Web Analytics
Jump to content

Gitarelektronikk?

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal begynne å bygge en gitar. Jeg og faren min kan det mekaniske og setup, men kan ingen ting om det elektroniske.

Hvilke elektroniske deler trenger vi og hvor får vi kjøpt det? (pottmeter, mikrofoner og sånt)

Jeg ville kjøpt fra Guitarfetish.com, de har alt du trenger til greie priser.

http://www.guitarfetish.com/Guitar-Electrical-Components_c_14.html

Vet jo ikke hva slags type gitar du bygger, men på den siden jeg linket til finner du Complete upgrade set for Les Paul og Strat type gitarer. De har også alt av mikker.

Koblingsskjema følger med, eller du kan finne det på nett, f.eks hos Seymour Duncan.

Edited by askret

Takk for svar og hjelp. Jeg har tenkt til å bygge en telecaster -type gitar. Jeg vet jeg trenger to singlecoil mic'er, to pottmetere, switch, jackinganag, ledninger og skjerming, men hvilke? Det er en jungel der ute for en nybegynner :P.

For å være helt ærlig. hvis dette er ditt første gitarbygg, så hadde jeg ikke lagt ned en formue i deler.

Hvis du er som de fleste andre jeg kjenner som har bygd gitarer fra bunnen, er den første gitaren i første rekke en læreprosess, og den kommer til å være preget av at du har lært noe av byggingen. Det medfører at den ikke blir "perfekt".

Bestill noe greier fra GFS, du. Det er ganske rimelig, godt med godlyd for pengene, og av så god kvalitet at det fungerer utmerket uten å gå i stykker med en gang. Dessuten er fimaet problemfritt å handle med, og sender raskt det du har bestilt.

Enig med CastorFiber. For mitt første bygg bygget jeg kroppen selv, alt annet kjøpte jeg i rimelige deler. Og jeg gjorde noen tabber som jeg lærte av. Gitaren er spillbar, men ikke perfekt.

Så... siden du vil bygge tele, så foreslår jeg dette:

http://www.guitarfetish.com/SUPER-LIghtweight-Tele-Style-kit-Maple_p_1204.html#

Du får det ikke rimeligere, og når gitaren er ferdig så vil du oppdage om det er noen vits i å oppgradere noe eller la den være en læreprosess. Selv om det er et kit, så er det mange aha-opplevelser om du aldri har satt sammen en gitar før. Og så får du forsøkt deg på finish og litt tresløyd for å utforme hodet. Mange (meg selv inkludert) oppdager at det faktisk ikke er så enkelt å matche produksjonsgitarer / custom-gitarer når det gjelder finish...

Takk igjen for hjelp. Fant et T-kit på finn.no. til 1995Kr, ser ut til at dette er det billigste valget. Frakt og toll er dyre saker :D Vi har noe bra tørket Osp liggende som vi kanskje kan lage en egen designet kropp av. Så kan vi plukke ut noen grommere deler til neste prosjekt når vi kan mere.

I tilleg til mic'ene trenger du et tone-potmeter og et volum-potmeter. Her bruker man som regel enten 250 kohm eller 500 kohm. Går litt på smak og behag. Du trenger også en kondensator til tone-potmeteret. Her er det vel vanlig med ca 22 microfahrad om jeg ikke tar helt feil? Du trenger også en 3-veis bryter og en jack-inngang.

Dette kan du finne på gitarist.no som er en norsk side.

Edited by guitarrig

Takk igjen for hjelp. Fant et T-kit på finn.no. til 1995Kr, ser ut til at dette er det billigste valget. Frakt og toll er dyre saker :D Vi har noe bra tørket Osp liggende som vi kanskje kan lage en egen designet kropp av. Så kan vi plukke ut noen grommere deler til neste prosjekt når vi kan mere.

Det settet på GFS vil koste deg omtrent 1200 kroner ferdig tollet, bare så det er nevnt. Portoen er på USD 70. Kjøper du bare elektronikk/hardware og hals, blir jo summen enda lavere. Skulle vli "noe under" et par tusen.

Det settet på GFS vil koste deg omtrent 1200 kroner ferdig tollet, bare så det er nevnt. Portoen er på USD 70. Kjøper du bare elektronikk/hardware og hals, blir jo summen enda lavere. Skulle vli "noe under" et par tusen.

Viste ikke at musikkinstrumenter var fratatt toll. Gjelder dette også deler?

Ja, men husk forskjellen på toll og mva. Stort sett er det vel bare mat og klær det er toll på av varer som er vanlig å kjøpe for en privatperson. Alt som importeres som har en verdi over 200,- skal det likevel betales 25% merverdiavgift på. Likedan kommer et fortollingsgebyr.

Tjah... kit $89.99 + porto $70 havner på ca $160. Legger man inn i valutakalkis og legger på 25% mva så blir det ca 1150 kroner. Fortollingsgebyr på maks 200 kroner, så blir det maks 1350 kroner til sammen fra gfs.

Det er altså mva på dette som det meste annet. Mulig CastorFiber glemte fortollingsgebyret, men uansett havner det godt under 1995 kr.

Edited by sarge

Bestill via Ebay fra Kina, der får du det samme som de bruker i rimelige gitarer som Squier og Epiphone. Nøyaktig samme OEM-saker som selges til dobbel/ tredobbel pris fra forhandlere (femdobbel pris i Norge). Da får du alt for rundt 500-800 kr. Koreanskproduserte pickuper er ganske bra, og koster ikke skjorta. Har også handla stemmeskruer fra Kina som faktisk gjør det de skal, lisensproduserte Grover-skruer koster ca 200 kr fra Kina og er fullt på høyde med for eksempel Gotoh.

Er ofte fraktfritt fra Kina, og da kan du kjøpe i flere sendinger på under 200 kr og unngå moms.