Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Drop A på 7 -strenger - Slække strenger! (og Floyd fucking Rose, argh!)


Stormshadow2k

Anbefalte innlegg

Hoit!

Tenkte jeg skulle stille et par spm som har iritert rævva av meg nå en stund.

Har en 7-strenger Ibanez som stemmes i drop A. (A-E-A-D-G-H-E)

Dette resulterer i at den mørkeste A-strengen blir veldig slapp og flappa-flappa-flappa å spille på.

1) Vil tykkere strenger på hele gitaren, eventuelt bare en tykkere "A-streng" hjelpe å stramme og "tighte" opp dette?

Det står en sånn føyrbanna fettskit av en Floyd Rose på gitaren som jeg har forsøkt å stive av fullstending med treklosser. Allikevel er gitaren et helvete å holde stemt. Tuneren klarer å holde en ren tone når jeg stemmer med flagioletter (?) i 12.bånd (dog aldri aldri på overnevnte mørke A-streng), men når jeg slår ann en åpen streng er tuneren helt ute og sykler.

2) Noen ideer til hvordan i helvete jeg kan holde bannskapen stemt!?

EDIT: Mulig jeg burde skrevet dette i en annen hovedgruppe....

Endret av Stormshadow2k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Strengene er individuelle når det gjelder stramhet og stemming. Tykkelsen på de andre strengene vil ikke ha noe å si for hvordan den dypeste strengen oppfører seg. Skal du ha strammere streng så trenger du tykkere streng for samme stemming.

2) tunere sliter ofte med dype toner, og en streng endrer faktisk på tonen den produserer ut fra hardheten i anslaget. Den begynner gjerne litt lysere og så blir den en tanke dypere. Jeg regner med at dette problemet er størst på de dypeste strengene? Jeg ville først byttet til streng(er) du føler har riktig stramhet for din hovedstemming. Så ville jeg sjekket igjen om den er blitt enklere å stemme. Så lenge du har låst brua med treklosser, så tviler jeg på at Floyd Rose er grunnen til problemene du opplever med stemming. Dessuten: Dersom flageoletter (typisk ved 12te bånd) hjelper deg å stemme riktig for en streng, så kan du gjerne bruke det. Det kan være at tuneren rett og slett sliter med de dype tonene, spesielt når strengen er slapp.

Hva slags tuner bruker du forresten?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, e

1) Strengene er individuelle når det gjelder stramhet og stemming. Tykkelsen på de andre strengene vil ikke ha noe å si for hvordan den dypeste strengen oppfører seg. Skal du ha strammere streng så trenger du tykkere streng for samme stemming.

2) tunere sliter ofte med dype toner, og en streng endrer faktisk på tonen den produserer ut fra hardheten i anslaget. Den begynner gjerne litt lysere og så blir den en tanke dypere. Jeg regner med at dette problemet er størst på de dypeste strengene? Jeg ville først byttet til streng(er) du føler har riktig stramhet for din hovedstemming. Så ville jeg sjekket igjen om den er blitt enklere å stemme. Så lenge du har låst brua med treklosser, så tviler jeg på at Floyd Rose er grunnen til problemene du opplever med stemming. Dessuten: Dersom flageoletter (typisk ved 12te bånd) hjelper deg å stemme riktig for en streng, så kan du gjerne bruke det. Det kan være at tuneren rett og slett sliter med de dype tonene, spesielt når strengen er slapp.

Hva slags tuner bruker du forresten?

Bruker tuneren på Boss GT-100. Takk for svar, skal se om ikke jeg får kjøpt meg en tykkere mørk A-streng og se om det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det strengelås på denne gitaren, og den er aktiv?

Uhm, ehm, strenglås sier du? Tja... Den låsen som er øverst ved nøtta er der, og den er vel aktiv. Ikke at den gjør så mye av seg annet enn å holde strengene fast. Hvis det er den du mener? Den hvor jeg skrur fast strengene med umbraco-nøkkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuneren klarer å holde en ren tone når jeg stemmer med flagioletter (?) i 12.bånd (dog aldri aldri på overnevnte mørke A-streng), men når jeg slår ann en åpen streng er tuneren helt ute og sykler.

Dette er uansett en bedre måte å stemme på, siden strengen vibrerer mer jevnt helt fra man slår an, i motsetning til åpen streng hvor man må slå an veldig løst for at den ikke skal bli for høy i pitch i starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo begynne med å si hvilken gitar det er, hvilken tykkelse du har på strengene nå og pickups.

Jeg hadde en S7320 en gang, og da måtte jeg opp i tykkelse rundt 64-66 for å spille på den i drop A i 25.5" skala. Mens Hellraiseren min har 26.5" skala, og funker fint med tynnere strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, ehm, strenglås sier du? Tja... Den låsen som er øverst ved nøtta er der, og den er vel aktiv. Ikke at den gjør så mye av seg annet enn å holde strengene fast. Hvis det er den du mener? Den hvor jeg skrur fast strengene med umbraco-nøkkel?

Det stemmer. Låser du strengene der, og du har blokket tremen skikkelig, kan jeg ikke skjønne at den ikke holder stemminga. Det er det ikke logikk i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis A-strengen er for slapp vil du oftest få sure toner fordi pitchen forandres betraktelig. Spesielt merkbart på åpen streng fordi strengen har hele skalaen å svinge på.

Hvis du sliter med at tuneren oppfatter den lave strengen, så temmer du bare etter den andre A-strengen ett oktav høyere. Faktisk kan du droppe å stemme alt for nøye med tuneren og bare slå en barrè her og der og finjustere på floyden. Har du på vreng er det lettere å høre vibrasjonene om en streng er sur.

Som Troll sier, du bør nesten ha 060 eller oppover til laveste streng. Et standard sett har oftest 054 i B-tuning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo begynne med å si hvilken gitar det er, hvilken tykkelse du har på strengene nå og pickups.

Jeg hadde en S7320 en gang, og da måtte jeg opp i tykkelse rundt 64-66 for å spille på den i drop A i 25.5" skala. Mens Hellraiseren min har 26.5" skala, og funker fint med tynnere strenger.

Skalaen er 25.5". Det er den gitaren her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.