Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strenger til Fender VI


feddja

Anbefalte innlegg

Det finnes ingen strenger som er best.

Dette kommer helt an på personlige preferanser og akkurat DIN gitar.

Tykkelse på strenger har også stor innvirkning på lyden, da du får mer masse i bevegelse.

Selv bruker jeg Dean Markley signature series i 011 (lilla skrift) til min LP type gitar (Hagstrøm super swede)

Og DR Pure Blues og GHS Boomers 012 til Telecasteren.

Er så enkelt som å prøve masse forskjellig og finne ut hva man liker best, både av tykkelse og type strenger.

Strenger fås jo enormt mange plasser,

Selv kjøper jeg alt fra USA gjennom ebay da jeg får 3 pakker for prisen av 1 i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker elixir på bass!

Så vidt meg bekjent lager ikke Elixir strenger for Fender VI. LaBella er nevnt, Fenders egne er bra og muligens lettest å få fatt på, GHS sine er fine. D`Addario er også på markedet med strenger til Fender VI men synes de er for tynne med .084 som tykkest mot de andres .095 som føles mer riktig med E-E stemming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For andre som tror en Fender VI er det samme som en "moderne" 6- strengs bass, så bare ta en kikk på disse korte setningene:

- Den har whammybar

- Skalalengde kun 30"

- Den er originalt stemt E-E, men oktaven under en vanlig gitar

- gripebrettradius på 7" og noe

- Strengene sitter veldig tett sammen

- Kan stemmes som en vanlig baryton. Mange har gjort det med hell.

Det er altså en slags hybrid mellom bass og baryton. Et rimelig spesielt instrument.

Får man en i henda, vil nok gitarister føle seg vel så hjemme som en bassist gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så unner jeg ingen å spille på de kondomene, og for det andre: Søk opp ett bilde (og gjerne litt info) om en Fender VI du, Alex ;)

Siden det ikke står at det er en jaguar VI tengte jeg kanskje det var snakk om en jazz bass 6 strenger. Vil selfølgeli ikke brukt de strengene på en jaguar 6 strengs bass siden strengene sitter så tett og stemmes E - E og er i utgangspungtet er baritone bass

Men når jeg tenker meg om er det vell kanskje kun jaguar som bruker benevnelsen VI på 6 strenger... Så beklager missforståelsen fra min side ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.