Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger litt hjelp av elektronikkfolket.


død

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å bygge en slik en til vokalisten i bandet.

http://www.youtube.com/watch?v=KHVDJ9JW3SA

Har sånn ca. oversikt over hva jeg trenger, men de engelske ordene på ting sier meg fint lite. Jeg trenger altså et par "momentary switches", hva er det norske ordet for dette, og hvor får jeg tak i det? Hvis noen har et par tips til bygget er det bare å komme med de :)

Endret av død
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn Friedland ringeknapp er beregnet på 1-24 volt, maks to A. Bruker du 220 volt, og da sånne byggelamper på 120W, vil du garantert svi bryteren ganske fort. En annen ting er at jeg vil anta at du vil få en god del vedlikehold på det. Halogenrørene i byggelampene kommer nok ikke til å like at vokalisten hopper opp og ned fra kassen, så du må regne med å bytte rør ganske ofte.

Løsningen er jo LED, men det blir en del dyrere. En trafo, noen ledpærer og et par sånne brytere vil vare lenger, men vil nok ikke lyse så sterkt.

Ser de koster 179 kroner stykket, så da finnes det nok rimeligere alternativer der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står det da ikke noe om, så da er det vanskelig får meg å si noe om det. Det er jo mulig du har helt rett i det.

Grunnen til at jeg reagerte, er at jeg vet hvordan sånne Friedlandbrytere ser ut inni, og de er definitivt ikke klare forr drøyt hundre watt med 220 Volt.

Når det er sagt, var jeg med og laget et "lysorgel" for lenge siden. Bokstavelig talt. 220 volt inn, så kobberskruer som vi skrudde gjennom tangentene, og som i sin tur fikk kontakt med en kobberlist som vi monterte i passende lengde unna tangentene. Disse ble koblet til en haug med seksti watts lyspærer som ble plassert rundt på scena, og så var det en kar som "spilte" på dette orgelet på konserter.

Ikke akkurat NEMKO- godkjent det heller.

Etter det jeg kan huske, varte dette så lenge at lysorgelspilleren gikk lei hele greia og ikke møtte opp mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, si ikke det...jeg brukte sånne til et hjemmelaget 220V lysorgel som guttunge, sikkert ikke helt kosher, men det funket i mange år ute på spillejobber, og jeg tror faktisk det eksisterer på et loft den dag i dag. Det hadde vanlige lysbrytere til vanlig av&på, mens dørklokkene fungerte som "midlertidig på" i samme krets....8 i alt.

Høres sikkert smikkskummelt ut, men det funket. ^_^

Om det er til å styre 220V nettstrøm er det nok ikke det rette valget, men det er nok ikke de hos Musikding heller.

Edit: Forandra du ditt innlegg etter mitt uten det synes?

Vi hadde også en lyd/lysmann til vårt utstyr som også gikk lei. Han satt uansett mest å skrudde på kanalene som ikke var i bruk for å se viktig ut :D

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.