Web Analytics
Jump to content

declaration friendly?

GlobalRider
 Share

Recommended Posts

Hei,

Vet ikke om denne tråden havnet på rett plass, men jeg snuser rundt på ebay og ser på gitarer og så ser jeg en del butikker skriver at de er declaration friendly.

Spurte om noe teknisk nettopp til en butikk i USA og så la karen til: Remember we are declaration friendly when shipping to Norway. Jeg spurte hva det var, men fikk ikke svar (bare samme setningen om igjen). Hva betyr det egentlig?

Mulig jeg virker litt tett her, men jeg spør nå likevel siden jeg ikke er 100% sikker på hva som menes med det.

Ville nok ha gjort det redelig jeg ihvertfall. Dette har jo også med forsikringen på sendingen å gjøre, vanskelig å få igjen tilsvarende det du ga for gitaren hvis den blir skadet under frakt når den er deklarert med verdi på 200 spenn.

Edited by Skoggy

Det er ikke toll på musikkinstrumenter inn til Norge bortsett fra et lite tollbehandlingsgebyr. Derimot er det 25% merverdiavgift på varen samt frakten. Hvis de som sender skriver en lavere sum på pakken, slipper du med mindre mva, men da tar du en risk ifht. forsikring hvis det skulle skje noe under frakten. Samtidig er det vel heller egentlig ikke lov?

Men for å skifte tema med ett par noob spørsmål:

Har sett på en fender stratocaster og selgeren har god feedback. Selgeren sier den har factory setup, men at han anbefaler å få den justert etter ett par uker med bruk her i Norge.

Men hvor mye må jeg beregne på å få gitaren justert? Går jeg til en hvilket som helst butikk her i Stavanger og ber om å få den justert?

Og hvor ofte bør man justere elgitarer?

To ganger i året bør du justere gitaren din. Det er lett å lære seg dette selv.

Det varierer fra gitar til gitar. Jeg har ikke en gitar som trenger så ofte justeringer. En av Telecasterne mine har jeg ikke trengt å justere på 5-6 år. Jeg setter opp og justerer alltid nye gitarer når jeg får de, ellers kun ved behov.

Men jo det er relativt enkelt å lære seg selv.

Søk på guitar setup på youtube så kommer det en masse videoer. Alle er sikkert ikke like bra, men du bør kunne finne noen som gir en god pekepinn på hvordan det kan gjøres.