Web Analytics
Gå til innhold
Guttorm Andreasen

Gibson SG pickupproblemer?

Anbefalte innlegg

Hei, kjære forum. Helt ny her. Jeg har en Gibson SG Special med et mulig problem som jeg tenkte jeg kunne spørre andre om her. Saken er den at når pickupvelgeren står i midten, så skal det vel være lyd i begge pickupene. Når jeg skrur volumet opp på den bakerste (bridge) pickupen, den nederste av volumknappene, så er det ingen lyd. Når jeg velger den som singel (lead) så er det lyd i den. Er det sånn, av en eller annen grunn at begge pickupene sendes til bare den ene volumkontrollen i midtstilling eller er noe ødelagt? Jeg er loddekyndig og kan sikkert prøve å åpne, men ville høre her før jeg begynner med sånt. Håper dere skjønte hva jeg mente.

Tusen takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til forumet.

Det er nok en lodding som har løsnet vil jeg tro. Har du lyd i dem hver for seg? Skru opp og ta en titt både i kontrollcavityen og til pickupswitchen. Ta evt. bilder og post her hvis du ikke finner noe galt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ett lignende problem på en Epi SG for ikke så lenge siden. Bortsett fra at jeg ikke hadde lyd i det hele tatt i mid og bridge. Funka fett etter jeg byttet om de to hvite ledningene,(har 4 wire med coilsplit, mulig du bare har 2 ledninger)

Og nei, var ikke loddinga som var gæ'rn, loddet ut og inn igjen i samme posisjon som orginalt og det var samme problem.

Verdt ett forsøk dersom lodde på nytt ikke fungerer. Ellers er det nok på tide med en ny switch.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til forumet! Er ikke sikker på om jeg forsto problemet,

men hvis pickupvelger står i midtposisjon, så er konstruksjonen slik

at det ikke er noen lyd hvis en av volumkontrollene står på null.

Da spiller det ingen rolle hva den andre volumkontrollen står på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, slik GunnarPåMo sier, min Les Paul er også slik. Ikkeno galt med den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei folkens, takk for svar og innspill. Dere to siste misforstår litt, menmen, sikkert min skyld. Det er altså en SG, ikke en Les Paul. Når velgeren står i midten så kommer det masse lyd fra neck pickup, uansett hva den andre volumkontrollen står på. Men når jeg slår på bridge pickup alene er det altså tyst. Jeg får åpne og se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kabling og koblinger på Les Paul og SG er lik, så det har ikke noen betydning sånn sett. Forsvinner lyden gradvis når du skrur opp volumet på brupickup, eller med en gang du rører den? Kan høres ut som en kortslutning på et eller annet vis når du kobler i midt. Det kan også være sannsynlig at den kortslutningen ligger i switchen. Den er i så fall grei å bytte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av SunMaster
      Nå vet jeg jo at disse har vært diskutert opp og ned i mente. Jeg syns de var litt artige, og når jeg satt dem til max følsomhet klarte de å stemme gitaren ganske bra. Men over tid stusset jeg jo på at strengene hele tiden sank. Sånn en liten justering hver 20-30 minutter eller noe. Jeg har jo andre gitarer som ikke har dette problemet (am fender deluxe, esp eclipse++), men tenkte at det var disse problemene med å holde stemmingen som Gibson er så beryktet for som var saken. Selv om jeg har satt in en tusqxl.
      Så røyk den ene robotuneren, og jeg bestemte meg for å kjøpe noen locking tuners som jeg kjenner fra før.

Og... helt utrolig, jeg har en SG som holder stemminga like godt som de andre gitarene mine.  Det tok meg ett år å lære å hate g-force ?
    • Av SunMaster
      Har en 2015 SG med den en smule forhatte "mekanikken" der en av motorene har tatt kvelden. Har ikke tenkt å reparere dem (heller en rituell ofring på et bål), men trenger noe å erstatte med.

Hvilken låsbar mekanikk kan jeg putte rett inn uten å finne drillen?
    • Av Beatlemaniac
      Skal kjøpe ny gitar ettersom at epiphonen er ødelagt. Nå skal jeg kjøpe meg ny gitar og det står mellom en Gibson SG eller en Fender Stratocaster laget i Mexico(for da blir den en god del billigere)?
      -Gutt 14
    • Av MrT
      Hei dere. Må lufte ett dilemma jeg har fått. Kjøpte min første Gibson. En splitter ny SG sort ebony. Gitaren er knallfin og er den beste jeg noengang har spilt på. Liker lyden og alt er vel. Dvs nesten....
      Har nemlig ett statisk problem med den. Det spraker og knitrer i amp dersom jeg rører nedre delen av kroppen på den foran og bak. Altså på selve lakken...! Dette er ikke ett stort problem da jeg sjeldent rører de områdene når jeg faktisk spiller, men dersom jeg ikke holder på noe metall (som strenger og bru), så spraker det også når jeg stryker bakpå halsen. Og det er ett større problem.
      Når kameraten min testet kom det ingen sprakelyder, så jeg er kanskje mer utsatt for statisk elektrisitet.. Allergisk mot Gibson?
      Har googlet, og det er åpenbart ett problem med Gibson. Særlig med nye og blanke. Noen sier det roer seg etter en hvis tid, men jeg opplevde samme problemet på en eldre Les Paul. Selv om det var litt mindre problem på den. Jeg er ikke interessert i å skjerme en ny Gibson, så alternativet er å leve med problemet eller returnere den til butikken. Som jo vil være kjedelig siden jeg ellers digger gitaren. Så spørsmålet er om noen av dere på forumet har noen erfaringer med dette på nye Gibsons? Har det ev gått seg til med litt tid? Ville dere returnert gitaren eller levd med dette?
      Gitaren lager også mye støy generelt (og ikke bare når jeg spiller på den!), med mindre jeg holder på metallet. Hva er deres erfaring med Gibson og støy?

• Av Sarpegutt i badmash
      Hei!
      Er en gutt på 16år.
      Jeg er veldig fan av rock og heavy :-)
      Har en epiphone les paul standard pro som hoved gitar.
      I går var jeg på en 4sound butikk og kom over en Gibson SG standard med min-etune.
      Den kostet ikke så mye som jeg trodde og den ser veldig "vintage/klassisk" ut.
      På les paul'en jeg har er det sånn push-pull opplegg, og det er det også på den SG'n
      Jeg har tidligere hatt en SG, men det var en billig Epiphone special(herritage cherry).
      Jeg lurer på hva folk syns jeg skal gjøre...bytte inn epiphone les paul mot gibson sg?
      Eller kjøpe sg for full pris og beholde epiphone les paul?
      Takker for svar på forhånd
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.