Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson SG pickupproblemer?


Guttorm Andreasen

Anbefalte innlegg

Hei, kjære forum. Helt ny her. Jeg har en Gibson SG Special med et mulig problem som jeg tenkte jeg kunne spørre andre om her. Saken er den at når pickupvelgeren står i midten, så skal det vel være lyd i begge pickupene. Når jeg skrur volumet opp på den bakerste (bridge) pickupen, den nederste av volumknappene, så er det ingen lyd. Når jeg velger den som singel (lead) så er det lyd i den. Er det sånn, av en eller annen grunn at begge pickupene sendes til bare den ene volumkontrollen i midtstilling eller er noe ødelagt? Jeg er loddekyndig og kan sikkert prøve å åpne, men ville høre her før jeg begynner med sånt. Håper dere skjønte hva jeg mente.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ett lignende problem på en Epi SG for ikke så lenge siden. Bortsett fra at jeg ikke hadde lyd i det hele tatt i mid og bridge. Funka fett etter jeg byttet om de to hvite ledningene,(har 4 wire med coilsplit, mulig du bare har 2 ledninger)

Og nei, var ikke loddinga som var gæ'rn, loddet ut og inn igjen i samme posisjon som orginalt og det var samme problem.

Verdt ett forsøk dersom lodde på nytt ikke fungerer. Ellers er det nok på tide med en ny switch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens, takk for svar og innspill. Dere to siste misforstår litt, menmen, sikkert min skyld. Det er altså en SG, ikke en Les Paul. Når velgeren står i midten så kommer det masse lyd fra neck pickup, uansett hva den andre volumkontrollen står på. Men når jeg slår på bridge pickup alene er det altså tyst. Jeg får åpne og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabling og koblinger på Les Paul og SG er lik, så det har ikke noen betydning sånn sett. Forsvinner lyden gradvis når du skrur opp volumet på brupickup, eller med en gang du rører den? Kan høres ut som en kortslutning på et eller annet vis når du kobler i midt. Det kan også være sannsynlig at den kortslutningen ligger i switchen. Den er i så fall grei å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.