Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prisnivå USA vs Norge


Pledrik

Anbefalte innlegg

Skal til Miami om en liten stund, og tenkte da å ta med noe moro hjem. Men har sjekket litt på bl.a guitarcenter.com og prisene er jo ikke veldig langt unna de her hjemme? Er mest kiin på Gibson CS / Fender CS, men sikler også litt på PRS. Bør jeg heller bruke penga på Bud & Burgers? Merk at jeg har ingen planer om å snike unna mva, og de jeg vurderer er over pristaket for mva-fritak. Tips om gode sjapper i miami området taes også imot med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke like stor forskjell som det var for noen år siden, men utvalget av bruktgitarer er mye større, og du kan spare noen penger der.

Prisforskjellen på Jackson-gitarer er ganske stor fortsatt, og de har vel en strat-type, samt en superstrat-type gitar, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, gjør god research og noter priser her hjemme før du handler der.

Har opplevd at enkelte ting er grisebillig der, andre ting koster ca like mye. Jeg har handlet et par gitarer fra USA nå, og det er litt penger å spare. Men hovedgrunnen til at jeg handlet var nettopp utvalget, da jeg fikk de gitarene jeg hadde lyst på til en ok bruktpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke like stor forskjell som det var for noen år siden, men utvalget av bruktgitarer er mye større, og du kan spare noen penger der.

Prisforskjellen på Jackson-gitarer er ganske stor fortsatt, og de har vel en strat-type, samt en superstrat-type gitar, mener jeg.

En kompis av meg kjøpte en ny Jacksom Soloist fra en amerikansk nettsjappe for skarve 10 høvdinger.

4SOUND skulle ha 25 høvdinger for akkurat samme gitaren...cheesez!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisforskjellen avhenger av hvordan import og distribusjon av produktene skjer. De største produsentene har innsett at det norske markedet er for lite til å tåle kostnadene med et eget distribusjonsapparat og gått over til sentralisert distribusjon for hele Europa. For de merkene som tviholder på små distributører er prisforskjellene størst. For dyrere gitarer er det ikke uvanlig å måtte betale 10k ekstra i Norge sammenliknet med privat import. Nettopp slike forskjeller er det nok også som gjør at enkelte mindre produsenter som tidligere gjorde hva som helst for å skjerme sine lojale partnere nå ser gjennom fingrene med parallellimport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg kjøpte en ny Jacksom Soloist fra en amerikansk nettsjappe for skarve 10 høvdinger.

4SOUND skulle ha 25 høvdinger for akkurat samme gitaren...cheesez!

Hei Pikachu, denne ble jeg nysgjerrig på! :c)

Vi har Soloist-modeller i alle mulige prisklasser, fra 4.000 til 36.000,- NOK. Har du modellnummeret på den du kjøpte, så jeg kan få sammenlignet prisen med vår? ;c)

Aller helst det lange modellnummeret - pleier å se ut som 291-4000-XXX, 3+4+3 sifre.

Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det virker ikke superbillig i USA om dagen, iallefall ikke på alt.

Jeg betalte 12799,- for min Les Paul CC hos 4Sound. Hos GuitarCenter koster den ca 11k, uten frakt og toll.

På den annen side fikk jeg PRSen min for totalt ~5500,- (ink. frakt og moms), hvor den koster rundt 8000,- i Norge. Det avhenger nok veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pikachu, denne ble jeg nysgjerrig på! :c)

Vi har Soloist-modeller i alle mulige prisklasser, fra 4.000 til 36.000,- NOK. Har du modellnummeret på den du kjøpte, så jeg kan få sammenlignet prisen med vår? ;c)

Aller helst det lange modellnummeret - pleier å se ut som 291-4000-XXX, 3+4+3 sifre.

Karl.

Hei Karl!

Det var ikke jeg som kjøpte den gitaren, det var en kompis av meg, så jeg vet desverre ikke noe om modellnummeret.

Men her er linken til butikken og modellen:

http://www.cmcguitars.com/Jackson-USA-DK1-Dinky-Black-Guitar-p/jackson-dinky-dk1-black.htm

Han betalte vel ca 12 høvdinger inkl frakt, pluss litt i moms, men det var ikke mye husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til Miami om en liten stund, og tenkte da å ta med noe moro hjem. Men har sjekket litt på bl.a guitarcenter.com og prisene er jo ikke veldig langt unna de her hjemme? Er mest kiin på Gibson CS / Fender CS, men sikler også litt på PRS. Bør jeg heller bruke penga på Bud & Burgers? Merk at jeg har ingen planer om å snike unna mva, og de jeg vurderer er over pristaket for mva-fritak. Tips om gode sjapper i miami området taes også imot med takk:)

Pris er alltid relativt. Gå inn i en sjappe si hva du vi lha og hva du er villig til å betale. Det kalles å handle............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson er veldig gunstig å kjøpe i Norge nå.

På Fender og Squier kan du spare masse. F.eks. den nye Vintage Modified serien til Squier som ligger på 3.400 her, koster $260 der borte.

Importøren av Gibson i Norge har senket prisene drastisk på alt av Gibson for å ta opp kampen mot netthandel...har jeg lest.

Med andre ord har de tjent grovt på salg av Gibson-instrumenter tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Fender og Squier kan du spare masse. F.eks. den nye Vintage Modified serien til Squier som ligger på 3.400 her, koster $260 der borte.

Legg på 100 dollars i frakt, 25% mva og et par hundrelapper i fortollingsgebyr, og du har en prisforskjell på 600kr. Joda, det er jo fort en god runde på byen, men å påstå at det er masse å spare er vel å ta i litt.

Føler generelt at det i stor grad påstås at ting er så sinnsykt mye billigere å importere fra utlandet, men i realiteten er det ikke nødvendigvis spesielt store summer det er å spare. Når man i tillegg da tar hensyn til at om folk importerer alt som er så får man ikke noe forhold til den lokale forhandleren, noe som kan være greit å ha når utstyr plutselig tar kvelden rett før en spillejobb og man trenger å låne erstatning, samt at de lokale butikkene må legge ned om de ikke selger nok, så synes jeg sjelden at prisforskjellen er verdt det.

Selv importerer jeg strenger og rekvisita da dette ofte har lav fraktkostnad, samt at det går under moms-grensa, men dyrere ting kjøper jeg som regel gjennom den lokale pusheren om jeg skal ha nytt, som gitarer, PA-anlegg og forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.