Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD (sort of)


jealei

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk, i dag brøt jeg endelig ut av eggeskallet og gjorde noe jeg har hatt lyst til å gjøre lenge, nemlig å bestille et DIY gitarkit fra guitarfetish. Jeg har lekt meg med tanken lenge, og fant ut at siden jeg ikke trengte å erklære meg selv personlig konkurs denne måneden, så var det bare å fleske til.

kitet jeg bestilte er http://www.guitarfet...ETE_p_1195.html

I og med at jeg egentlig liker gitarene mine "naturlig" så hadde jeg tenkt å olje treverket og ikke lakke det, spørsmålet blir da hvor får man tak i olje for å behandle treverk? regner med at olivenolje ikke er helt tingen.

Nå har jeg bare bestilt dette kittet (+ noe annet dilldall) og ikke motatt det ennå, planen er å oppdatere tråden etterhvert som jeg får gitaren, og skal sette den sammen, slik at dere kan få en viss inntrykk av hvordan DIY gitar kitta fra Guitarfetish er, viss dere har lyst til å begynne på et lignende prosjekt

Kroppen

2012109_IMG004.jpg

2012109_IMG005.jpg

Halsen

2012109_IMG006.jpg

Litt finpussing

2012109_IMG007.jpg

And so it begins

2012109_IMG008.jpg

2012109_IMG009.jpg

2012109_IMG010.jpg

Liming av halsen

2012109_IMG012.jpg

2012109_IMG013.jpg

So far so good

2012109_IMG014.jpg

2012109_IMG015.jpg

2012109_IMG016.jpg

Endret av jealei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på å prøve meg på en av de der selv faktisk. LP'n da selvfølgelig. Planen var egentlig å bygge fra bunn av (I gots the tools) og kjøpe halsen fra en tredjepart. Men hatt problemer med å finne en neck jeg liker til en pris som ikke er for sur om det skal gå til dit Beelzebub bor. Kitta til GF ser knall ut. Og vil si at de kanskje er åpne for litt modifisering når det kommer til halsprofil også.

Ser du sier at du vil oppdatere tråden. Og det er knall.

Ikke for å stjele tråden men, når det kommer til finish, regner jeg med en aller annen form for maling forhandler har det som trengs?

EDIT: Og idet jeg trykkte post kom det en reply over. ><

Endret av Nitwit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren står på øvingslokalet, men skal hente stuff der i morgen eller torsdag så skal jeg se om jeg får tatt noen bilder.

Jeg vil dog bemerke at det er en finish som krever litt vedlikehold. Dette er ikke noe som legger seg utenpå gitaren, men trekker inn i den, og med tid og stunder så tørker det ut igjen, så oljebehandling av kroppen må fort gjøres en gang i året ca. Så det finnes nok mer permanente metoder, men jeg er såpass fornøyd med finishen at jeg egentlig aldri har vurdert noe annet. Mulig at det tynt lag klarlakk utenpå gjør at det holder seg bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

yes, da har endelig gitaren kommet i hus, bilder kommer fortløpende, men jeg har møtt på et problem, tydeligvis så har GF folka ikke drillet hull til studs til brigden, selv om det stå på sida at den skulle være pre-drilled, det er ikke akktuellt å sende gitaren tilbake for å få de drilla, så her blir det å brette opp ermene å gjøre det selv, jeg vet at det ikke bare er å drille hvor man synes det passer, så noen som har noen tips og triks til hvordan dette skal gjøres?

er en tune-omatic lignende sak som skal inn i gitaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yes, da har endelig gitaren kommet i hus, bilder kommer fortløpende, men jeg har møtt på et problem, tydeligvis så har GF folka ikke drillet hull til studs til brigden, selv om det stå på sida at den skulle være pre-drilled, det er ikke akktuellt å sende gitaren tilbake for å få de drilla, så her blir det å brette opp ermene å gjøre det selv, jeg vet at det ikke bare er å drille hvor man synes det passer, så noen som har noen tips og triks til hvordan dette skal gjøres?

er en tune-omatic lignende sak som skal inn i gitaren

Ta deg gooooood tid og ikke stress er det beste rådet jeg kan gi... og se om du finner noen tegninger eller lignende på nettet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bruke media.gitarnorge.no, for eksempel.

Og ja, framgangsmåten her ser bra ut. Det viktige er akkurat like lang avstand fra nut til 12 bånd, som fra 12. bånd til bridge, med strengestolene i midtposisjon. Husk, "AKKURAT" like langt, ikke circa. Sidelengs plassering er like viktig.

Vanlig plassering er 629mm på en Gibson Les Paul, men det står ikke noe om skala på det settet du har kjøpt. Er halsen satt opp med en annen skala, er avstanden annerledes. Det er ikke tailpiece som bestemmer plassering, det er skalaen.

Skal dette bli en PRS- aktig sak, vet jeg at de gjerne har sine egne sære skalaer. Om det er gjenskapt i kopien, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lest litt, og det virker som folk at litt forskjellige meninger som hvordan man skal måle skalaen, noen sier at du skal måle fra nut (siden som er i kontakt med gripebrettet) til frettet på tolvte bånd, mens andre sier fra nut til midt mellom 11. og 12. bånd, jeg målte i flg den første metoden lengden mellom nut til 12 bånd til 312 mm, så da skal midten av brigden settes på 624 mm med en lett skråning slik at bassen er litt lenger fra nutta mens men den lyse e strengen er litt nærmere, viss jeg har forstått det rett? men hvor skal stop tail biten plasseres i forhold til saddelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.