Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

lysstyring på mikswitch. støy?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i gang med et prosjekt med å montere led-lys som skal lyse opp fra baksiden av mikkene (2x humbuckers).

Det som var tanken, var å bruke 3veis-brytern som styrer mikkene til å også styre lyset, og på den måten kun ha lys i den/de humbuckerne som til enhver tid er aktiv.

Men jeg er bekymret for event. støy som kan oppstå ved å ha strømmen til lysene gående gjennom denne bryteren.

Tenker å bruke 2 AA batterier som strømkilde. Vil gi ca 3Volt og rundt 300mA totalt.

En annen ting.. går det ann å koble de samme lysene gjennom volumkontrollen? Regner med den bare er et potmeter, og dermed vil dimme ned lyset i diodene? vet ikke hvor mye motstand det er i denne, men det kan vel måles. men om noen vet det hadde det vært fint.

Håper det er noen her som kan hjelpe meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tanke. Må innrømme at jeg ikke helt ser hvordan du tenker kople dette på 3-veis bryteren, da polene der vel allerede er i bruk til signalet. Mistenker at det kan være vanskelig å finne en bryter med samme utseende og egenskaper med ekstra poler.

Vanlige verdier på volum-pot'ene er vel 500k på humbuckere og 250k på single coils. Aktive mikker har vel fort ned i 10-20k poter. Her kan du sikkert få til noe hvis du bruker en stereo-pot, som er to potensiometere oppå hverandre. Da kan du bruke en til signalet og en til Led'en. Selv 250k er litt mye å bruke direkte i serie med LED'en vil jeg tro, men det finnes nok andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tanke. Må innrømme at jeg ikke helt ser hvordan du tenker kople dette på 3-veis bryteren, da polene der vel allerede er i bruk til signalet. Mistenker at det kan være vanskelig å finne en bryter med samme utseende og egenskaper med ekstra poler.

Vanlige verdier på volum-pot'ene er vel 500k på humbuckere og 250k på single coils. Aktive mikker har vel fort ned i 10-20k poter. Her kan du sikkert få til noe hvis du bruker en stereo-pot, som er to potensiometere oppå hverandre. Da kan du bruke en til signalet og en til Led'en. Selv 250k er litt mye å bruke direkte i serie med LED'en vil jeg tro, men det finnes nok andre løsninger.

Takk for svar.

Planen var å koble lyset rett på 3veisbryteren i tillegg til å ha signalet der. da blir humbuckerne i praksis tillført 3volt, og jeg vet ikke hva som skjer da. de er vel passive så bør kansje ikke ha noe å si? er i grunn det jeg er mest usikker på, om jeg kan ha både signalet fra mikkene og minuspolen på 3volt på samme bryter.

Signalet fra humbuckerne er vel en gitt frekvens, så en likestrømspol på samme bryter burde vel gå bra? eller?

Ja.. sku helst hatt 0-1k ohm tror jeg. alt over 800ohm eller noe blir å kutte led'en. mulig jeg må droppe lysdimming på volumkontrollen om jeg ikke kommer over noe lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil skje en rekke ulike ting, litt avhengig av signalkjeden din. Humbuckerene gir fra seg svake AC-signaler, kanskje opp til 1V peak-peak. Når du slår av og på 3V vil dette gi en "flanke" i tillegg, så selv om det er DC når signalet er påslått, så vil spranget fra 0V til 3V representere et godt og solid signal som sendes videre til ampen din.

Dette vil smelle noe infernalsk hvis du har en forsterker og høyttaler i signalkjeden. For å teste dette kan du ta frem batteriene dine og koble de på inngangen til ampen din og se og høre hva som skjer. Hvis du skrur alt på fullt kan det hende det regner papp.

Hvis du glemmer å montere en kondensator på vei ut av gitaren vil de fleste rørforsterkere få feil bias på inngangstrinnet, og det kan påvirke lyden.

Kort oppsummert kan du ikke blande signal og DC på denne måten, du bør finne en annen løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.