Web Analytics
Jump to content

Valg av pickups, eller matching er det vel.

LarsHøvik

Recommended Posts

Prøver meg med enda et newb-spørsmål. Er det noen tommelfingerregel når det kommer til matching av PUs? Altså hvikle kriterier skal jeg bruke for å velge en i neck når jeg veit hva jeg har i bridge. Tenker da på output f.eks. Andre ting jeg burde ta hensyn til? Skjønner at lyd er smakssak og at alt og ingenting gjøres feil, personlige preferanser osv, men lurer som sagt på hva som er "åpenbart".

En ting jeg glemte å få med i første posten:

Hva er forskjellen på bridge og neck PUs? Ev. den i midten på en strat? F.eks. TVJones' plussmodeller, hvor det står nevnt at de er for bridgeposisjon, er det da utenkelig at den kan kunne brukes i neck?

En ting jeg glemte å få med i første posten:

Hva er forskjellen på bridge og neck PUs? Ev. den i midten på en strat? F.eks. TVJones' plussmodeller, hvor det står nevnt at de er for bridgeposisjon, er det da utenkelig at den kan kunne brukes i neck?

Nei, det kan jo funke fjell det, men lyden som pickupen skal fange opp er ganske forskjellig ved hals og bru posisjon, så de er nok "tunet" litt forskjellig uten at jeg vet eksakt hva forskjellene ligger i og hvilke forskjeller det innebærer rwnt konstruksjonsmessig. Likevel gjør man jo ikke noe feil hvis man f.eks. Setter en pickup som i utgangspunktet er laget for bruposisjon i hals hvis man selv synes det låter bra.

Jeg ville f.eks ikke gått for en PAF i en posisjon og en DiMarzio Petruccipickup i en annen posisjon, om du forstår meg.

Det kan nok være lurt å matche karakteristikk. Vil du ha metallpickups, putt det i begge posisjoner. Vil du ha mer vintage voiced pickups, putt det i begge posisjoner o.l.

Skjønner. Det jeg har tenkt på er, som jeg brukte i eksempelet, en TVJones i neck. Blir en broadcaster i bridge. BC har vel sånn ca 7.6 k ut, eller noe, og TV'n er ganske "svak" så tenkte da kanskje å bruke en av e som er ment for broposisojon. Noen som har erfaringer med TV i tele?

Skjønner. Det jeg har tenkt på er, som jeg brukte i eksempelet, en TVJones i neck. Blir en broadcaster i bridge. BC har vel sånn ca 7.6 k ut, eller noe, og TV'n er ganske "svak" så tenkte da kanskje å bruke en av e som er ment for broposisojon. Noen som har erfaringer med TV i tele?

Har ikke erfaring med det selv, men det er jo slett ikke uvanlig, så det funker helt sikkert. Man kan jo også utligne litt forskjeller i output ved å justere høyde på pickupene.

Jeg har en humbucker i neck på min Baja-Tele. Den er faktisk en god del hottere enn BC i bru, uten at det er noe problem. Nå har jeg fått en ny bøkker som jeg skal montere inn, men det har med lyden i selve humbuckeren å gjøre. Ikke forskjeller i output.

Det er et par forskjeller som gjør at et sett med mikker er satt sammen slik se er. Ofte er sett bestykket med forskjellige magneter eller antall spoler. En mikk som er spunnet langt vil være noe mørkere i lyden enn en som er spunnet kort, derfor vil det være naturlig å ha en slik mikk i bru. En kort spunnet mikk er litt brightere og vil låte mer åpent, og passer best i neck. Snur du på disse, altså bright i bru og mørk i neck vil det ofte bli for store forskjeller når man vrir på bryteren til at det låter naturlig.

Når det er sagt, er det et par ting som kan påvirke lyden i en mikk. Magneter, wire gauge, voks, antall spolinger, retning på spoling og mønster på spoling. Dette er ofte oppgitt i form av KOhm og winding pattern. Man kan f.eks se "Neck 13.5K scatter wound".

Det betyr at det er 13.5 kilo ohms motstand i mikken, og at den er spolet for å replikere handspoling / spolet for hand.

Det er et par forskjeller som gjør at et sett med mikker er satt sammen slik se er. Ofte er sett bestykket med forskjellige magneter eller antall spoler. En mikk som er spunnet langt vil være noe mørkere i lyden enn en som er spunnet kort, derfor vil det være naturlig å ha en slik mikk i bru. En kort spunnet mikk er litt brightere og vil låte mer åpent, og passer best i neck. Snur du på disse, altså bright i bru og mørk i neck vil det ofte bli for store forskjeller når man vrir på bryteren til at det låter naturlig.

Når det er sagt, er det et par ting som kan påvirke lyden i en mikk. Magneter, wire gauge, voks, antall spolinger, retning på spoling og mønster på spoling. Dette er ofte oppgitt i form av KOhm og winding pattern. Man kan f.eks se "Neck 13.5K scatter wound".

Det betyr at det er 13.5 kilo ohms motstand i mikken, og at den er spolet for å replikere handspoling / spolet for hand.

Dette er grei tommelfingerregel dersom man bestiller fra større fabrikker som Seymour D, Dimarzio, Gibson, Fender (altså fabrikkproduksjon med enkel logistikk på delelageret), men ikke nødvendigvis korrekt. Det er en sammenheng mellom mørkere lyd og flere runder med tråd (du beskriver det som lengre) men det er mulig å omgå fenomenet relativt enkelt. Antall parametre som påvirker soundet på en pickup er betydelig, og noen fenomen (som det du beskriver) virker å gå igjen. Men bestiller man custompickup fra store eller små pickupmakere så kan du få pickup som har mye resistans og fortsatt låter bright, eller man kan lage en pickup med lite resistans som er superhot og/eller låter "mørkere". Å matche pickupsett med å se på deres resistans (motstand) er unødvendig da pickuper er ganske tilgivende på akkurat dette. Det er ikke uvanlig å f.eks. mikse singlecoil på 5 kohm med humbuckere på kanskje 10 kohm. De får kun et eget særpreg i mellomposisjonen.

De største fallgruvene ved bytte av en pickup er:

- at den nye ikke er i fase med de andre (dvs. at den nye f.eks. gir positiv svingning mens de gamle gir negativ svingning, de kanselerer hverandre i mellomposisjon, ut-av-fase lyd)

- at de er i fase, men også i fase støymessig og dermed plukker opp mer støy

- at de er dårlig balansert lydmessig (en låter mørkt og annen låter bright)