Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

askret gjør ting han ikke kan, Del 1: Bytter bånd


Anbefalte innlegg

Dagens jobb var å pusse ferdig med 1200 papir, og deretter polerte jeg med Dremel som Castor foreslo.

Det ble jo veldig fint å se på iallfall.

035_pusset%20og%20polert.jpg

Monterte halsen og strenget opp de to ytterste strengene, bare for å sjekke at nut'en fremdeles passet på høyden, og det gjorde den etter mitt syn.

Så da kom resten av strengene på, og jeg sjekket krummingen / trussroden, og justerte strengehøyden. Så langt SER det veldig bra ut!

036_Montert%20og%20strenget.jpg

Den observante leser vil se at 14. bånd er filt på.....

Og det er fordi det ble ikke helt bra likevel! 2 skurrete toner på 13. bånd. Min tankegang sier da at 14. bånd er litt for høyt, eller at 13. er litt for lavt. Øyemålet tilsa det første, så jeg filte noe på bass-siden av 14. bånd. Det var A og D strengene som skurret fælt.

Det ble noe bedre, men ikke godt nok.

Vel... 2 dårlige av 132 er kanskje ikke så galt, men det holder jo ikke :(

På det siste bildet ser det ut som at bånda er ujevne, eller det er lyset som gjør det. Det ser ikke sånn ut uten blitz.

Dermed tror jeg at gitaren får henge på veggen til i morgen...

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga et par skurrete toner ble det å gjøre litt om igjen i dag.

Brukte brynet og gikk over bånda, fretlevelling er vel det det kalles... Kunne merke et par ujevnheter, så jeg slipte en stund...

Nå var jo bånda blitt flate på toppen, så en runde med crowningfila.

På med strenger for sjekk.. Og det ble til at jeg måtte gjøre det samme en gang til!

Men gode nyheter for meg nå er at halsen er helt fin, helt fri for skurring i bånda.

Men nå må jo bånda poleres opp igjen.. Det får bli senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da erklærer jeg dette prosjektet for over og vellykket!

Har polert opp bånda igjen, og gitaren ble helt topp!

Tror at det jeg gjorde feil første gangen var å være for brutal med slipepapiret på poleringsjobben. Tror jeg glemte ordet 'polering' og slipte litt mye, og dermed ble det ujevnt. Da jeg polerte opp for andre gang var jeg mye mer forsiktig, brukte sikkert bare 10% av tida i forhold til første gangen. Nå ble det altså veldig bra, og jeg er kjempefornøyd!

Gleder meg til neste øvingsgitar ankommer, en set-neck med binding på halsen.....

Slik ble den:

037_Ferdig.jpg

040_Ferdig%20n%C3%A6r%203.jpg

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppmuntret av hvor bra dette gikk, så har jeg i dag gjort en kjapp fret-levelling på en gammel Dean EVO som var lit slarkete i noen få bånd.. Slipte over alle bånda med brynet, crowning-fil, polerte opp med 240, 400, 800 og 1200 slipepapir, og polerte med Dremelen til slutt.

Ble veldig bra!

Fra jeg begynte med å ta av strengene til jeg var helt ferdig og kunne spille på gitaren tok det under to timer. Kjempefornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende! Hvis du ikke skulle bytte bånd, kun gjort fretleveling, hvilket utstyr bruker du da?

Jeg vil tro halskrybbe, crowning-fil, langt bryne, div. slipepapir og Dremel. Noe mer?

Beskytter du treverket i gripebrettet på noen måter når du bruker de ulike verktøyene?

Vil man kunne bruke crowning-filen på uilke typer frets?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk vel med deg alt der! Bortsett fra maskeringstape og superlim.

Maskerer halsen før sliping med brynet, dvs. først! Og dersom halsen sitter på kroppen må man også maskere kroppen nær halsen, det er veldig fort gjort å ripe opp lakken ellers. Vanlig maskeringstape, som man bruker ved maling, duger godt. Jeg brukte noe av plasttype, men den den funket dårlig! Bånda blir veldig varme når man polerer med Dremelen, så plasten smeltet bort.. Papirtapen holder godt.

Brukte også poleringspasta på første runde med Dremelen, og en ren pusseskive etterpå.

Nut'en må av, og dersom den ikke er løs trenger du en trekloss for å dunke lett i den, og kanskje en tang for å løfte den ut. Jeg bruker fret-cutteren til å løfte ut nut'en. Jeg bruker et par dråper superlim for å holde den på plass etter montering igjen.

Crowning-filene fra StewMac kommer i to størrelser, og hver fil klarer to båndstørrelser. Jeg kjøpte den for jumbo og medium jumbobånd. Man bare snur fila etter hvilken størrelse man har.

En annen ting er jo at noen tusjer over bånda for å bedre følge med ved sliping. Jeg har ikke gjort det, men det er mulig at det er en smartere metode for¨å få det nøyaktig..

Har vel også oppdaget at bånda må være veldig nedslitte før båndbytte er nødvendig, og at en fret-level tar det meste av skurr og 'dead-spots', såfremt det er nok bånd igjen til sliping.. Alle skal jo slipes ned på nivå med det aller laveste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.