Web Analytics
Jump to content

Led til Ceriatone 18w amp

Ampsheep
 Share

Recommended Posts

AC Led? Tenkte det satt en diode og no greier i holderen jeg, ja,ja. Også i imperial da - gått av banen.

Må kanskje se hva jeg evt har av komplette innfatninger hvis det er et alternativ å bytte hele røkla, mulig jeg bare har 220V liggende. Aner ikke dimensjoner.

EDIT: Leste litt nærmere på den linken til RalpdDarwin, og det så ut som noen lager en løsning av 5mm LED, 1N914 diode og en motstand. Disse delene har jeg hvis du er interessert. Kan du ikke se litt nærmere på det han linket til, og om det ser ut til å ville funke for deg / i ampen din og gi beskjed?

Edited by entoneskala

Fant 5mm LED i Rød, Ultra blå og Ultra hvit. Alternativt fant jeg noen 220v lamper du evt kan huke på mellom av/på bryteren og transformatoren, istedet for å hente fra 6,3V glødespenningen - de lanpene ser ut til å passe hull i chassis på 9,5 eller 10 mm (vet ikke hva diameteren din er). De bygger ca 38mm innover på baksiden av hullet, så det må være litt plass inni chassis bak hullet. Se der fant jeg linken også: http://www.ampmaker.com/store/Neon-indicator.html.

Prismessig snakker vi her om mynter, og knapt nok det.

Tsji, tsji, men de tåler mye mer enn dere tror! Kondensatoren er ikke nødvendig, ei heller dioden det er snakk om som jeg ikke har sett i noe skjema enda?

Men, greit å ta alle forhåndsreger! Det er lett å kople en LED til 230V. En LED skal ha maks 10mA strøm. I veggen har man 230V.

Ohms lov sier U=R*I! Spenningen over LED´en er ca. 1,6V og når man jobber med 230V, er dette en dråpe i havet!

LED til å lyse fra 10 mA/230: bør de fleste ha en seriemotstand på ca. 20kohm.

De fleste LEDs tåler vanligvis ikke så mye mer enn hva som er oppgitt i databladet. Hvis du kjører 230V inn i en LED i serie med en 20kΩ motstand uten andre komponenter vil LEDen neppe leve et langt og behagelig liv.

Problemet er at en LED eller en hvilken som helst annen diode ikke er et ohmsk element. Hvis vi ser på en billig grønn LED fra Rohm: http://www.farnell.c...heets/90850.pdf

Når den leder vil den ha en VF på 2,1V. Når den sperrer vil det bare være lekkasjestrøm gjennom den, og spenningen når den sperrer vil derfor være ca 230V * √2 = 325V. Hvis vi ser i databladet har den en "absolute maximum" VR på 3V. Denne foreslåtte kretsen, gitt at jeg har forstått den riktig, vil dermed påtrykke den stakkars dioden en spenning som er 108 ganger den oppgitte maksimumsverdien.

Det er mulig det virker en stund, men den vil altså ikke leve spesielt lenge. Og når den virker vil den blinke og flimre på ubehagelig vis, femti ganger i sekundet.

En noe bedre krets er den entoneskala lenker til, hvor reaktansen fra en liten kondensator dropper spenningen, og en antiparallell småsignaldiode begrenser LEDens VR til 0,7V, trygt innenfor grensen på 3V. Siden vi er i Norge må denne kondensatoren være en 220nF self-healing plastkondensator merket "X1" for at denne kretsen ikke skal være galskap for mennesker og materiell. Denne kretsen vil kjøre lysdioden innenfor spesifikasjonene, men den vil fortsatt flimre og se stygg ut.

En kurant ordning vil være å bruke en likeretterbro fra 6,3VAC med en liten zener og tilhørende motstand, og en liten glattekondensator. Dette gir kretsen galvanisk isolasjon fra strømnettet, og lysdioden kjøres innenfor spek og uten flimring.

Edited by EBT

Sånn for læringens del kunne det vært interessant hvordan man kommer frem til verdien som trengs på den kondensatoren, EBT oppga 220 nano.

Ellers skapte jeg kanskje litt forvirring ved å poste et diagram som viser veggspenning. Det var lagt opp 6,3 volt til denne lampen, så jeg koplet LED og diode i antiparalell som EBT så vakkert uttrykte det, samt en motstand på 470 ohm i serie (litt vel konservativt). Ingen kondensator.

I retrospekt: kombinasjonen av en litt konservativ verdi på seriemotstanden samt en blå LED gjennom en rød plastlinse ble ... ikke så bra som jeg hadde planlagt. Ganske svakt lys. Jeg mistenker at en hvit eller rød led ville gitt et bedre resultat, og særlig om jeg hadde vært dristigere og gått for den 300 ohms motstanden som jeg regnet meg frem til.

En annen erfaring: Plasthuset på lampen og konstruksjonen ser veldig likt ut som disse fra ampmaker: http://www.ampmaker.com/store/Neon-indicator.html

Bortsett fra at fronten/linsen på ceriatone lampen er firkantet og chunky (og for en annen spenning). I bakkant sitter det en slags svart plastpropp som jeg forsøkte å vri ut, og det viste seg å være en dårlig ide. Den røde plasten sprakk, men jeg satt igjen med nok til at jeg fikk puslet sammen med hot glue. Om jeg skulle gjort det igjen ville jeg saget av bakenden.

Kunne også satt inn en sånn rund sak fra ampmaker, men jeg synes den firkantede var så tøff.

Innsiden av denne ceriatone forsterkeren er direkte vakker. Ekstremt ryddig layout. Litt synd at resultatet av reparasjonen da ble av typen sleggemekaniker siden plasthuset sprakk. (Ampsheep: ta gjerne noen bilder og post: det er noe å strekke seg etter for selvbyggere.)

Klart! http://www.kpsec.freeuk.com/imped.htm

XC = 1 / 2πfC

Og fra databladet husker vi at LEDen hadde typisk IF = 10mA, maks IF = 25mA, maks IFP = 60mA.

Da blir jobben å sette sammen formelen for kapasitiv reaktans med Ohms lov for en IF i nærheten av det man ønsker (husk at duty cycle på LEDen blir 0,5 siden vi har en halvbølge likeretter), og så tilpasse kapasitansen man får ut fra formelen til en vanlig og tilgjengelig kondensatorverdi.

IF blir altså ca. 8mA for en 220nF kondensator.

Innsiden av denne ceriatone forsterkeren er direkte vakker. Ekstremt ryddig layout. Litt synd at resultatet av reparasjonen da ble av typen sleggemekaniker siden plasthuset sprakk. (Ampsheep: ta gjerne noen bilder og post: det er noe å strekke seg etter for selvbyggere.)

Bilder kommer ;)