Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

AC15 Trøbbel


guitarrig

Anbefalte innlegg

Har en Vox AC15CC1der hovedsikringa ryker til stadighet akkurat når jeg slår på forsterkeren (mens den ennå er i standby).

Leser nå diverse forum at det er et vanlig problem. Med det ser ikke ut til å være noen som finner ut hvorfor sikringa ryker.

Er det noen som kjenner til problemet, og som eventuelt har en fiks til dette?

Butikken jeg har kjøpt den hos greier ikke å finne ut av hva som er feil. har hatt den inne på service (reklamasjon) x antall ganger, og de finner ikke noe som kan fikse feilen. Så jeg tenkte å hjelpe litt hvis noen vet hva det kan være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får du ikke bare en ny en der du kjøpte den?

edit: kan det være rør som tuller litt? Sett i ei større sikring og se om noe tar fyr. ;)

Joda det er jo også en metode for feilsøking ;)

Men jeg antar at det er ampens sikring som ryker. Hvis ikke, og det er kursen i huset som går er det noe fatalt feil! --> ny amp!

Sjekk om det er trege eller raske sikringer du bytter. De fleste amper ska fyre med trege sikringer. Det kan du lese på sikringen, f.eks. 2AT 250V er treg 250V, 2 ampere sikring, mens 2AF 250V er 2 ampere rask (flink) sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikringa som sitter rett etter strøminntaket i forsterkeren ja=)

Vi har testet både med raske og trege sikringer. Sjangser ikke på å sette i noen større sikring nei:p er jo ikke sikringa det er feil med. ;)

Men antar at hvis de ikke får til å fikse denne gangen så får vi søke om et bytte.

Han nevnte noe om at importøren av VOX-forsterkere kunne være noe vanskelige når det kom til reklamasjonssaker (4 år). Noen som kjennet til dette? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah... Hvis kursen man kobler til ampen er ganske hardt belastet i utgangspunktet, så kan en strømspiker fra en trafo uten soft start være nok til å ta sikringen i sikringsskapet. Har hatt hififorsterkere i hus som gjør det av og til (automatsikring to the rescue).

Ellers kan det jo være slik at dersom slike smeltesikringer er bittelitt underdimensjonerte, så kan de faktisk svekkes over tid og til slutt gå, også som en følge av effekten over.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det ikke i sikringsskapet problemet ligger, men i forsterkeren ==

Nei, og det er ikke sikringen i sikringsskapet jeg refererer til lenger, heller. Jeg snakker om de smeltesikringene som er vanlige i elektronisk utstyr, bedre kjent som glassikringer. Poenget mitt er altså at det kan hende den svekkes litt ved hvert påslag og faktisk må byttes med (u)jevne mellomrom. Hvor ofte må du bytte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet litt rundt dette og det er rimelig tydelig at dette er et vedvarende fenomen på disse ampene. Det kan virke som hovedgrunnen rett og slett er strikte sikkerhetsregler som fører til at det blir specet med en sikring med svært lav verdi.

Sjekk her:

If your AC15 is frequently blowing fuses without any obvious signs of damage, we might advise the following:

On the Vox AC15 circuit schematic diagram No. AC15-62-02, note the safety critical symbol warning2.gif against the fuses F1 to F5, but in particular F2 which is the transformer mains side input fuse. In order for the original manufacture amplifier design to meet safety specifications the mains input side fuse is 500 mA (UK / Europe, or 1A, US / Canada), but which is very close to the transformer's current draw on full load.

The input current surge at switch on will be much greater hence an 'F' type ('fast blow') fuse will always fail, this tends to be a common problem with the AC15 where users replace with wrong type fuses using 'F' instead of the 'T' type; even upgrading to a higher current rating 'F' type is not guaranteed to be reliable and is not recommended. This is why the diagram specifies the 'T' type (time-delayed, aka 'slow blow', 'anti-surge') e.g. F2 is labelled as '117V T1A' (US), '230V T500mA' (UK).

Therefore it is worth checking that you have the correct type fuses fitted. For the non-technical, this is marked on one of the silver end caps next to the Voltage rating, i.e. 230V (T), is the correct type, or 230V (F), is the wrong type. These simple checks could save you a lot of time and trouble!

Så pass på at det er en Slo-Blo sikring. Jeg har også sett at noen fikk svar direkte fra Vox om å bruke en sikring med litt høyere verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sarge: aah! I see! Den har egentlig funket fint i flere år, og nå holder sikringene plutselig bare 1-2 dager.

@RalphDarwin: de har målt trafoen, og den er fin

@Amund: Vi har testet med både trege og raske sikringer. Er litt skeptisk til å sette i en større da det kan skade andre deler hvis det er noe annet feil.

feilen oppsto helt plutselig etter 3-4 år, så virker litt rart at det skal være for svak sikring som har stått i i 3 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sarge: aah! I see! Den har egentlig funket fint i flere år, og nå holder sikringene plutselig bare 1-2 dager.

@RalphDarwin: de har målt trafoen, og den er fin

@Amund: Vi har testet med både trege og raske sikringer. Er litt skeptisk til å sette i en større da det kan skade andre deler hvis det er noe annet feil.

feilen oppsto helt plutselig etter 3-4 år, så virker litt rart at det skal være for svak sikring som har stått i i 3 år...

Skjønner. Da ville jeg sjekket det neste, fjern likerretterøret og sjekk om sikringen fortsatt går, hvis den ikke gjør det, skal du ha funnet synderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kult med sånne problemer som "kommer og går" (at ampen kan fungere i to dager før problemet kommer). Du kan banne på at problemet ikke er der når du måler...

Jeg havnet også i google-fella, og så en kar som hadde problem med at kretskortet var blitt mykere så det subbet borti chassis og kortsluttet komponent leads. Det kan jo være noe å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kult med sånne problemer som "kommer og går" (at ampen kan fungere i to dager før problemet kommer). Du kan banne på at problemet ikke er der når du måler...

Jeg havnet også i google-fella, og så en kar som hadde problem med at kretskortet var blitt mykere så det subbet borti chassis og kortsluttet komponent leads. Det kan jo være noe å sjekke.

Google-fella er skummel, jeg brukte flere timer på googling av "cathode poisoning" etter Alfi sin tråd.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.