Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Metal bass tone!


simenandreas

Anbefalte innlegg

Synes dette var fint, jeg. Det er ikke lett å få gjengitt godlyden i en bass på Youtube, for å si det mildt. Bra spilt, og kul lyd!

Stort sett er mine forsøk på sub- bass ikke så vellykket, da jeg ofte spiller femstrenger, og da blir det egentlig litt overflødig med en oktav under. Får det ikke tight nok med de boksene jeg har testet. Med firestrengere blir ofte lyden for muddy uansett, da man gjerne legger på mer sub, og det blir ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra spilt, og jeg liker vrengen! Men jeg merker godt at det mangler en oktav. Slipknot skal være blodhardt og rått, når du spiller i samme område som gitarene, så faller det litt gjennom, synes jeg.

Jaa jeg er enig der! Det er kanskje litt av det mr "død" vil få fram. Går litt i ett med gitarene siden vi spiller i samme leiet. Skulle kanskje valgt en annen låt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LIker nok best løsninger som beholder den cleane bunnen uansett vreng. Den beste løsninga på dette meiner jeg at Billy Sheehan har funnet. To separate pickupanlegg til to separate amp'er. Stor humbucker med cleanlyd og p-pickup med vreng.

Ollie Riedel i Rammstein har en enklere variant: En signaturbass stemt i H-E-A-D

Eh tåler dere at jeg kommer med et eksempel fra kristen sammenheng? Jeg lar det stå til. Ingen tvinger dere til å sjekke ut detta her....

Den finske power/goth/kristenmetalgruppa HB har fin rein basslyd som groover:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra bass solo av Billy Sheehan, men jeg likte ikke helt tonen.

Min bass er også stemt i H-E-A-D, som en 5 strenger uten 1'ste streng. Genialt, lettere, lettspillt, penere...

HB har kanll bass tone, så synd at det ikke går ann å skru seg til noe slikt med en enkel multiefekt sak :(

Jeg var på Hurra Torpedo i vinter, også veldig bra bass, fra en Ampeg med 10x8 kab. (så det ut som)

Endret av jonta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.