Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor er egentlig forskjellen mellom en Epiphone ES 335 og en Gibson?


toralfsan

Anbefalte innlegg

I butikken er forskjellen stor, en Gibson koster 5-7 ganger mer. Jeg har ikke spilt på Gibsonvarianten mer enn noen korte prøver, men har selv en Epiphone som spiller uforskammet bra. Noen premiumgitar er det selvsagt ikke. Finishen er grei, men selvsagt ikke noe finhåndverk. Lyden er umiskjennelig Gibson-like, med sine to humbuckere i Gibson-design (Asia-made). En aning klirr i noen av båndene, men det høres bare uten amp. Lettspilt som bare det, og ingen ulyder fra pot-er. Kjenner ingen slark i stemmeskruer eller strengefester. Bra lyd, særlig med litt vreng (jeg har heller aldri vært stor fan av Gibsonbøkkeres clean-lyd), men ikke mye til halvakkustisk, uten amp er den nærmest død.

Er det noen som har god erfaring med begge og kan gi meg en god pekepin om hvor forskjellene ligger? Jeg skjønner jo at bruktprisen på en Epiphone er laber sammenlignet med en Gibson, og regner med at en Gibson tåler bruk på en bedre måte. Grunnen til at jeg spør, er at jeg lukter på en fremtidig oppgradering av min Epiphone ES 335 (som er en nr. 2-gitar hos meg), og fordi nr. 1-gitaren er en Tele-type med single coils, er det en gitar med minst én humbucker jeg i så fall vurderer. Budsjettet vil i så fall bli begrenset, godt under 10 store, så om jeg skal vurdere en Gibson, må den være brukt.

post-8009-0-76783500-1348431822_thumb.jp

post-8009-0-29793400-1348431829_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk bare spilt på en Gibson ES335, men ryktene sier at Epi-335ene er noe av det beste "bang for buck" der ute. Skal visstnok være sinnsyk bra value på dem, så det ville ikke overrasket meg om de var solide gitarer. :)

EDIT: Nå som du nevner det, skulle gjerne hatt en sånn: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=725217&artno=105356

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en ES-335-type av Epiphone som spiller uforskammet bra.

Pickupene er en fadese, men spillbarheten, akustisk lyd og kvalitet er helt på høyde. Dette er en japansk gitar. Det eneste som ikke er "gibson" med denne er navnet på headstocken. Har også en annen Epi es-335-type. Denne er fra korea (90's), helt ok gitar. Ikke Gibson, men de færreste hadde gjettet rett i blindtest. Spillbarheten er helt konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at en Gibson virker mer lettspilt og responsiv, og lyden har mer dybde og dynamikk. Testa en Gibson Custom Shop, og den spilte nesten av seg selv.

Tror du kommer langt nærmere en Gibson ved å bytte ut elektronikk og pickuper (ikke glem ledningene) og en båndslip, samt litt eksperimentering med pickuphøyde og høyde på tailpiece.

Gitarene som blei laga før mesteparten av produksjonen forsvant til Kina i 2004 kan være godsaker. Har en Epi LP som blei laga i Kina det første produksjonsåret, men det var sørgelige greier før alt bortsett fra treverk blei bytta ut og bånda slipt. Kvaliteten har nok tatt seg opp de siste årene etter hvert som både kompetanse og kvalitetskontroll har blitt bedre, så de som er laga i det siste er langt bedre. Har spilt på noen Epi 339'er i butikk uten at jeg har likt dem noe særlig, de høres døde ut akustisk og har hatt tvilsomt båndarbeid.

GASer litt på nye Epi ES339 Pro, den høres veldig bra ut til prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at Memphisfabrikken ble gjort om til Custom Shop,

så er alle Gibson ES-335 gitarer som blir laget nå Custom Shop gitarer.

Det blir rart å tro at Gibson ikke sørger for kvalitetsforskjeller på det de produserer under Epiphone merket i Kina,

og det de produserer som Custom Shop gitarer i USA.

Jeg tror også at en US Gibson har kvaliteter som er bedre enn en kinesisk Epson. Men er den verd 5-7 ganger mer? Det er det jeg lurer på.

Har selv en G&L ASAT (Tele) som er en "US custom shop", og nyter kvalitetene hver dag. Den er både bedre å spille på, bedre skrudd sammen, har bedre mekanikk og større variasjon i lyduttrykket enn Epiphonen. Men så er det en tele-type, og kostet faktisk bare 3,5x så mye. Jeg kan få en ny G&L med indonesisk treverk og amerikansk utstyr, ferdiggjort i Fullerton, California, shippet fra Thomann, for rundt fire-fem lapper. Med bøkkere om jeg vil. Men jeg liker Dot-en som en avveksling (også utseendet), det er derfor jeg lurer på om en brukt Gibson ES-335 er verd så mye mer. Jeg ser de koster 15' nye og omtrent like mye brukt.

Noen som vet hvordan Gretch semiakustisk er i forhold? Eller Hagström?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at en dobbelt så dyr gitar er en dobbelt så bra gitar. Sammenlign det med å trimme en bilmotor. Det første steget koster ikke så mye, men gir bra økning i hk. Det neste steget koster en god del mer, men gir ikke samme økning i antall hk osv.

Jo, det skal være forskjell på Gibson og Epiphone, men ikke alle bryr seg med og verdsetter forskjellene. Kanskje Epien er god nok evt. ved bytte av pickups og elektronikk f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før og jeg sier det gjerne igjen:

Mest value er det selvfølgelig på de billigste spillbare gitarene av en minimumskvalitet.

De har alle delene og alt som trengs for å spille gitar, og koster omtrent det samme et par "løse" pickups av god kvalitet.

Gitarer i prisklasser over det vil aldri være like mye gitar for pengene. Og jo høyere opp i prisklasse jo mindre gitar for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FWIW, så er i mitt syn nye 335 fra Gibson ikke helt par med litt eldre modeller. Skal du ha ny 335 som virkelig rocker, så er det "ekte" custom shop som gjelder, og disse er 10-15.000 dyrere enn std 335. Det sagt, så er jo en splitter ny 335 til 16-17.000 veeeeeldig fristende:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FWIW, så er i mitt syn nye 335 fra Gibson ikke helt par med litt eldre modeller. Skal du ha ny 335 som virkelig rocker, så er det "ekte" custom shop som gjelder, og disse er 10-15.000 dyrere enn std 335. Det sagt, så er jo en splitter ny 335 til 16-17.000 veeeeeldig fristende:).

Eller en Epi 335 til godt under 3 lapper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Epiphone Dot 335 selv. Fantastisk valuta for pengene.

Jeg har A/B testa den mot en Gibson 335 og forskjellen er ikke stor.

Du trenger egentlig ikke å bytte mikrofoner heller. Jeg syns de hørtes veldig "daffe" og ubalanserte ut før jeg lærte meg å justere magnethøyden på mikrofonene. Nå låter de flott. Anbefaler å prøve gitaren med .011 strenger.

Dersom jeg skulle skiftet ut noe ville det vært oversadel og evt. en bridge humbucker som er bedre på vreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er en del folk som er litt ute å kjøre her ja, Gunnar.

Vi har ærlig talt en såpass billig hobby vi gitarister, at jeg synes det er best å bruke 10-20000 på en god gitar som jeg VET er laget av arbeidskraft som får grei lønn, enn å kjøpe epiphone-greier.

Når jeg er på utkikk etter ny gitar, og når jeg ser Fender CS for litt over 20k hos 4sound, så har prisene blitt såpass, at hvermansen faktisk har råd til CS om han bare vil. DA kan vi snakke gitar som kan holde livet ut (ikke bare med tanke på kvalitet, men at du faktisk VIL beholde den)

Både Fender CS og Gibson CS har blitt ganske mye billigere de siste par-tre årene.

Dessuten så synes jeg Epiphone-gitarer mangler særpreg og "sjel". Kall meg tulling, men jeg har ikke hatt en eneste gitar til under 10k som har kjentes ut som gitarer jeg kan beholde for min del. Både Les Paulen og Stratten min er gitarer med særpreg, og som bærer preg av kvalitetshåndtverk. Si hva du vil, men når en gitar kjennes "riktig" ut, så gjør den bare det. Og jeg har enda ikke kommet over en Epiphone-gitar som har føltes "riktig" ut for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.