Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

5 strenger......


oldskoolstuff

Anbefalte innlegg

Interressant alt sammen. Har en Trace t-bass 4-strenger, men fikk lyst til å prøve en 5-strenger, så jeg slo til på en Lu Shan. Den ser heftig ut, og er ok å spille på. Billig var den også og jeg fikk med koffert. Nå skal jeg strenge den om med noen Rotosound halfwound tror jeg og takk for den infovideoen :), tror det vil gjøre stor forskjell med å strenge riktig. Aldri tenkt på det før, men når jeg så hvor mye tvist han tok ut av strengen, virker det logisk å gjøre det på den måten . Nå må jeg bare venne meg til h-strengen, tenkte å låne Santana's Supernatural og planke noen låter derfra som en start. B)

Ser unektelig ut som en Antonio Tsai. Tipper Lu Shan er et navn Basshuset.no setter på disse instrumentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jep, Germanium...

Det er nok en Antonio Tsai jeg har kjøpt meg. Slo opp på HC og det var bare bassene fra Ant.Tsai som får gode anmeldelser. De går for 300-325 USD på ebay. Har lurt på om jeg skal selge den videre, men da må jeg først teste den ut ordentlig. Den låter som ei kule på EBS session 60'n min og virker solid og helt grei bare det at det er noen irriterende fabrikasjonsfeil.

Første er at oversadelen er av plast og stolen er av billigste sort. Dette går greit å fikse på. Andre er skurr to steder i båndene og jeg tror det vil forverres hvis jeg senker actionen (noe som ikke går pga. den billige stolen). Båndene bør files og krones, men det gidder jeg ikke koste på nå. PLEK er utelukket på en så billig sak. Jeg fikk på noen gode strenger og fulgte oppskriften, lot strengene tvinnes ut, og nå har jeg veldig god definisjon i H-strengen og alle de andre og. Jeg sliter litt med å få intonert bassen (mest pga stolen igjen), men det går med litt tålmodighet. Noen bånd har begynt å stikke bittelitt ut så det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Håper halsinnleggene er gjort bra.

Alt i alt mener jeg at det her er mye bass for pengene, bare endel småfeil som fort blir veldig dyrt hvis man ikke kan fikse dem selv. Gleder meg til neste øving med bandet, da skal jeg få prøvd den på en litt kraftigere amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig at jeg er blitt litt sær med alderen, hehe, jeg har spilt bass sia jeg var 14, nå er jeg straks 51......Jeg vil ha det på min måte og så billig som mulig og samtidig SKAL det låte bra. Jeg gikk ikke bare til musikkhandelen og kjøpte en femstreger da jeg skulle ha en...

Vanligvis spiller jeg i en powertrio med høy Hendrix/Cream-faktor. der spiller vi mest stemt i Eb, og da er bassen på profilbildet mitt skreddersydd for jobben, ettersom den er bygd for nedtuning.

MEN nok om det, det skulle handle om 5-strenger.

Jeg ville finne en basskropp og en hals som passa meg. Jeg prøvde ut maaaange og ga meg ikke før jeg fant noe jeg likte. Og jeg ble sjøl forbausa over hva jeg endte opp med: En kinesisk billig sak! Crafter het den. Men kroppen var forseggjort: pent lakkert kremgul og overflatebehandla, massiv, litt tung og solid. Balanserte godt, smøg seg varsomt inntil hofta mi, ja jeg kjente jeg likte den. Halsen også. Gripebrettet var helt flatt, og det passer meg igrunnen bra. Stol, pickup'er og pot'er var, som svenskene sier, "totalkass". Pickupene var svake, laga mye brumming og mellomtone, stolen var noe lett, så billig som mulig-mikk, og pot'ene kraftig underdimensjonerte. Men jeg fant pickuper, stol og en aktiv preamp som jeg syntes funka bra. Her er det mye å velge mellom, alle bør kunne finne noe de sjøl liker her.

Og når jeg ikke spiller nedtuna eller fretless så er den "gule kineser'n" blitt en trufast følgesvenn. Jeg er ungdomsprest og bruker musikken masse i jobben, så den er i bruk flere ganger hver uke. Tåler å bli gjenglemt i bilen sjølom det er kaldt.

Tillat deg den luksusen å være sjølsentrert akkurat her: Hva passer best for akkurat DEG? det veit bare du. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig at jeg er blitt litt sær med alderen, hehe, jeg har spilt bass sia jeg var 14, nå er jeg straks 51......Jeg vil ha det på min måte og så billig som mulig og samtidig SKAL det låte bra. Jeg gikk ikke bare til musikkhandelen og kjøpte en femstreger da jeg skulle ha en...

Vanligvis spiller jeg i en powertrio med høy Hendrix/Cream-faktor. der spiller vi mest stemt i Eb, og da er bassen på profilbildet mitt skreddersydd for jobben, ettersom den er bygd for nedtuning.

MEN nok om det, det skulle handle om 5-strenger.

Jeg ville finne en basskropp og en hals som passa meg. Jeg prøvde ut maaaange og ga meg ikke før jeg fant noe jeg likte. Og jeg ble sjøl forbausa over hva jeg endte opp med: En kinesisk billig sak! Crafter het den. Men kroppen var forseggjort: pent lakkert kremgul og overflatebehandla, massiv, litt tung og solid. Balanserte godt, smøg seg varsomt inntil hofta mi, ja jeg kjente jeg likte den. Halsen også. Gripebrettet var helt flatt, og det passer meg igrunnen bra. Stol, pickup'er og pot'er var, som svenskene sier, "totalkass". Pickupene var svake, laga mye brumming og mellomtone, stolen var noe lett, så billig som mulig-mikk, og pot'ene kraftig underdimensjonerte. Men jeg fant pickuper, stol og en aktiv preamp som jeg syntes funka bra. Her er det mye å velge mellom, alle bør kunne finne noe de sjøl liker her.

Og når jeg ikke spiller nedtuna eller fretless så er den "gule kineser'n" blitt en trufast følgesvenn. Jeg er ungdomsprest og bruker musikken masse i jobben, så den er i bruk flere ganger hver uke. Tåler å bli gjenglemt i bilen sjølom det er kaldt.

Tillat deg den luksusen å være sjølsentrert akkurat her: Hva passer best for akkurat DEG? det veit bare du. Lykke til :)

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvilke basser du prøvde før du bestemte deg for crafter'n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kommer Sandberg, Traben, Music Man, Squier, Ibanez, Washburn.

Kan ikke helt forklare hvorfor alle disse krem-merkene ikke ga meg følelsen av "NÅ fant jeg den"

Jeg bare kjente det da jeg prøvde Crafter'n. Du veit det når følelsen er der.

Endret av Ole Jens Hovda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.