktig. Men utgangstrafoen din er dimensjonert for 130W, og dessuten ville 4xKT88 trekke en god del mer strøm enn det strømforsyningen kan levere. Det blir jo en god del tusenlapper. 6550 krever mindre ombygging naturligvis, men helt ærlig er Svetlana Winged C EL34 det beste tipset her - du trenger ikke et rør som heter eller kaller seg 6CA7, men et rør som tåler varme og høy spenning godt. Poenget mitt er at du ikke bare kan putte inn KT88 for å teste sånn uten videre.. Lar seg gjøre å bygge om, men blir dyrt. I tillegg kan nevnes at 130W er i grenseland for disse chassis typene. De er tunge, ja - men små. Mer watt = mer effekt/varme - og det er trangt om plassen. Du må bygge om chassiset for å få plass til større trafoer, og da vil det bli enda trangere.

Forsterkere som allerede er tuklet med og ikke har spesielt høy verdi ser jeg normalt ingen grunn til å ikke leke med på denne måten, men jeg ville anbefalt forsterkere med bedre plass, eksempelvis Marshall, for en slik mod.

Rent kostnadsmessig ville du nok ha fått ´rabatt´ hvis du var villig til å bytte inn dine gamle trafoer ihvertfall.

Det har vært laget erstatningstrafoer til MusicMan som ikke er veldig gode, f.eks 130W utgangstrafoer - så dette er attraktive reservedeler.

Et tankekors er jo at den ikke ville spilt så voldsomt mye høyere, du ville fått litt mer headroom og litt tightere sound, men tenk da hvis du likte den bedre før:-)

JJ EL34L og E34L er mye bedre enn Sovtek synes nå jeg, men på langt nær så gode som Svetlana WC når det kommer til amper med sk. ekstremytelse - dvs 4xEL34 forsterkere med 120-130W. Har fått inn smeltede/kortsluttede JJ rør ved noen anledninger - selv om de hyppigste rør med feil er TAD, sovtek/EH osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.