Web Analytics
Jump to content

Får elendig lyd av stortromma under opptak. Hjelp!


 Share

Recommended Posts

Hei!

Prøvde åss på å ta opp slagværk idag! Skarpen ble knall, overheaden gjorde en god jobb, MEN stortromma ble helt elendig!

Ble bare "plaffe" lyd... høres ut som man sparker en papp eske

Bruker Shure SM7b mikrofon til stortromme, RME babyface lydkort.

Stortromma er en Tama rockstar 22" med Remo pinstripe skinn

Har prøvd å flytte mikrofonen både midstilt, og inn på skrå osv... ingen hjelp i det

Har prøvd å brukt denne linken som veiledning:

Legger ved lydklipp av bass tromma.

http://soundcloud.com/alexander-fossum/kick

hjelp!

Edited by AlexFossum
Link to comment
Share on other sites

Har dere muligheten til å teste andre mikrofoner? Eller er det tips til å få akkurat den mikken til å fungere greit som er målet?

Tror ikke jeg har noen gode råd å komme med, men for andre er det sikkert greit å vite hva slags musikk/lyd som er idealet.

Link to comment
Share on other sites

Begynn med å stemme ned trommen

+1!

Det først du gjør før du spiller inn er ALLTID å sørge for at instrumentet låter så bra som mulig. Det betyr å stemme hver enkelt tromme til akkurat den lyden du vil ha fra den, godt stemte gitarer og bass (stemt likt!), spille inn i et godt lokale, etc. Du kan ha mikker, preamper og konverter til en milliard, men sitter du i et kjipt lokale med et kjipt og ustemt trommesett blir resultatet bajs.

Nå sier jeg ikke at dere har et kjipt lokale og kjipt trommesett, det har dere ikke. :) Men som det heter: "shit in, shit out".

Og for å la Batman få ordet:

Fix-it-in-the-mix,-batman.jpg

Link to comment
Share on other sites

+1!

Det først du gjør før du spiller inn er ALLTID å sørge for at instrumentet låter så bra som mulig. Det betyr å stemme hver enkelt tromme til akkurat den lyden du vil ha fra den, godt stemte gitarer og bass (stemt likt!), spille inn i et godt lokale, etc. Du kan ha mikker, preamper og konverter til en milliard, men sitter du i et kjipt lokale med et kjipt og ustemt trommesett blir resultatet bajs.

Nå sier jeg ikke at dere har et kjipt lokale og kjipt trommesett, det har dere ikke. :) Men som det heter: "shit in, shit out".

Og for å la Batman få ordet:

Fix-it-in-the-mix,-batman.jpg

Trommene ble stemt daken før, og tammene og skarp låt heelt fint!

Takker for mange tips og råd:)

Link to comment
Share on other sites

Stemme ned basstromma? Blir den ikke enda mer daff da?

Nei, nå var den alt for lys, manglet sub

sikker på at du ikke har på bass roll off på mikken?

Husk på at sm7 er en flat mic i forhold til "basstrommemikrofoner" som ofte har ekstra bunn

f.eks sennheiser 602: http://www.sennheiserusa.com/media/productDownloads/productSheets/e602II_ProductSheet.pdf

sm7b i forhold: http://www.shure.com/idc/groups/public/documents/webcontent/rc_img_sm7b_large.gif

Flat respons gjør at du får høre trommen slik den faktisk låter og da er det selvsagt enda viktigere at den er stemt riktig.

Men ikke vær redd for å bruke eq. Vil du ha masse bunn i basstrommen skrur du opp masse bunn. Gitt at det er nok å hente.

Link to comment
Share on other sites

okei... skal prøve å stemme basstromma dypere og bruke EQen flittig! Skal også prøve justeringene på micken! Takker for tips!

Et annet lite spørsmål... jeg synes jeg får lite lyd ut av sangene jeg lager...

Problemet er når jeg hører på hvilken som helst sang så er dem mye høyere en dem jeg selv ha laget... og skrur jeg sterio out høyere(bruker cubase), begynner klippingen å slå ut med en gang, og det begynner å bli skurr... Hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Nei, nå var den alt for lys, manglet sub

sikker på at du ikke har på bass roll off på mikken?

Husk på at sm7 er en flat mic i forhold til "basstrommemikrofoner" som ofte har ekstra bunn

f.eks sennheiser 602: http://www.sennheise...roductSheet.pdf

sm7b i forhold: http://www.shure.com..._sm7b_large.gif

Flat respons gjør at du får høre trommen slik den faktisk låter og da er det selvsagt enda viktigere at den er stemt riktig.

Men ikke vær redd for å bruke eq. Vil du ha masse bunn i basstrommen skrur du opp masse bunn. Gitt at det er nok å hente.

Men ser den sennheiser micken ikke er så kostbar... får vi bedre resultat med den en sm7b'en? å heller bruke sm7b'en så vi får ekstra under skarpen (dobbel sm 7b mic på skarp)?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.