Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Får elendig lyd av stortromma under opptak. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Som hkh sier, stem ned tromma. Det er mange måter å få god lyd på, samt mange idealer for lyd, men vi må stemme kick så lavt at skruene kan skrues for hand. Dette er fordi trommisen vår tramper så hardt på pedalen at tromma synger om det er litt snert i skinnene. Ikke verdens beste lyd, men den slår godt i magen live og på opptak. Ellers er resten av settet stemt ganske lyst, fordi min erfaring er at settet høres litt grovere ut når alt spilles i lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser den sennheiser micken ikke er så kostbar... får vi bedre resultat med den en sm7b'en? å heller bruke sm7b'en så vi får ekstra under skarpen (dobbel sm 7b mic på skarp)?

Spørs

Min erfaring er at på dårlig stemte trommer med inkonsekvente/kjipe trommiser så funker det ofte bedre med en "basstrommemik" som en redning, mens med en godt stemt tromme spilt på av en dyktig trommis blir det bedre med en ordentlig mic.

Problemet med "basstrommemikker" er at du legger en forhåndsbestemt "EQ" i form av frekvensresponsen til mikken på signalet. Da blir man ganske låst til det soundet som mik-produsenten mener er hvordan en basstromme skal låte.

Det er forøvrig grunnen til at jeg hater beta52 - den har en grov peak på 4K. Jeg vil som regel ha klikket i kicket minst en oktav lavere, så da må jeg sloss mot mikken for å få det soundet jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo sies at det kun var stortrommemicken som var slådd på under dette opptaket!

Det forklarer jo den saken? :) Jeg ser for meg at det skal gå an å få til lyd på basstromma med litt EQ-ratting. Mulig litt kompressor også.

Jeg tenker da først og fremst på diskant og øvre mellomtone for å få den mer definert. I bunn synes jeg det i utgangspunktet høres ut som det er greit skyv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer jo den saken? :) Jeg ser for meg at det skal gå an å få til lyd på basstromma med litt EQ-ratting. Mulig litt kompressor også.

Jeg tenker da først og fremst på diskant og øvre mellomtone for å få den mer definert. I bunn synes jeg det i utgangspunktet høres ut som det er greit skyv.

Har prøv å eq basstromma både hit og dit, men blir ikke noe bass ua sett hvor mye jeg stiller opp bassen. Så vi skal stemme ned basstromma, prøve alle instillingene på nytt og så får vi se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.