Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt problem med lp'ne


Rudstar

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt på nye strenger på lp'ne og nå har det begynt og skurre når du klemmer fra 7. bånd til 22. Noen som vet hva som kan være feil? Jeg synes det er litt rart siden det er akkurat samme tykkelse, men jeg skifta fra d'addario til dean markley, men det skal vel ikke ha no og si åssen slag du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to delene på stolen (vanlig tune o matic stol) står på fire gjenga stenger, og det er en "mutter" på hver av de som du justerer hvor høyt bridgen skal stå. Hvis du kommer borti de så justerer høyden seg, og hvis du justerte de lavere, så kan det være grunnen til buzz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om halsen buer rett vei. Selv om du har samme tykkelse på de nye strengene, så kan det være endringer i spennet fra merke til merke. Dette innvirker på buen på halsen. Dersom buen er for liten, eller rett og slett er bøyd feil vei, vil det klirre. Du kan fikse dette på to måter. Den ene er ved å justere høyden på "bridgen" til det slutter å klirre, og den andre er å justere bøyen på halsen. (Dersom den er bøyd feil vei, må du straks løsne truss-rod'en, slik at du slipper opp spennet. Dersom dette ikke hjelper, må du til gitardoktoren.) Ved skifte av strengetykkelse/nytt merke, er det også en god idé å sjekke intoneringen. Ellers kan gitaren bli sur oppover båndene, noe som jo aldri er en god ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hadde samma problem på min, de på riff gav opp håpet og ville bestille ny hals, men så kom luthmannfolka til byen å stramma halsen (den bolten som går gjennom hele halsen som man får frem der det står standar på hodet;)), et problem til var at det var et hakk i strengen, selv om jeg just hadde bytta, sjekk det;)

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.