Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tyst forsterker


MartheyG

Anbefalte innlegg

Vet at dette blir nogså skudd i blindet, men jeg har altså en Black Heart Little Giant 5 watts topp som har valgt å holde munn i dag. Eller for å være helt nøyaktig;

Jeg slo på ampen og satte i strømmen på pedalene mens jeg fiklet med ledningen til gitaren, men merket at jeg ikke fikk susingen som kommer fra pedalene når de står på. Tenkte først at det var jacken fra pedalene som var gåen så jeg tok og kjørte gitaren rett i amp uten brettet men fortsatt død. Tok ut jacken og i det jacken tar bort skruen på inputen lager den en pop-lyd. Jeg får lyd og prøver å ta jacken ut og pirker borti skruen og får fremdeles poplyder som om det skulle være dårlig jordet eller noe. Setter den inn igjen, men nå er ampen død igjen.

Etter dette har jeg ikke turt å holde på mer, for noe er tydeligvis galt. Jeg byttet rør i den i våres så jeg vil ikke tro at de er gått allerede og helt i starten, mens ampen virket død og jeg hadde fremdeles pedalbrettet i, ble forsterkeren forstyrret av mobilsignaler.

Derfor, kan dette rett og slett være jackinngangen som er trøblete eller har noen noe bedre forslag?

(En siste tilleggs opplysning, da jeg byttet rørene på den tidligere, trodde jeg først at det nye preamprøret var gåen, ettersom jeg satte det i og forsterkeren var helt tyst den gangen og, men fikk lyd den gangen ved å sette det i på nytt, rett før jeg skulle sende det tilbake til leverandør.)

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres faktisk ut som det er gitaren din som er død. Har du noe å teste den med uten ampen? Et lydkort, en annen amp etc?

Prøv. Hvis ikke det er gitaren, så høres det ikke så veldig alvorlig ut ihvertfall. Den poppelyden er ganske normal :) Isåfall er du på rett spor angående jacken hvis det ikke er gitaren som er synderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Troll i at det ikke høres alvorlig ut, og tolker poppelyden som et godt positivt livstegn fra forsterkeren.

Dobbeltsjekk at volumet er på på gitaren, og at det er strøm på batteriet hvis det er aktiv elektronikk i den :) Er kabelen OK? Se om kabelen funker i noe annet utstyr du måtte ha liggende rundt. Eventuelt, hvis du har tilgang på et multimeter kan du måle motstand og sjekke at det er kontakt fra tupp til tupp, og ring til ring, samt at det ikke er kontakt mellom tupp og ring på jackpluggene på kabelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, beklager, her har jeg vært dårlig til å forklare ser jeg. Når jeg snakker om at jeg tar ut jacken og setter den i så er det i forsterker, og at det er på inputskruen at jeg får disse lydene, som jeg ikke mener å ha vært der tidligere og synes ikke de høres helt gode ut.

Gitaren er det ikke noe feil med, hadde det vært gitaren ville jeg fremdeles hatt pedalstøy og kjørte den på lydkort etterpå, men det var helt stille når jeg hadde pedalene foran.

Fikk som sagt lyd en liten stund, men så forsvant den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt klart for meg hva du mener med "inputskruen".

Er jackingangen på forsterkeren litt løs så den kan bevege seg / rotere da kan det fort bli belastning på ledninger/kretskort bak (vet ikke hvordan konstruksjonen er på denne). Evt at den roterer borti et eller annet som kortslutter signalet til jord.

Mht til mobilsignalet så kan det plukkes opp av et senere trinn enn det første forsterkertrinnet, så det kan godt skje selv om f.eks signalet på inputjacken er kortsluttet til jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kan virke som om det var preamp-røret som ikke hadde helt god kontakt. Åpnet den opp og prøvde å sette det ned på nytt og nå ser den ut til å virke som den skal igjen. Mulig røret ble noe løst etter at ampen har blitt flyttet og kjørt rundt på endel i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.