Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EMG-X 81/60 gir bare støy, jordingsfeil?


Anbefalte innlegg

Jaudå. Noen av dere har kanskje allerede lest eller hørt om mine problemer med det nye EMG-settet mitt.

Når alt er plugget inn, får jeg bare støy, iblant med økninger av støy hvis jeg tar på bro, pickups eller pickupswitch.

Jeg har loddet opp igjen switchen to ganger nå, for å være helt sikker på at alt er riktig. Alt er trippelsjekket i forhold til koblingsskjemaene fra EMG, og alt er i henhold, med unntak av en ting, jordingen fra broen (ståltråd). I instruksjonene står det at dette ikke skal være koblet til, men etter å ha forsøkt uten, prøvde jeg også med, noe som bare endret hvor jeg kunne ta på gitaren for å øke støyen.

Greia er at dette er EMG Solderless, så jeg får ikke gjort noe særlig med hverken poter eller busen som kobler sammen switchen og den øvrige elektronikken.

Forslag..?

Om jeg ikke kommer noen vei, kommer jeg til å forsøke å sette dem i Heilycasteren når jeg setter sammen den neste uke, og se om det utgjøre det minste forskjell.

Instruksjoner:

http://www.emgpickups.com/content/wiringdiagrams/HX_0230-0110D.pdf

http://www.emgpickups.com/content/wiringdiagrams/B157_0230-0113E.pdf

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså- jeg har i større og mindre grad loddet inne i gitarer siden det tredje tallet i vår tidsregning startet med 7.

EMG har jeg aldri skjønt meg på, og det har vel noe med min manglende kompetanse å gjøre. Mine ringe erfaringer er, at hvis man så mye som en millimeter avviker fra skjemaene, noe som som regel går greit med andre pickups, så får man uforklarlige problemer.

Aktive EMGs skal IKKE kobles til bridge og strenger. Det blir bare leven. Videre, som allerede nevnt, prøver man seg på bare en liten fiks modifikasjon, fordi layout i gitaren og eldre arbeid innbyr til det, så blir det samme tøyset. De få gangene jeg har fått til en grei EMG- jobb, er når jeg har røstket ut alt, og koblet slavisk etter skjema.

Jeg liker ikke de nye koblingene. En god lodding medfører at det ikke kommer luft i kontakt med loddingen, ut over på utsiden. Den er hermetisk. Disse raffe nye kontaktene er i kontakt med luft, ergo vil de før eller senere slutte å virke.

Jeg får ikke inn i hodet at det er verdt det. En kontakt som garantert kommer til å svikte før eller senere, bare fordi man skal gjøre det selv?

Lodding er ikke hjernekirurgi. Gidder man ikke å lære seg å lodde, får man leie noen som kan det. Det er på den måten man fikser andre ting, slik som biler, oppvaskmaskiner, gitarer og så videre.

Man betaler noen for å gjøre noe man ikke kan selv. Ikke helt uvanlig i dagens samfunn.

Beklager "rant"- innlegget, og det var ikke videre hjelpsomt. Men- se over skjemaet, og sjekk at du ikke har jukset det aller minste. Mitt mest ekstreme tilfelle er vel der en tre cm jordkabel, sånn for at det passet, der den koblet sammen to jordpunkter, gjorde en gitar helt ubrukbar i enkelte switch- posisjoner. Da jeg fjernet den, og lagde et felles jordpunkt, som skjemaet viste, så var alt stille som i graven, helt uten jordstøy.

Som sagt- EMG aktiv elektronikk = magi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan å lodde, og derfor begynner jeg å få et særdeles lite vennlig forhold til dette systemet. Til informasjon loddet jeg et aktivt pickupsystem (Dragonfire 81/85) problemfritt for noen uker siden.

Jeg går over det igjen i morra. Skal til og med snu potene slik at alt står 100% identisk med skjemaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så frustrerende. Som jeg har nevnt i chatten, et multimeter noe av det viktigste verktøyet en gitarist kan ha liggende, da kunne du ha startet feilsøking fra pickupen og jobbet deg videre med alle kabler.

Ser av bilder av solderlessystemet at det skal være enkelt å lodde opp hele greia med unntak av selve pickupen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker fortsatt ikke. Når er alt lagt opp _identisk_ med skjemaet, til og med hvilken vei potene er. Bare støy.

Neste steg ser ut til å være å putte inn gamle pickups igjen, så jeg i det minste har en fungerende gitar, så kan jeg feilsøke mer i Heilycasteren.

Btw, kan det være at kontakten på selve pickupen er satt inn feil? Selv om det er riktig i forhold til skjemaet? Isåfall ville hot nå vært strøm, jording vært hot og strøm vært jording.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herregud, jeg er dum. Jeg har lest skjemaet for switchcraft-switchen helt feil og byttet om på hva som er hot og ground i hodet mitt, så jeg har jo forsøkt å koble feil hele veien. Jeg sjekket skjemaet for EMGene slavisk, men tenkte ikke engang på at jeg ikke nødvendigvis hadde identisk switch. Først når jeg googlet noen koblingsskjemaer innså jeg at jord og signal kunne være motsatt. Byttet om på de to fra switchen og inn i bussen, lyd.

:blush:

Bilder:

EMG-switchen ser sånn ut:

post-10219-0-81500600-1348257646_thumb.p

Min switch er slik:

post-10219-0-59813500-1348257661_thumb.p

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjorde det samme i min les paul en gang, satt hele natta med det, da jeg skulle ha en gig med den gitaren neste dag, så 2 lekser lært, skjekk instruksjonene nøye, og ikke gjør slike prosjekter natten før du skal gigge, selv om du tror det kun tar en times tid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde og den feilen da jeg koblet opp mine EMG med solderless første gang :P men jeg kjenner meg ikke igjen med at man ikke kan fikse litt løsninger selv, holder på å bygge om en gitar nå som jeg også skal ha solderless i og der har jeg fraviket plenty fra diagramet og gjort litt som jeg har lyst og det funker fin-fint det...og det nye systemet kan jo om man ønsker lodde i stedet for å bruke hurtigkoblingene siden mange foretrekker å lodde og alle nye EMGér leveres som solderless

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.