Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hej, jag vet inte hur det funkar när man trubadurar så jag kan bara tala utifrån att spela i band. På alla ställen vi har spelat på, utom några ställen i Tyskland och Tsjekkia, så har stället vi spelat på stått för uppmickning och PA. Det är möjligt att det är annorlunda när man är trubadur då, men annars håller det att lägga pengar på en amp :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en hot rod deluxe 3 selv. Megabra amp som spiller jævlig høyt. Den tar pedaler bra og. Min har oppgradert Eminence The Wizard 12" høytaler..

De har ogås forbedret vrengkanalen. Ampen klarer alt fra jazz,blues og hardrock

Merk at jeg har limited edition versjon, de kommer i mange forskjellige farger. Men alle kommer med oppgradert høytaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest vanlige mikken er Shure SM 57. Mange vil nok si at det finnes langt bedre, men den har vært bransjeatandard i flere tiår, funker mer enn godt nok, og koster dessuten ikke så mye. Et veldig trygt valg.

Joda, den er jo alltid bankers. Men Sennheiser e606 er spesielt tilpasset gitaramper, og man trenger ikke stativ slik man må med en Shure. Den er også en tanke billigere.

http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&products_id=2953&zenid=8427a35jdqhvhtjv5i8sojji26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den er jo alltid bankers. Men Sennheiser e606 er spesielt tilpasset gitaramper, og man trenger ikke stativ slik man må med en Shure. Den er også en tanke billigere.

http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&products_id=2953&zenid=8427a35jdqhvhtjv5i8sojji26

Du får jo SM57 til samme prisen, men jeg ser den med at du slipper stativ. En slik Sennheiser har jeg prøvd en gang, og jeg syntes SM57 låt bedre, eller rettere sagt, er ikke like avhengig av å skru noe særlig EQ. Nå er det dog en stund siden jeg prøvde den, og den funker sikkert mer enn godt nok den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å skyte inn et spørsmål: jeg har en Vox Valvetronix VT80+ (transistor med innslag av rør for lydens skyld). Hadde tenkt å ha den dom øvingsforsterker og supplere med en rørforsterker når jeg (forhåpentligvis) kan spille litt ute etterhvert. Men jeg er blitt veldig glad i fleksibiliteten til Vox-en og lyden og lurer på pm noen har sammenlignet en sånn volummessig med en 15-30w rørforsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å skyte inn et spørsmål: jeg har en Vox Valvetronix VT80+ (transistor med innslag av rør for lydens skyld). Hadde tenkt å ha den dom øvingsforsterker og supplere med en rørforsterker når jeg (forhåpentligvis) kan spille litt ute etterhvert. Men jeg er blitt veldig glad i fleksibiliteten til Vox-en og lyden og lurer på pm noen har sammenlignet en sånn volummessig med en 15-30w rørforsterker?

Info: Vox Valvetronix VT80+ er nominelt på 80w, kan boostes til 120w RMS, og bestykket med én 12". Rørkomponenten er en 12 AX7 som sitter først i sluttrinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watt sier vel ikke allverden om desibel..... Trur jeg vil foretatt en enkel AB-test med en aktuell røramp. :)

Nei, rør-watt er ikke transistorwatt, det vet jeg. Men jeg har ikke hatt mulighet til å sammenligne side om side, derfor jeg lurer på om noen har. For hvis min VT80+ duger til å spille i visse lokaler, evt. mikket opp, så er det ikke noe å si på lyden og muligheten til å styre klanger og effekter. Da kan jeg kanskje bruke røramp-penger på noe annet.

I en 30 kvm stue er det ikke så lett å bedømme. Selv om det er umulig å være i samme rom hvis jeg setter den på halv guffe og spiller mer enn to-tre toner. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på forsterkerne her. Saken er ikke nødvendigvis hvor mange watt ampen har, men hvordan de er voicet, og hvordan lyden forandres når volumet skrues opp og skal kutte gjennom alle andre lydene fra de andre bråkebøttene i bandet som ikke skjønner at gitarlyd tross alt er det viktigste. ;) Det er der veldig mange transistoramper faller sammen, og følelsen blir litt sånn at du hører at det er nok lyd, men du hører likevel ikke helt hva du driver med, Dette gjelder langt i fra alle transistoramper bare så det er sagt. Jeg hadde i mange år en Marshall Lead 100 Mosfet som hovedamp, og den hadde en finere "rør karakteristikk" enn veldig mange hybridamper. I tillegg var den jo veldig pålitelig.

Vox Valvetronix er det jo mange som skryter av, men jeg har ikke noen erfaring med den. Den beste måten å finne ut av det på, er jo rett og slett å prøve den i bandsammenheng, så finner du fort ut om den duger eller ikke.Volummessig holder den nok mål uansett, vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å skyte inn et spørsmål: jeg har en Vox Valvetronix VT80+ (transistor med innslag av rør for lydens skyld). Hadde tenkt å ha den dom øvingsforsterker og supplere med en rørforsterker når jeg (forhåpentligvis) kan spille litt ute etterhvert. Men jeg er blitt veldig glad i fleksibiliteten til Vox-en og lyden og lurer på pm noen har sammenlignet en sånn volummessig med en 15-30w rørforsterker?

Volummessig - ja, den holder nok tritt opp mot en 15-30W forsterker. Hvorvidt lydkvaliteten kan maches er en annen ting. Har forsåvidt prøvd nettopp dette en gang da jeg ikke gadd å dra med meg 410`en (20W) med på øving, og tok med min Vox VT20+ med 8" element. Funka overraskende bra i øvingslokalet (som forøvrig er STORT) Tror dog jeg hadde droppet den i en live situasjon... :D Men generelt sett synes jeg VT kan låte riktig bra hvis man tweaker inn den lyden man liker og deretter bruker power braken som volumkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.