Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Størst betydning for basslyd


simenandreas

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig den største faktoren for at en fender jazz bass låter annerledes enn for eksempel en warwick?

Jeg vet jo at det avhenger av alt - electronic, pickup plasering, treverk ovs. Men hva er det egentlig som gjør den største forskjellen?

Jeg har tenkt å oppgradere min KSD Proto J 705 til å låte så likt som mulig som min Fender Marcus Miller.

Jeg spiller begge passivt med begge pickuppene på, men Milleren har en mye mer snappy lyd. Og den har mye mer "mat", i spesielt i D og G strengen (selv med tynnere strenger), og pickup plasseringen er nesten helt lik.

Milleren har:

Maple hals

Ash kropp

2 vintage fender jazz bass pickups (70`s posisjon)

KSD har:

Maple hals

Swamp Ash kropp

2 Alnico jazz bass pickups

Hva er det egentlig som gjør denne forskjellen? Kan en fin hals fra Warmoth gjøre en forskjell? KSD-bass er jo en billigere bass, med et fretwork som ikke ligger på samme nivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefølgen går noe som dette her:

Spillestil -> pickup-plassering -> strenger -> preamp -> pickuper -> tresorter -> nut og stol. Mulig man kan bytte om på noen av de, men i det store og det hele bør det være ganske rett etter min erfaring. Om det er gjennomgående hals eller ikke spiller også inn, selvfølgelig.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig den største faktoren for at en fender jazz bass låter annerledes enn for eksempel en warwick?

Jeg vet jo at det avhenger av alt - electronic, pickup plasering, treverk ovs. Men hva er det egentlig som gjør den største forskjellen?

Jeg har tenkt å oppgradere min KSD Proto J 705 til å låte så likt som mulig som min Fender Marcus Miller.

Jeg spiller begge passivt med begge pickuppene på, men Milleren har en mye mer snappy lyd. Og den har mye mer "mat", i spesielt i D og G strengen (selv med tynnere strenger), og pickup plasseringen er nesten helt lik.

Milleren har:

Maple hals

Ash kropp

2 vintage fender jazz bass pickups (70`s posisjon)

KSD har:

Maple hals

Swamp Ash kropp

2 Alnico jazz bass pickups

Hva er det egentlig som gjør denne forskjellen? Kan en fin hals fra Warmoth gjøre en forskjell? KSD-bass er jo en billigere bass, med et fretwork som ikke ligger på samme nivå

Skift mikker til feks Lollar, og putt på en Sadowsky preamp, så kommer du nok et skritt nærmere Milleren. Ellers så er min erfaring at halsen har endel å si for lyden. Jeg prøvde tre forskjellige halsen på en jazzbass for en tid siden, og ble overrasket over hvor stor lydforskjell det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at man må eksperimentere med innstillinger også. Tonekontroller, EQ og (faktisk) volumkontrollen på instrumentet har mye å si. Passivt kanskje ikke så mye, men på en aktiv bass kan en lett justering vekk fra "nullpunktet" være alt som trengs for lyden man er ute etter. Jeg begynner å bli litt imponert over hva slags lyd man faktisk kan få fra en fretless med flats. Vi snakker slett ikke bare myk og dempet lyd, for å si det slik.

Jeg er enig i at spillestil har mye å si, og sammen med det hører det å lære instrumentet sitt å kjenne og bruke de mulighetene man har.

Så når trådstarter skriver "Jeg spiller begge passivt med begge pickuppene på", så tenker jeg "i alle dager, hvorfor låse seg til det?" Utnytt mulighetene.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene jeg spiller bass, så skrur jeg meg frem til en lyd ved hjelp av volum-, tonekontroll og eq på amp. Når den lyden er fin etter min definisjon av fin basslyd, bruker jeg den lyden gjennom hele settet. De variasjonene som kommer da er utelukkende definert av fingrene.

Jeg bruker en helt vanlig P-bass med slipte strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller passivt fordi jeg liker denne lyden best.. Helt plain organisk. Synes ikke den active preampen i verken Milleren eller KSD låter bra. Kjøpte til og med en Sadowsky outboard preamp til millern for litt siden, men ble ikke inponert av lyden. Den eneste active bassen jeg har vært fornøyd med var min gamle Musicman Stingray 5. Men takk "Bugbass", jeg er nå 90% sikker på at det er halsen jeg vil bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, begynn med å sleng på en ny stol og bytt pickuper før du begynner med halsen.. Bytter du halsen kan du egentlig likegodt kjøpe en ny bass.

Men jeg er uenig i at tresort og stol har lite å si for lyden. Jeg har personlig endt opp med at basser i Lønn er det jeg foretrekker lydmessig, de har mye lettere for å være aggresiv. på andreplass har jeg fått ask, Jeg er en mann som liker store åpne og klare lyder, og det gjør de 2 bassene jeg har nå ganske fett (En Rickenbacker og en selvbygd Warmoth/Status Graphite bass med kropp i ask og Graphite hals.)

Milleren har en Badass II stol, hiv en sånn på KSD'en før du bruker massse penger på andre greier.. Husk at en stol alltid har kontakt med strengen som blir spilt på og i allhovedsak har kontakten mellom strengene og kroppen, selvfølgelig har den mye å si for tonen i et instrument.

Må og si at jeg og vanligvis kjører alt på fullt på bassen og bruker pedaler og amp til å justere lyden. på "partso" bassen min har jeg koblet vekk tone-kontrollen, eneste jeg varierer på bassen er at avogtil skifter jeg mellom å bruke begge eller bare diskant-pickupen på Rickenbackeren. Med det sagt, når jeg har aktive basser så diller jeg hele tiden med EQ'en, passive så er det mer "dette låter da fett..." og så blir jeg bare der.

Edit:

Jeg kan ikke være viktig nok på dette:

Før du gjør noe annet, kjøp en Leo Quan Badass V stol og hiv på bassen, da er bassene i utgangspunktet og spesifkajsonsmessig så nær hverandre du kan få de, etter det kan begynne å dill med andre greier.

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift mikker til feks Lollar, og putt på en Sadowsky preamp, så kommer du nok et skritt nærmere Milleren. Ellers så er min erfaring at halsen har endel å si for lyden. Jeg prøvde tre forskjellige halsen på en jazzbass for en tid siden, og ble overrasket over hvor stor lydforskjell det var.

Var eneste forskjell halsene? Samme strenger og instrument sånn ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene bassen min (defretted Ibanez Roadster) er alltid aktiv og har kun en pickup. Der justerer jeg ofte litt på tonekontrollene når jeg bytter spillestil / musikkstil.

Den andre bassen min (en Cort Artisan) har passive pickups, og to aktive tonekontroller som kan skrus av til passive. Her hender det rett som det er at jeg synes passivt låter best, men her har jeg til gjengjeld to pickups, med blend-kontroll istedenfor switch, og der kan man hente mye fintuning av lyden. :)

Ellers er jeg enig i at strenger har utrolig mye å si for lyden. Ikke bare strengesettet i seg selv, men også alder på strengene. Etter en måned låter strengene helt annerledes sammenlignet med når de er nye. Jeg liker ikke så godt lyden av flunkende nye strenger. Synes ofte de låter for skarpt, og justerer ofte diskanten ned litt på bassen når de er helt nye.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadsteren har en passiv pickup, men den har en Stingray-type preamp i seg. ;) så den fungerer på nøyaktig samme måten som Artisan'en.

Ja, det regnet jeg med. Men den har ikke noen switch for å skru av den aktive delen, slik Artisanen har.

Jeg var nok ikke presis nok her. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, begynn med å sleng på en ny stol og bytt pickuper før du begynner med halsen.. Bytter du halsen kan du egentlig likegodt kjøpe en ny bass.

Men jeg er uenig i at tresort og stol har lite å si for lyden. Jeg har personlig endt opp med at basser i Lønn er det jeg foretrekker lydmessig, de har mye lettere for å være aggresiv. på andreplass har jeg fått ask, Jeg er en mann som liker store åpne og klare lyder, og det gjør de 2 bassene jeg har nå ganske fett (En Rickenbacker og en selvbygd Warmoth/Status Graphite bass med kropp i ask og Graphite hals.)

Milleren har en Badass II stol, hiv en sånn på KSD'en før du bruker massse penger på andre greier.. Husk at en stol alltid har kontakt med strengen som blir spilt på og i allhovedsak har kontakten mellom strengene og kroppen, selvfølgelig har den mye å si for tonen i et instrument.

Må og si at jeg og vanligvis kjører alt på fullt på bassen og bruker pedaler og amp til å justere lyden. på "partso" bassen min har jeg koblet vekk tone-kontrollen, eneste jeg varierer på bassen er at avogtil skifter jeg mellom å bruke begge eller bare diskant-pickupen på Rickenbackeren. Med det sagt, når jeg har aktive basser så diller jeg hele tiden med EQ'en, passive så er det mer "dette låter da fett..." og så blir jeg bare der.

Edit:

Jeg kan ikke være viktig nok på dette:

Før du gjør noe annet, kjøp en Leo Quan Badass V stol og hiv på bassen, da er bassene i utgangspunktet og spesifkajsonsmessig så nær hverandre du kan få de, etter det kan begynne å dill med andre greier.

Jeg er enig i at stolen har litt å si for lyden, men ikke særlig mye. Jeg satt en standard fender stol på Milleren i gang, for å få enda lavere action ved bridgen (Badass bridgen har en maks-grense på hvor lavt du kan gå). Bassen låt ganske likt men E-strengen mistet litt av piffen og substainen. Jeg vet hvordan bridgen kan endre lyden, men det er ikke den type endring jeg vil gjøre.

Jeg har også merket meg at KSD`en mister litt volum i det lyse rigiseret. Og 19-bånd på A-strenger (tonen E) er "død". Det er altså en liten høydeforskjell på en fret litt lengre oppi gata. Det er ikke en megabra hals kan man si, men det at jeg mister volum kan være jo pickupsene for alt jeg vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, jeg har ikke anbefalt å skifte hals, jeg har bare påpekt at halsen har endel å si på lyden. Egentlig hadde jeg ikke kostet på noe på den bassen idet hele tatt, men heller solgt den og sett meg om etter noe som passet bedre. Det ser ut som du ikke er helt fornøyd med MM bassen heller. Jeg tror ikke du finner så mange andre basser som låter nærmere Marcus Miller enn den signaturbassen etter min mening.

Mitt råd er å selge begge bassene og kjøpe en ny Fender American Deluxe, veldig bra bass, mye bedre enn både MM og KSD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at stolen har litt å si for lyden, men ikke særlig mye. Jeg satt en standard fender stol på Milleren i gang, for å få enda lavere action ved bridgen (Badass bridgen har en maks-grense på hvor lavt du kan gå). Bassen låt ganske likt men E-strengen mistet litt av piffen og substainen. Jeg vet hvordan bridgen kan endre lyden, men det er ikke den type endring jeg vil gjøre.

Jeg har også merket meg at KSD`en mister litt volum i det lyse rigiseret. Og 19-bånd på A-strenger (tonen E) er "død". Det er altså en liten høydeforskjell på en fret litt lengre oppi gata. Det er ikke en megabra hals kan man si, men det at jeg mister volum kan være jo pickupsene for alt jeg vet

Hvilken amp bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.