Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Off !


Gjest Ziggy Stardust

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt gitar i 2 år nå .. Har lært meg sjøl opp å spille.

Syns jeg har gjort bra fremgang helt til nå.

Står liksom helt fast hva jeg skal spille, og syns jeg spiller dårligere nå enn før. Er helt blank på alt som heter teori og spiller ikke så raskt at det gjør nå, sliter litt feks med Sweet child o'mine soloen .. lurer på.. ligger jeg langt bak alle andre her? hva burde jeg trene på? Og hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste du mangler er motivasjon / inspirasjon..

Har selv hatt masse dødtid med gitaren, der jeg står helt stille og føler meg dårligere og dårligere.. der jeg rett og slett ikke gidder å spille..

Det eneste du trenger er en liten pause.. til gitaren kommer til deg igjen når den føler for det.. ikke når du føler du skal bli mye bedre.. :-)

Prøv å få litt inspirasjon fra artister du liker godt å høre på .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn inspirasjon! ;)

Første regel for å spille gitar IMO :)

men om jeg er veldi uinspirert/umotivert så tar jeg en pause på 2-3-4 dager, til jeg er spille-"kåt" igjen :P funker for meg da! :D

Jeg kan også si at det er forbanna kjedli å pugge skalaer og akkorder, så du kan jo prøve å få øvd de inn ved forskjellige metoder? lage en liten jamm/comp låt på 4-5-6 akkorder du vil ta for deg, så prøver du deg ut med å spille skalaene over(og etter en stund så vil du jo kunne spille skalaene i forskjellige kompinasjoner, og over hele gribebrettet).

har mange måter å komme seg "videre" på :)

av egen erfaring:

Jeg ble veldi inspirert av malmsteen, så etter og ha lært meg noen låter(som jeg SEFF ikke spilte sammen med bandet mitt! :P) så bynte jeg å kombinere det neoklassiske spillet med våre band låter (som da var straight fram cover-låter ala Maiden, Priest, Whitesnake, Lizzy osv).

hørtes ikke ut til og begynne med, men fikk det noenlunde mer "hørbart" senere... :)

så bynte jeg å kombinere litt fusion i musikken...osvosv :)

så jeg har holdt på hele tiden, ved hjelp av å være inspirert... :D

sånn...vet ikke om den siste delen hjalp så mye, men håper du da skjønner hvordan jeg gikk fram(jeg var vell på samme stadiet da, kunne minialt teori, slet med å spill swee child soloen...*grøsse* )...

og en siste ting! teori ER viktig! hvis ikke du vet hva du spiller, så er det like greit å la være ;) har opplevd altfor mange ganger at jeg har vært på bærtur under jammer osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen sider det står om skalaer osv på .. trenger liksom å starte fra grunnen av?

Liker å spille god metal og hardrock.. motley crue, ac/dc, guns n roses, kiss, deep purple osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å lese de trådene jeg linket til. Sitter og leser nå selv, og gud så opplyst man kan bli.

Har selv spilt gitar i litt under 2mnd og er innstilt på å lære det grunnleggende først. Teori trenger ikke være kjedelig, det er derimot veldig interessant når man forstår sammenhenger og kan sette ting i perspektiv :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det at jeg ikke er så inspirert, er vel mer det at jeg står litt fast ved å bare lære meg andres sanger hele tiden.

Jeg vil liksom lære no nytt, lære nye metoder, blir litt raskere.

Føler at folk som begynte å spille gitar lenge etter meg har tatt meg igjen. Føler at jeg har gått tilbake , at jeg ikke er så god at det det gjør no til å ha spilt i 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ca null av det som sto i topicene til papillion, iom jeg kan null teori.. kan bare vanlig dur skala.. c tror jeg .. er ikke sikker :P

trenger virkelig litt hjelp med å få dette forklart! :P

Gidder ikke gitarlærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å sette seg ned og prøve å forstå, og "gidder-ikke" holdningen passer dårlig sammen med forståelse av musikk.

Ta denne linken f.eks. http://forum.gitarnorge.com/viewtopic.php?...ghlight=skalaer

Les hva Faktor skriver (han er forøvrig veldig god til å formulere seg lettfattelig), tenk etter, og prøv å forstå. Det klarer du garantert om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også spilt i 2 år. For min del har det hjulpet mot gitartørke at jeg har spilt i band siden starten, og derfor har blitt "tvunget" til å øve til hver bandøving. Jeg tror at det å spille sammen med andre hjelper veldig på motivasjonen for nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.