Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmestudio for opptak av vokal/gitar/keyboard


tobypewsen

Anbefalte innlegg

God kveld! :)

Dette spørsmålet har sikkert blitt stilt et par tusen ganger her på forumet, men jeg tenkte kanskje likevel at noen kunne gi meg litt mer spesifikk hjelp angående mine formål med hjemmestudio.

Jeg tenkte i utgangspunktet ikke på noe voldsomme saker, men mer et "akkustisk" hjemmestudio hvor det lar seg gjøre å spille inn vokal, akk.gitar/el.gitar og keyboard. Jeg er ekstremt ny i gamet når det gjelder studio, innspilling og musikkproduksjon, men vet jo sånn noenlunde hva jeg trenger. Problemet er jo at det er så voldsomt mye å plukke i, så jeg vet ikke helt hva som er bra nok i forhold til mitt bruk, samt kvalitet i forhold til pris, men det er kanskje noen av dere som har noen svar til meg?

Tenker i utgangspunktet å kjøre hele opplegget på denne maskinen: (med oppgradert RAM) http://www.komplett....aspx?sku=749606

Eventuelt på den stasjonære hjemme, som jo forsåvidt er hakket kraftigere.

Kommer til å kjøre på ProTools eller Cubase.

Jeg har tittet på noen studiopakker, men er usikker på kvalitet i forhold til pris, og ikke minst om jeg "overkiller" noe voldsomt i forhold til mitt bruk.

EDIT:

Har fått tilbud om disse studiopakken fra 4sound:

Studiopakke 1 (m/Pro Tools)

2 x Adam A3X studiomonitorer

1 x Supreme PF10 popfilter

1 x Supreme MS200 mikrofonstativ

2 x Supreme LCXM3 balanserte XLR han / jack 3m (til monitorene)

1 x EMC6 XLR/XLR 6m mikrofonkabel

1 x sE Electronics sE X1 kondensatormikrofon

1 x Avid Mbox m/Pro Tools 10

Pris: 11.395,-

Studiopakke 2 (m/Cubase Artist 6.5)

2 x Adam A3X studiomonitorer

1 x Supreme PF10 popfilter

1 x Supreme MS200 mikrofonstativ

2 x Supreme LCXM3 balanserte XLR han / jack 3m (til monitorene)

1 x EMC6 XLR/XLR 6m mikrofonkabel

1 x sE Electronics sE X1 kondensatormikrofon

1 x Steinberg Cubase Production Studio (1 x UR28M USB2.0 lydkort + Cubase Artist 6.5)

Pris: 9.795,-

Studiopakke 3 (m Cubase 6.5)

2 x Adam A3X studiomonitorer

1 x Supreme PF10 popfilter

1 x Supreme MS200 mikrofonstativ

2 x Supreme LCXM3 balanserte XLR han / jack 3m (til monitorene)

1 x EMC6 XLR/XLR 6m mikrofonkabel

1 x sE Electronics sE X1 kondensatormikrofon

1 x Steinberg Ultimate Cubase Recording Pack (1 x UR824 USB2.0 lydkort + Cubase 6.5)

Pris: 12.495,-

Håper det er noen snille sjeler her som ennå ikke er alt for lei av å svare på slike tråder!

Hilsen Tobias :)

Endret av tobypewsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

Personlig ville jeg helt klart gått for studiopakke 1, men det er godt mulig jeg er inhabil, da jeg har brukt Pro Tools i alle de år jeg har vært musikkprodusent. Jeg har heller ingen erfaring med Steinberg-lydkortene, men vet uansett at konverteringen og preampene i de nye Mboxene er top-notch til hjemmestudioproduksjon. Man får flere preamper med UR824'n, men siden du sier at du kun skal spille inn vokal, akk/el-gitar og keyboard så er to preamper mer enn nok, og da ville jeg gått for Mboxen.

Den utvalgte pc'n vil også fungere kjempefint til å drive et hjemmestudio :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig enig med andy her.

Har faktisk en Mbox med Pro Tools selv og den er helt ypperlig til denne

typen innspillinger.

Har prøvd Cubase/Steinberg ved 2 anledninger før men aldri blitt helt fornøyd.

Synes rett og slett Pro Tools har en mye cleanere interface å jobbe med.

-Steffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som amatør og lavkostfantast, så synes jeg på en måte det er litt rart at du ikke har fått noen tilbud som involverer rimeligere lydkortpakker. Om du kun skal ta opp vokal, keyboard og gitar, så virker dette som en smule overkill på meg, MEN på den annen side får du fullversjonen av et av verdens mest brukte DAW-programmer (Pro Tools), og trenger neppe investere i nytt lydkort eller programvare på en god stund fremover, selv om du skulle få andre krav og behov enn du har nå.

Jeg vil si det slik: er du sikker på at det eneste du skal er å ta opp vokal, keyboard og gitar og lage demomikser av det, så er det nok litt overkill. Men ønsker du et system som vokser med dine behov, så er jeg enig med resten i at studiopakke 1 er fornuftig.

Jeg vil også ellers si at det lille jeg vet om sE X1 kondensatormikrofon og det litt mer jeg vet om Adam audio og deres høyttalere, så får du gode og solide produkter her. Dette er produkter jeg ville valgt selv, eller ihvertfall hatt på shortlisten. Det eneste jeg kanskje ville tenkt litt mer på er hvordan du skal ta opp el.gitar. Skal du mikke opp gitaramp, så er det muligens bedre med en dynamisk mikrofon. Skal du ta opp rett i lydkortet, så har dette innbygget DI, så da har du alt du trenger der.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for alle svar :)

Mye bra informasjon!

Jeg beklager veldig at jeg er så treig på å svare, når jeg først ber om hjelp.

Jeg har jo hatt litt flaks, for jeg møtte på en gammel kompis av meg som nå viste seg å jobbe i 4 sound.

Så da fikk han ordna en bra pakke deal til meg.

Endte opp med en litt modda versjon av studiopakke 2 som jeg linket her.

Fikk ordna meg en ny Martin D-15M også, så jeg er storfornøyd :)

Nok engang; takk for god hjelp!

Kommer sikkert med flere spørsmål når jeg sitter hjemme å banner fordi jeg ikke får til noen ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.