Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydisolering av rom


DonGlenn

Anbefalte innlegg

Hallois

Akkurat flyttet inn i et hus i vestfold, og der har jeg faktisk mere enn nok plass. Det er et rom i kjellern på ca 15-20 kvadrat som jeg har lekt litt med tankten på å lydisolere (det ligger rett under barnerommene). Er det noen her som har gjort dette før?

Er det noen som har peil på hva slags materialer osv jeg trenger..? Foreløpig er dette en uinnredet kjeller, dvs bare betong gulv og leka på vegger.

Fant litt info her http://www.rockwool.no/sw1571.asp men jeg tenkte om noen her hadde gjort dette før, kanskje hadde noen gode råd.

Edit: Kanskje flytte dette til Studio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er selv tømmermann og driver omdagene og bygger nytt studio i et leid lokale.

Jeg setter opp dobbelvegger av 2x3" materialer, og bruker alså da to lag med 70mm Rockwoll (isolasjon) (med 3 cm klaring mellom veggene, slik at du dreper lyden inni veggen). Ellers kommer jeg til å henge opp litt eggekartonger/tepper lign. på veggene for å styre akustikken i rommet. Får se hva jeg tar meg råd til å evt gjøre med gulv/tak.

Selve innspillingsrommet/øvingslokale er rundt 28kvm, og studio på rundt 10kvm.

Foreløpig ser det veldig lovende ut.

Kan tegne noen tegninger til deg imorgen, slik at du forstår mer hvordan jeg gjør det.

Sier ikke at dette er den beste måten og gjøre det på, men utifra vår økonomi har vi valgt og legge oss på dette nivået, og ikke ta helt av og tenke på hver eneste lydbølge og millimeter.

Ang pris, så vet jeg ikke helt sikkert, siden jeg får endel prosenter på materialene, men jeg tror jeg betaler rundt 12kr meteren for 2x3'n og 140 kr pr pakke med isolasjon (som inneholder noen og 5kvm).

Pass på at du bruker Rockwoll isolasjon og ikke glava.. glava er noe dritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. som selger på Maxbo og selvutnevnt musiker 8) kan jeg vel gi deg noen tips.. :P

En enkel og grei (ganske billig) løsning vil være å fore ut rommet med 36/69 lekter og fòr med rockwool (ikke glava!!). Utenpå lektene og rockwool'n kan det legges veggspon (12mm) men i og med at det er vegger fra før av(regner jeg med) og dette bare er en utforing kan det være greit å bare legge fiberduk/veggpapp utenpå. På veggpappen festes tomme eggekarteonger(sånne store som rommer 24 egg) el lign.

EDIT: Finnes forresten Glava lydplater på 25/20mm men har ingen erfaring med disse. Sikker bare for at Glava skal kunne konkurere med Rockwool. Regner med at dette er et dyrere alternativ.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

berrum:

1. Forer du ut veggen rett på veggen vil du jo lede lyden rett inn i den gamle veggen (tre leder lyd vettu).

2. Bruker du plater på veggen, vil du i tillegg få utrolig dårlig akkustik i rommet (lyden spretter som en ball rundt omkring). (Har han eggekartonger utenpå, hindrer man selvfølgelig at det er så store parallelle flater, og det hjelper jo selvfølgelig betraktelig).

3. Lekter har ingenting med en vegg og gjøre. Det er noe man har i taket (*prippen*).

4. Hvis han bare er ute etter god lyd inni selve rommet, og ikke bryr seg om han spiller for hundrevis av naboer, er det jo forsåvidt en helt ok løsning, men jeg ville fortsatt hatt ca 3 cm klaring mellom vegg og den nye veggen, slik at du får slått lyden død.

Ellers ville jeg bare brukt en duk utenpå stenderne, og heller lagt basskasser rundt. Og i tillegg hatt på eggekartonger som snakker om.

5. Ang taket, ville jeg nok laget en ny himling med lydbøyler.

I det studioet vi driver og bygger har vi dobbelvegger foran de veggene som er fra før.

Så alså : gammel vegg : 3cm klaring : ny vegg : 3cm klaring : ny vegg.

Husk at du bør også tenke på gulv og tak, slik at lyden ikke følger gulvet eller taket helt ut til de gamle veggene (du får alså da dårlig isolasjon ut mot naboene). Du kan fikse dette me å skjære spor i sponen (eller hva du enn har på gulvet), under semsene, slik at du får slått lyden død under veggen. Eller evt. legge flytende gulv.

Er en haug med punkter og ta opp ang akkuratt dette.. Du kan gå så detaljert du vil, men det koster bare mer og mer penger, så d spørs litt hva du skal bruke det til, og hvor mye penger du har tenkt å legge i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EvindS og Berrum: Takker så mye for svar! :mrgreen:

Som sagt, så er det kun leca på veggene og betong gulv foreløpig, så dette blir nok et langvarig prosjekt, som kommer til å koste tid og penger (hvorfor ble jeg født med ti tommeltotter?)

Men nå har jeg ihvertfall fått en slags pekepinn på hvor jeg skal starte. Hadde vært knall å fått til et studio.

Noen som vet om noen bra overtalelses teknikker ovenfor skeptiske samboere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mistet jeg all tillit til Maxbo  :lol:

Hehe, er bare helgearbeider :wink:

EivindS:

du som er snekker vet nok best.. men jeg var jo ikke så langt unna.. :P

men en annen ting: i studio jeg tok opp noen sanger med bandet, var det bare flyttbare "lett"lettvegger, dvs:

36x69 satt opp som ramme, fyllt med rockwool, og fiberduk på begge sider + "ben" som gjorde at de ikke fallt... disse "veggene" kunne flyttes rundt i rommet og dempet lyde overraskende bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg...men lekter er ikke bare noe man har i taket...hva vil du feste panel med hvis du ikke lekter opp først....så er det noe som heter himlingslekter som man har i taket....(går byggfag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.