Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydisolering av rom


DonGlenn

Anbefalte innlegg

  • 1 year later...

Hei!

Vi holder på å bygge et nytt studio nå.

lokalet vi har er delt i 2, der ene er selve kontroll rommet og det andre innspillingsrommet/øvingslokale.

Det er da mur på alle veggene og i taket/gulvet her da. (lokalet var et gammel tørke/vakserom før) er relativt stort (20-30 m2). lokalet er et bygg for seg selv ved siden av mange andre hus.

Noen tips til issolering? slik at det låter fett inne i opplegget, men også ikke bråker formye ut til naboer?

Alle vegger og tak er mur/betong. ser folk anbefaler rockwool. men hvordan skal dette gjøres da klistres rett på bettong veggene?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville gjort noe sånt (for og ikke gjør for mye utav det). Det beste er selvfølgelig og lage doble vegger, separere alt ifra hverandre, blabla.. men når du har en betong vegg fra før, og for og spare plass, så ville jeg prøvd og satt opp en enkel vegg med klaring til betongveggen, slik som jeg har tegnet nedenfor.

enkel.lydisolering.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På veggene ville jeg brukt akustikk plater:

drumfoam_2x2.jpg

Hvis dere skal ha et kontroll rom og et innspillingsrom, så ville jeg laget alle vegger først. Deretter lagt seperate gulv og lydhimling.

Det hele kommer ann på hvor mye penger dere har, hvor seriøse dere er, og hvor profft resultat dere har behov for.

Det er klart at i utgangspunktet bør du ha en dobbel lydvegg rundt hele, samt mellom kontrollrom og innspillingsrom. Du bør ha dobble lag med gips på begge sider, samt et lag i mellom, pluss klaring. Flytende gulv samt. lydhimling i hvert rom osv..

Men hvis du begynner og skal måtte tenke på ALT.. alle mulige plasser lyden kan trenge igjennom, så begynner det fort og koste penger. Jeg ville derfor heller begynt enkelt og satt opp en enkel vegg med klaring til betongen, rundt hele rommet. Brukt pakninger / fuget skikkelig langs alle overganger. Ta et skritt omgangen og se om dere har behov for mer når dere er ferdig.

Hvis dere ikke har erfaring innen tømmerarbeid i det hele tatt, så ville jeg kontaktet en som kan hjelpe dere. Hvis ikke er det liten vits og bruke masse penger, og til slutt slurve med detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Heisann!jeg holder på og lage et hjemme studio har fått leie et gammelt kontor,som ikke har isolasjon i gulvet. Under er det en uinredet kjeller.

Så det jeg lurer på er om:

vi tenkte og sette opp veggene som viste på bildet jeg la ved. Det mitterste rommet skal være innspillings rom, det største skal være kontroll rom, og det minste skal være gang. Jeg er tømrer, men inne lyd tetting er jeg ikke spesialisert, så. vi setter opp veggene med 2x4, isolerer med rockwoll 70mm og klesser på 2 gips plater på vær side av veggen. legge et nytt golv med isolasjon, og legge tepper på gulvet, på vegger og tak, blir dette ett lydtett rom da? for nybegynnere ivertfall. Og vi skal jo ha en dør ifra kontroll rom til inspillngs rom, er det noen som vet om det blir lydtett då?

takk på fårhånd :)

post-7996-126982514863_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk snakker om "lydisolering" av rom, så snakker de gjerne om en av to ting, eller begge deler. :)

For meg betyr "lydisolering" å isolere rommet slik at lyden fra rommet ikke når ut i tilstøtende rom, og for å unngå at lyd utenfra når inn i rommet. Her er det mange som har god erfaring med å bygge en "rom i rom"-løsning, der både det indre gulvet, veggene og taket er akustisk frikoblet fra de ytre veggene.

Den andre bruken av ordet dreier seg mer om å bruke isolasjonslignende materialer for å få kontroll med rommets lydrespons. Jeg inkluderer sjelden det sistnevnte i "lydisolering". Da snakker jeg heller om "akustisk romkorreksjon", som har til hensikt å få kontroll med etterklang, refleksjoner og resonanser i rommet.

Det som nevnes med tepper på gulvet hører med med til sistnevnte kategori, og kan dempe etterklang og noe refleksjoner i diskantområdet. En tommelfingerregel er at desto dypere frekvenser man ønsker å kontrollere, desto tykkere/større blir tiltakene man benytter. Målet er å få en relativt balansert romrespons, og faren med å bruke myke materialer på alle flater er at man demper diskantens refleksjoner og klang mer enn den dypere mellomtonen og bassen.

Jeg skal ikke gå i detalj på hvordan man best utfører akustisk romkorreksjon av et studio, ganske enkelt fordi jeg har lite erfaring med det. Min kunnskap om emnet kommer fra hifi- og hjemmekinoverdenen, og det stilles etter hva jeg skjønner forskjellige krav til hjemmekino og innspillingsstudio.

Det man har til felles for både hjemmekino og studio er at dersom man ikke oppnår perfekt respons med rene akustiske tiltak (det gjør man sjelden), så kan man korrigere ytterligere en del med elektronikk. EQ i ulike former spiller en viktig rolle i begge disse tilfellene og å bruke det riktig krever at man gjør seg kjent med rommets egenskaper. Derfor vil en god lydtekniker være ekstra god i et studio han/hun kjenner, siden man kjenner studioets egenskaper og vet hvordan man utnytter rommets særegenheter best.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt studio (som er overraskende godt isolert) foret vi ut veggene slik at vi har et rom inni et rom. Til dette brukte vi aluminiums-lektere da disse resonerer minst. Så et lag rockwool. Jeg sier "så et lag", men rockwool'en er jo mellom lektrene. Utpå det hele har vi dobbel gips, som anbefalt over her. Doble vinduer og dører er jo et must. Vi kjøpte en lyd-dør som vi har ytterst, og tok bare en gammel rall-dør innerst. Denne var hul inni. Vi fylte denne med en blanding av rockwool og flytende gips. Ble tung som faen, men den slipper lite lyd gjennom seg :D Lyd-ventil til ventilasjon fikk vi gratis av et firma i byen. En lydventil fungerer som en stor eksospotte, og slipper ingenting lyd gjennom seg...

I tak har vi rockwool rett på mur og dobbel gips. I gulv har vi lydtrinnsplater på masterboard og bare gulvbelegg. Skulle brukt varmekabler nå i retrospekt, men da kunne vi ikke brukt belegg så det hele hadde blitt dyrere.

Skal selv lage studio hjemme, og vurderer å legge meg på ca samme planet. Forskjellen er at jeg ikke har et tomt rom her. Jeg kan rive veggene og isolere på nytt. Samme gjelder tak. Gulvet går rett i fjell, så jeg driter i å isolere det noe mot lyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Et kort innspill angående bruk av rockwool. Rockwool, altså de vanlige Flexi A-platene, isolerer mye bedre med tanke på lyd, enn hva glavas vanlige A37 gjør. Men rockwool har også en egen isolasjon som heter lydplate, som er tyngre enn flexi, og som dermed også isolerer bedre mot lyd. Koster ørlite mer, men det er ikke der budsjettet sprekker, for å si det sånn. Ellers gjelder jo alt som har blitt sagt over, bruk av lydbøyler, prøve å skille vegger fra gulv og tak, være nøye med fuginger osv.

Bare et tips til de som har planer om å snekre litt på egenhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.