Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt pedalbygg spørsmål


Gjest Libertiner

Anbefalte innlegg

Gjest Libertiner

Hei!

Jeg driver og bygger Der Screamer!

Hvordan setter jeg på transistorene?

Jeg har to resistorer igjen hva skal jeg gjøre med de?

Hva skal jeg gjøre me de to hullene/ streken jeg har satt ring rundt på bilde??

post-10818-0-91544200-1347721464_thumb.p

Endret av Libertiner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis ;-)

Hvis du ser på delelisten (link under) så ser du at to motstander (R15 og R16) er listet to ganger. De er også merket i listen med 808 og TS9. Det er fordi du kan bygge Tube screamer modell 808 og TS9 med samme kretskortet. Jeg må innrømme at forskjellen mellom de to ikke er veldig stor i mine ører. Det er dermed OK å sitte igjen med to motstander. BOM: http://diy.musikding...screambomen.pdf

Transistorene skal inn der kretskortet er merket med Q1 og Q2. Gjerne i en transistorsokkel. Du ser av tegningen på kretskortet hvilken vei de skal stå. På denne tegningen ser du kretskortet med transistorsokler - uten transistorer i. http://diy.musikding...creamerwire.pdf

Med soklene slipper du å lodde rett på transistoren, da bare "dytter du den inn"

Lykke til

Endret av entoneskala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transitorene trykker du bare ned i de holderne som er vist på bildet.

Men transistoren må sitte riktig vei, dette er vist på bildet da en "halvmånen" er den ene veien. (tegnet inn i hvit på printkortet)

De 2 resistorene som er til overs er at du kan bytte ut 2 andre med de der, for å bygge enten ts808 eller ts9 versionen.. Lydmessig er det så og si ingen forskjell.

Den streken er en jumper, her tar du en ledning/binders/whatever og lodder mellom de 2 punktene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk for veldig oppklarende svar!

Så en binders funker altså?

Så lenge du har noe som du kan lodde i mellom som leder strøm så vil det fungere ja.

Er bare at du skal ha strømmen fra det ene punktet til det andre, så mest brukt er som nevnt over et bein fra en motstand eller lignende.

men alt annet som leder strøm kan brukes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.