Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Null forkunnskaper, vil bygge rør-amp - tips om vei til kunnskap?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har begynt i en jobb der jeg har mye fritid, spiller gitar, og har fått det for meg at jeg skal lære meg å bygge egne effekter og forsterkere. I utgangspunktet er målet mitt å kunne bygge en enkel rør-amp (topp) til hjemmebruk, altså på 5-10 W, en enkel kanal, med følgende pot'er: gain, low, mid, high, volume.

Jeg kan ingenting fra før, har ikke lodda et punkt i hele mitt liv, men har altså tenkt å begynne nå, og har følgende spørsmål.

- Tips på hva jeg bør lese og lære noe om? Temaer, gjerne veldig konkret, gjerne ei bok eller ei nettside som tar for seg det man må vite.

- Noe sted man kan lære om ulike deler som brukes til slikt?

- Anbefalinger i forhold til enklere prosjekter å bygge først, for å lære. Flott om noen har en tegning og deleliste til f.eks en pedal, eller en enkel forsterker.

Kort og godt ønsker jeg meg tips i forhold til å gå en vei mot å kunne bygge min egen, enkle øvings-rørtopp...i første omgang.

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg var på samme sted som deg, og fant ut at jeg skulle bygge meg rør-amp. Det aller første jeg gjorde, var å lese meg opp på grunnleggende elektronikk-teori. Kan være greit å vite hva en motstand, kondensator, diode, etc. er for noe, for å ikke snakke om Ohms lov :P

Når jeg så hadde lest til meg itt basics, så begynte jeg å saumfare nettet for prosjekter som kunne bli et "førstebygg". Havnet på freestompboxes.org, som fikk meg til å bygge en Colorsound One Knob Fuzz. Angrer ikke på at jeg begynte med pedalbygging, da jeg trøblet veldig mye med mine første pedaler. Lærer mye på å finne og rette opp feil. Nå har jeg bygd en rørforsterker, og det gikk forholdsvis glatt, takket være pedalbyggene mine.

Jeg liker best å lage pedaler med kretskort bygd av stripboard/veroboard. Du finner masse slike layouter på sabrotone.com. Vil du benytte PCB, kan jeg anbefale Madbean sine prosjekter. Vil du derimot kjøpe kit (alle deler inkl.) vil jeg anbefale Musikding.

Håper dette setter deg i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg startet der du er nå, og startet veien mot målet med å bygge en del 9volt pedaler mens jeg lærte meg å lodde og basic elektronikk/ leste meg opp på rør-teori. Greit å starte med 9volt greier - det er litt kjipere å kople feil på rør-amper som fort opererer med 2-300 volt. Fuzzbokser gir deg ikke dødelige støt, og om du ødelegger noen deler så er de stort sett rimeligere enn transformatorer og rør som sitter i forsterkerne.

En side som jeg har hatt mye glede av er www.ax84.com. Der finner du koplingsskjemaer til en del forsterkere som er greie å begynne med når du er klar. Og de har et nybegynnervennlig forum. Last ned teoridokumentet til P1 forsterkeren. Det går gjennom en del grunnleggende om oppbygging av en enkel rørforsterker.

Du finner også en del pedal-teori og koplingsskjemaer på www.geofex.com.

Jeg har aldri hatt noe annet enn en "vanlig" loddebolt så loddestasjonene du linket til kan jeg ikke uttale meg om. Den jeg bruker mest nå er på 25W og kostet sikkert ikke mer enn et par hundre spenn. Du kommer langt med en vanlig loddebolt, selv om temperatur-regulering sikkert er kjekt å ha.

Du kommer til å trenge et multimeter. Her er det heller ikke nødvendig å gå bananas i mine øyne. Jeg har ihvertfall klart meg aldeles flott med rimelige modeller til et par to tre hundre kroner. Føler du at du ikke har noe mer fornuftig å bruke pengene på kan du jo kjøpe en Fluke til noen tusen, men jeg tror jeg ville brukt penga på deler til pedaler og forsterkere.

Jeg tror jeg ville startet med et pedal kit fra f.eks www.musikding.com. Deretter bygget en pedal til, men da kanskje kjøpt pcb og deler separat. Det å "plukke" deler er en øvelse i seg selv og kan være ganske nyttig.

EDIT:

Mht valg av multimeter: Jeg ville kanskje styrt unna de aller aller kjipeste Jalla-brand /no-brand meterne fordi du etterhvert skal bruke dette instrumentet til å pirke rundt i høye spenninger. Greit å vite at de ikke juger på speccen mht isolasjon! Men prismessig trenger det ikke være så dyrt hvis du skjønner hva jeg mener?.

Endret av entoneskala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre, er vel å lære deg å lodde, og da kan det kanskje være greit å begynne med noe så enkelt som kabler/plugger. Det er ingen heksekunst, men har man aldri loddet før, er det dumt å begynne med en forsterker. Jeg har ikke loddet mer avansert enn gitarelektronikk, men ser for meg at det kan være lurt å ha vært gjennom noen bokser før man kaster seg på en amp, son bonsaxen sier.

Når det gjelder loddebolt, er det sikkert heller ikke dumt å kjøpe en skikkelig loddestasjon først som sist i og med at du har planer om å holde på mye med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående multimetre, så har jeg faktisk et Fluke- meter. Det er jeg litt redd for, så jeg handlet et meter på Biltema for å ha i "førstehjelpskofferten" min.

Har kontrollmålt en del, og biltemameteret er så nære måleverdiene til Fluken at det i praksis ikke er noen forskjell.

Har ingen tro på at det kommer til å fungere like lenge, men det er en annen sak. Jeg kan vel handle 20 Biltemadingser for det Fluken kostet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslagene om å begynne med pedaler og litt teori. Bygg noen pedaler fra f.eks: http://musikding.de og les teori om grunnleggende elektronikk, rør og litt om frekvensrespons.

Det er absolutt en fordel å være litt forberedt når man bygger rørforsterkere. Målte spenningen opp mot nesten 500V når jeg bygget min MadAmp. Da er dt greit å vite hva man driver med. I tillegg, store loddefeil ol kan i verste fall føre til feil i forsterkeren som gjør at strømmer havner i signalveier, og det er noe du absolutt ikke ønsker å oppleve :)

Å bygge fra kit er greit og enkelt, men som sagt: du bør være litt forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.