Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Metal bass tone!


simenandreas

Anbefalte innlegg

Bassen jeg har på profilbildet egner seg egentlig godt for metal den med. Den er 35 tommer. Normal "long scale" er 34.

Dermed klinger strenga mer. Den er beregna til 050-110. Derfor passer den best til å stemmes i Eb eller helst D-G-C-F. Den har gjennomgående strenger, og en tung stol. Utforminga av headstocken har også noe med sustain å gjøre, uten at jeg helt skjønner åssen. Den har INGEN pot'er og gir dermed humbucker'n "fri eksos" inn i forsterker'n. På forsterker'n og pedalbrettet finnes det da endelig nok knapper...

"Oppfinner'n" av denne bassen er en svenske: Arne "Mr Dynamite" Blomqvist, kjent fra gruppa Sky High. Bassen heter da også Eagle Dynamite. Han lot meg prøve sin en gang og dermed var det gjort... MÅTTE ha makan....

Har bare et klønete opptak med videokamera her da, fra øvingslokalet. Først småkjekler vi litt, så drar vi "Peruvian Skies" av Dream Theater, så "Perfect Strangers" av Deep Purple før vi starter på "Root of all evil" så går kameraet tomt for strøm......

http://www.facebook....&type=2

Endret av Ole Jens Hovda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassen jeg har på profilbildet egner seg egentlig godt for metal den med. Den er 35 tommer. Normal "long scale" er 34.

Dermed klinger strenga mer.

Den fysiske forskjellen er at man kan ha høyere spenn i strengene ved samme stemming som en 34", eller at man dermed kan bruke tykkere strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fysiske forskjellen er at man kan ha høyere spenn i strengene ved samme stemming som en 34", eller at man dermed kan bruke tykkere strenger.

Og det høyere spennet blir det klang av. Eagle-modellene med 34" med ellers likt treverk i kroppen og samme pickup låter "snillere"

La gå, detta er ikke en bass for tynne utrente fingre eller for deg som drømmer om å bli en ny Stanley Clarke eller Alain Caron. Men det er godt at det finnes noe for enhver smak. Eneste ulempen med denne Eagle-bassen er at jeg er nødt til å ha en vanlig bass attåt til vanlig stemming og mer vanlig bruk.

Her er det en video med Arne som fant den opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.