Web Analytics
Jump to content

Hjelp meg i gang: Garageband

E5150
 Share

Recommended Posts

Etter å ha utsatt det i mange år er det på tide å få spilt inn noe musikk. Utstyrsmessig tror jeg at jeg er på plass for å komme i gang. Har gitar, multieffekt, headset, lydkort (Steinberg Ci1) og Garageband på macen. Men hva gjør man så? Jeg har koblet alt sammen og får lyd i headsettet gjennom lydkortet, men får ikke til å spille inn noe på maskinen. Alle drivere er oppdatert og jeg har stilt inn lydvalgene på Steinbergkortet. Er det noe hemmelig triks jeg har bommet på eller er det en innebygd sensurfunksjon i Garageband som diskrediterer meg?

Det var planen. Problemet er at det virker som om Garageband ikke registrerer lydkortet og all output fra GB går gjennom Machøytalerne og ikke headsettet. All annen lyd, feks. streaming fra internett får jeg i headsettet som altså er koblet til det eksterne lydkortet. Det indikerer altså at det ikke er noe galt med drivere.

Supert! Fant aldri den midiinstillingen i går kveld, men skal prøve det når jeg kommer hjem. Sikkert noe jeg har oversett. Er det innstillingene i Garageband eller macen generelt?

Da er jeg i gang. Har fått spilt inn noen skranglende ulyder. Neste spørsmål er da hva som er den beste måten å spille inn gitar på. Har prøvd gitareffektene i Garageband, men synes de låter litt tynt. Dette kan imidlertid godt skyldes undertegnede og hans musikalske ferdigheter. Lurer derfor på hva andre tenker om de innebygde effektene kontra en ekstern multieffektenhet. Som enda et alternativ, er det mulig å bruke gulvpedalene mine og spille inn gjennom line oututgangen på forsterkene eller vil dette bli for mye av det gode?

Da er jeg i gang. Har fått spilt inn noen skranglende ulyder. Neste spørsmål er da hva som er den beste måten å spille inn gitar på. Har prøvd gitareffektene i Garageband, men synes de låter litt tynt. Dette kan imidlertid godt skyldes undertegnede og hans musikalske ferdigheter. Lurer derfor på hva andre tenker om de innebygde effektene kontra en ekstern multieffektenhet. Som enda et alternativ, er det mulig å bruke gulvpedalene mine og spille inn gjennom line oututgangen på forsterkene eller vil dette bli for mye av det gode?

Det du sier går jo, men hvor bra resultatet blir, er en annen sak. Du får prøve det ut. Alternativt kan du jo sjekke ut software som f.eks. Guitarrig. Regner med det går å bruke i Garageband, men jeg har ikke prøvd det.