Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strømforsyning og Volumpedal


Gneiss

Anbefalte innlegg

Begynner å bli litt størrelse på pedalbrettet nå, så jeg tenker å kjøpe meg bedre strømforsyning. Noen som kan anbefale noen spesielle? Har sett på T-rex, voodoo etc, men vet ikke helt hva som er spesielt med de forskjellige. Spiller det noen rolle egentlig (så lenge de klarer å levere strøm)?

I tillegg vurderer jeg å kjøpe en volumpedal, forslag?

Har følgende pedaller på brettet:

- Line6 Delay (den store grønne..)

- EP booster

- Fulltone OCD

- T-rex mudhoney

- Boss TU2

PS: Selger en godt brukt Ibanez JS100 hvis noen skulle være interessert.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voodoo Labs PP2+ er genial siden den har isolerte utganger (mindre eller null støy) og er i stand til å supplere de fleste pedaltyper. Jeg ville gått for den :) Hvis du har et lite budsjett ville jeg sett på Fueltank Chameleon og Fueltank Jr.

Når det kommer til volumpedal så ville jeg gått for Dunlop DVP-1 personlig. Den trenger ingen strømforsyning, har en egen utgang for tuner og den fungerer akkurat som volumbryteren på gitaren din (vet ikke helt om alle andre volumpedaler gjør dette?) som jeg synes er veldig kjekt iallefall :) Har en selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googla litt:

The DL-4, as designed, expects a 9VAC signal, which is non-polarized at the jack. At the power input of the DL-4 is a rectifier/filter that turns the 9VAC into 6VDC. That 6VDC line is tapped to the battery line, which is 4 D batteries (4 * 1.5VDC per battery = 6VDC). That 6VDC is used to generate all the operating voltages within the unit (6VDC, 3.3VDC, 6.6VDC, and 5VDC). Notice that what makes the DL4 REALLY work are all DC voltages.

 

Now wouldnt it be nice if we could use a DC supply from our VDL Pedal Power to bypass that rectifier circuit? Pay attention.

 

Diode rectifier/filter circuits CAN accept a DC signal with no damage to the circuit. The rectifier circuit will just simply pass the DC signal (with a voltage drop because of the forward drop of the rectifier diodes). It will rectify an already-rectified signal. Because of the diode voltage drop, you have to feed it a slightly higher DC voltage to get the same output as you would with an AC voltage. That's why the VDL PP has a dip switch to up the DC voltage from 9V to something higher (12-14VDC, lets just say 12VDC for this argument). But because you are using a DC supply now, polarity matters! And in the case of this circuit, it must be center-positive to prevent from reverse biasing the semiconductors and blowing them up.

 

As far as current draw goes, a circuit will only draw what it needs. So most ratings are given as a maximum expected current draw times some safety factor (usually 50%). So in a worst case scenario, a circuit will draw 100mA, so a designer may recommend a 150mA rated adapter.

 

That said, you have 2 ways to power a DL4: 9VAC or 12VDC. Remember, AC and DC power draws are measured differently. Straight DC voltage is able to supply more current than an equivalent VAC supply. So at 12VDC, it may only require a max of 200mA, but at 9VAC it may require 1200mA. That's why the VDL guy and the DL4 guy give you different current draw ratings. Also, they both may be assuming 2 different safety factors!

Personlig ville jeg ikke brukt noe annet en AC.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.