Web Analytics
Jump to content

Hvordan spiller du dur/moll akkorder?


ErikL

Recommended Posts

I lang tid (siden jeg lærte barré akkorder) har jeg spilt dur/moll/septim akkorder med barré, bortsett fra de enkleste, såkalte spanske akkorder.

Men i det siste har jeg begynt med en teknikk som jeg vet at værtfall John Frusciante fra Red Hot Chili Peppers bruker (sikekrt mage andre gitarister som spiller sånn og), og det er å spille dur/moll akkorder på følgende måte:

Adur Amoll

|---0-------0----

|---5-------5----

|---6-------5----

|---7-------7----

|---7-------7----

|---x-------x----

Jeg syns akkordene får en mye kulere lyd når man spiller på den måten. Selvfølgelig kan ikke den lyse E-strengen alltid være løs da det fører til en sur tone, men det funker ofte.

Er det mange andre som spiller på denne måten?

Link to comment
Share on other sites

Akkorder er like kjedelige som man gjør de til. Greit å vite hvor de er, men aller helst bør man kjenne til hvor de ikke er. Altså ha full oversikt, og utfra den kunnskapen spille akkorden etter hvordan akkorden før og etter ligger i løypa.

CAGED er ikke så dumt i så måte.

Vil tro han med spanske akkorder mener åpne.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
    • Er det noen som har erfaringer med Yamaha Stagepas 1K MkII som PA-system for duo 1 gitar med pedalbrett (mest akustisk med innebygd pickup) og 1-2 vokalister innenfor sjanger folk/vise/pop. Lydkvalitet? Brukervennlig? Spiller sjelden i lokaler med plass til over 300 personer. Etter det jeg kan se mangler systemet mulighet for 48V phantom power til f.eks. aktiv DI-boks. Setter pris på tilbakemeldinger.
    • Hei, er ikke så inne på dette, men vet at disse 80-talls gitarene fra Kramer skal være verdt litt, har dere noen innblikk i hva jeg kan få for denne? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.