Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket merke har best hals for folk med små hender?


sveini83

Hvilket merke har best hals for folk med små hender!  

49 stemmer

  1. 1. Hvilket merke har best hals for folk med små hender!



Anbefalte innlegg

Har selv hender som er godt under gjennomsnittet, men liker likevel ikke så veldig tynne halser. Min erfaring er at lengden på halsen spiller en mye større rolle enn både tykkelse og bredde, og at man gjerne kan greie å gripe over ett bånd mere øverst på halsen på en gitar med kortere hals. Bends blir også litt lettere med kortere og dermed litt slakkere strenger, og har man korte/tynne fingre er de gjerne ikke så sterke heller. Etter å ha spilt standard 25.5" stratocastere og telecastere i 30 år har jeg nå byttet dem ut med custom-modeller (Tom Anderson) på 24.75". Som utgangspunkt for valg av halsprofil brukte jeg målene på min '89 Gibson LPC som ikke er av de tynneste eller smaleste. Når gitaren er konstruert av samme materialer spiller heller ikke strenge-lengden så stor rolle som jeg alltid har trodd. En kamerat har samme telecaster som min i 25.5" og jeg tror ikke det er mange som hadde merket noen forskjell om vi hadde byttet midt i settet.

Min stemme går derfor til de merkene som lager gitarer i skala mindre enn 25.5" som f.eks PRS (mye 25.0") og Gibson (24.75"). For de med aller minst hender finner man enda kortere alternativer som f.eks Fender Mustang som fås i 24.0" eller 22.5".

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suhr. Jeg har ganske små fingre, men dette er halser jeg har hatt mindre problem med enn noe annet.

Har hatt fender, ibanezer, ltd, caparison etc etc.. Har ikke klart å kvitta meg med min hvertfall.

Suhr har 13 standard halstyper + at de kopierer en hvilken som helst annen halsprofil.

Mine har ganske fete halser og jeg tror ikke en "Even C huge" eller en "56`Big V" hals er noe for en person med små hender.

Blir litt feil å sammenligne Suhr og andre Customshoper med gitarmerker som har mer typiske halsprofiler folk flest forbinder de med som f.eks Ibanez.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har små hender med korte fingre og har innsett at jeg aldri kan spille Hendrix...

Men favoritthalsen min (forøvrig på en Eagle-gitar) er en D-profil hals med en bredde som en LP og tykkelse på 26mm ved 10. bånd og tynnes en smule inn mot mot halsfestet. En standard LP har vel en tykkelse på rundt 24mm, en tynn Strathals rundt 22 mm. Får veldig god støtte for tommelen bak på halsen, noe som gjør at fingrene får mer kraft.

Vil vel si at halstykkelse ikke er merkeavhengig, men varierer fra gitarmodell til gitarmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å merke seg der er at store/små never ikke er nevnt i det hele tatt, men det antydes litt hvilken måte å spille på som kan passe de forskjellige profilene. For meg som spiller en god del med tommelen over er altså V-profilen bra, noe som stemmer godt med mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle og ingen...smak og behag...formen på halsen har jo vel så mye å si hvis du har små hender. har ganske korte fingre sjøl men jeg spillerpå en Furch 12 strenger med ganske bred hals, formen er en flat C og derfor har det ikke mye å si at gripebrettet er så bredt.

Ellers har jeg også en forkjærlighet for de forskjellige V-profilene..hånda sitter liksom så godt på de. men den beste halsprofilen jeg har prøvd for mine hender er den som er på de billige Fender akustiske gitarene,Sonoran,T-bucket etc skikkelig smal, kul c-profil...mer lik en elgitar egentlig.

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.