Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

askret gjør ting han ikke kan, Del 1: Bytter bånd


Anbefalte innlegg

Først får jeg advare, det blir skrekkelig mange bilder her!!

Da er jeg i gang med å bytte bånd på en gitar for aller første gang. Har ikke turt å touche bånd tidligere...

Og siden jeg ikke var sikker på suksess første gang har jeg så langt skaffet meg 1 øvingsgitar, og har en til på vei. Den første er en Louder strat, med rosewood gripebrett. Denne burde være enkleste type, avtagbar hals, ikke lakkert gripebrett, og i utgangspunktet bra bånd, lite slitt, så de er greie å få tak i og dra ut!

Den neste som kommer blir en set-neck LP type, vet ikke om det er binding på halsen, men vi får se når den tid kommer!

Har skaffet meg noe verktøy, bl.a fra StewMac: Halskrybbe, frethammer, fret-klipper, tang til å trekke ut frets (fret puller), dress-fil, crowning-fil og fra mer lokale butikker, diverse filer, et langt bryne, kniver og slipeutstyr.

Får begynne med noen gitar og verktøybilder!

0_Louder%20headstock%20f%C3%B8r-800.jpg

Ser ganske ok ut!

Så på et YouTube-klipp at en hadde montert ei fil på skrå inn i en kloss, og brukte den for å slipe til skråkanten på enden av bånda. Jeg måtte jo lage meg en slik. Ikke så godt å se den innnfellte fila, men den er der, og den funker! Klossen har også 24 nummererte hull, til å stable de ferdigklipte fret-lengdene.

Fretholder%20med%20fil-800.jpg

Og ei kasse med diverse verktøy..

Verkt%C3%B8y-800.jpg

Allerede før jeg er i gang har jeg funnet ut en ting... Så langt har verktøy og fretwire kostet meg ca. like mye som en båndskiftejobb hos en proff ville kostet!

Har du 1 gitar som du må skifte bånd på hvert tiende år er det iikke mye å spare på å gjøre det selv... Men det er jo moro å prøve seg på noe nytt!

Da er jeg klar, følg med i neste post!

Endret av askret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner jeg, og rekkefølgen blir slik:

1: Av med nut!

2: Ta ut de gamle bånda, da varmet jeg med loddebolten, og brukte den fantastiske fret-pulleren fra StewMac. Her må man ta det med ro så ikke gripebrettet flises opp. Det gikk veldig bra her!

022_Varme%20og%20klemme.jpg

3: File lett med ei lita rundfil i de tomme sporene, skrape ut av sporene med en kniv, og deretter støvsuge..

4: Bøye til fret-wire, lage noe mindre radius enn den gripebrettet har. Har laget meg noen enkle former for bøying, i forskjellig størrelser. Har frest inn et spor i kanten på dem, sånn at fret-wiren legger seg rett langs kanten.

025_Pre-bend%20fretwire.jpg

5: Klippe til hvert enkelt bånd.

6:Banke på plass alle bånda, med fret-hammeren, brukte den 'myke' enden.

027_Hamre%20p%C3%A5%20plass.jpg

7: Klippe alle bånda i begge ender, så tett inntil halsen som mulig.

028_Klippe.jpg

8: File kantene skrå, med den hjemmelagede klossen, med innfellt fil..

030_file%20kantene%20skr%C3%A5.jpg

9: Fretdress, brukte fil fra StewMac. Den fila har ikke tenner på de tynne kantene, så man skraper ikke opp gripebrettet når man runder av og glatter endene på bånda.

031Fretdress.jpg

Da er det pause, ferdig for kvelden!

Endret av askret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommentarer etter denne økta...

Dersom gripebrettet hadde vært lakkert lønn, så måtte jeg skjært forsiktig langs alle bånda for å bryte lakken, slik at ikke lakken ble dratt med opp sammen med bånda.

Jeg har ikke limt de nye bånda. Hvis jeg viulle ha limt skulle jeg gjort det før jeg klippet endene av de monterte bånda. Da kan man dryppe en liten dråpe tynt superlim inn i enden av hvert bånd på begge sider. Det ville da rent langt nok inn til å lime bånda fast. Men enn så lenge sitter mine nye bånd på plass uten lim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Castor, StewMac fret-klipperen er formet slik at den klipper helt inntil halsen om man vil det, og dermed slipper unna med mindre sliping. Tilsvarende med fret-pulleren. Den er formet så den griper under båndet og presser ned treet på gripebrettet samtidig, for minimal skade på gripebrettet. Kunne nok rotet litt i garasjen og funnet en tang og noen brukbare filer... Man trenger heldigvis ikke kjøpe verktøyet på nytt for hver gang! Jeg har noen gitarer, så jeg ser ikke bort fra at jeg etterhvert klarer å ta all båndjobbing på egenhånd... Da blir det plutselig litt økonomi i det også..

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndsliping og polering gjenstår, samt sjekke at nut fremdeles passer, normal justering av gitaren, med strengehøyde og trussrodjustering.

Også er jeg spent på om båndene holder seg på plass fremdeles, har ikke sjekket de i dag! Angrer foreløbig litt på at jeg hoppet over limingen...

Vi får se, regner med mer jobbing i kveld, og ny rapport! Vi vet jo ikke om dette er suksess eller fiasko heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ei lita økt i dag...Trodde jeg hadde slipepapiret jeg trengte, men nei, hadde bare 240 og 800 papir!

Men bånda sitter iallfall fremdeles pent på plass, og jeg tror at jeg fikk bøyd bånda helt perfekt før jeg satte de på, de står iallfall veldig fint, og de stikker ikke opp noe sted. Suksess så langt altså!

Så sjekket jeg igjen at halsen var justert helt rett, jeg slakket trussroden før jeg begynte for at den skulle være så rett som mulig. Dermed kunne jeg bruke det lange brynet mitt til å sjekke høyden på båndene, og samtidig slipe lett over bånda.

033_h%C3%B8ydesjekk%20og%20sliping.jpg

Måtte jo prøve crowning-fila, så jeg dro lett over alle bånda. Så at det var blitt noen små riper i et par bånd, sikkert pga. veiving med filer og sånt..

Ser ut som at jeg har filt masse der, men tror blitzen lurer oss litt! Tok ikke så hardt i.

032_Crowning.jpg

Så var det grundig rengjøring og støvsuging før jeg møysommelig maskerte halsen, slik at bare bånda var synlig. Vet det finnes ferdige masker for dette, men det har ikke jeg skaffet meg.

034_Maskering.jpg

Det siste jeg gjorde nå i kveld var å pusse litt med 240 papiret, først på langs med halsen, og deretter på tvers, langs hvert bånd. Og etterpå det samme med 800 papiret. Ser ganske bra ut nå, men trenger vel noe finere slipepapir, og til slutt polere opp med stålull.

Men nå blir det pause og fotball på tv......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.