Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

5 strenger......


oldskoolstuff

Anbefalte innlegg

God kveld. Har ei stund gått og kjent på suget/behovet etter 5 strenger bass,men lurer på om det kanskje er GAS eg går å kjenner på. :blink: .Uansett,er det nokon som kan gi meg litt info om 5 strenger kontra 4? Har lyst på BB eller TRB serien til yamaha,men alle 5 strengs-synspunkter er hjertelig velkommen..

Speler for tiden på ein yamaha rbx 374 som eg er kjempefornøyd med i forhold til pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste hensikten jeg kan se med en 5-strenger, er egentlig at man kan spille flere noter uten å flytte hånden. Jeg har virkelig ønsket å like dem, men har, etter mye om og men, og mange forsøk (Stingray 5, Bongo 5, Modulus Q5, Spector Euro 5 for å nevne noen), har jeg enda ikke kommet i havn, og har egentlig gitt meg helt på det.

Jeg ville prøvespilt MANGE 5-ere før jeg bestemte meg, i så fall. Tanken kan være tiltrekkende, men de aller færreste har bruk for en 5-strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste ulempen jeg kan se med 5 strenger er at det er mer å "mute". Man har mer å gå på i kjelleren, får nye posisjoner å spille i og ikke minst er B-strengen veldig kurant å hvile tommelen på når man ikke spiller på den. I låter hvor jeg ikke bruker B-strengen i det hele tatt er det veldig kjekt å kunne ha tommelen der, og det savner jeg når jeg spiller på 4 strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anskaffet meg en 5er i går, men den kommer til å bare bli brukt som backup, Men jeg bruker hele registeret til 5strengere da jeg vanligvis skifter mellom en bass stemt i E standard og H standard. For meg så er det et eller annet jeg finner feil med "feelen" på 5ere, jeg er liksom ikke like fri til å gjøre hva jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt 5-, eller 6-strengere og trives best med det, aldri trivdes no særlig på 4-ere. Men uansett, som mange sier, prøv deg frem, stor variasjon i halsbredden på basser. Ser 6-strengs RBXJM2'en min(till salu btw:P) har omtrent like smal hals som TRB5 selv med en streng mer. Om du helst vil ha Yamaha ville jeg gått for TRB, koster litt mer, men er etter min smak en utrolig bra bass, selv om den er litt "danseband". De standard RBX'ene har jeg aldri hatt sansen for, hadde BB5GS som første bass, og hadde den i mange år. Helt grei bass men ikke på høyde med TRB :)

Nå bruker jeg omtrent kun Carvin, har vel funnet det som passer meg best akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en musicman stingray 5 før hvor jeg syntest H-strengen låt veldig daft. Jeg anbefaler deg å skaffe deg en 5´er med singelcoil. Men det er kanskje bare min smak. Uansett så burde du gå igjen setupen på den. Den videoen er et godt eksempel:

Stingray har en veldig god h-streng, så det høres rart ut synes jeg. Singlecoil funker ikke bedre til 5 strenger en humbuckere, det er kvaliteten på instrumentet som teller, samt hvordan det er satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interressant alt sammen. Har en Trace t-bass 4-strenger, men fikk lyst til å prøve en 5-strenger, så jeg slo til på en Lu Shan. Den ser heftig ut, og er ok å spille på. Billig var den også og jeg fikk med koffert. Nå skal jeg strenge den om med noen Rotosound halfwound tror jeg og takk for den infovideoen :), tror det vil gjøre stor forskjell med å strenge riktig. Aldri tenkt på det før, men når jeg så hvor mye tvist han tok ut av strengen, virker det logisk å gjøre det på den måten . Nå må jeg bare venne meg til h-strengen, tenkte å låne Santana's Supernatural og planke noen låter derfra som en start. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du spiller mest på milleren eller? Jeg gikk fra stingrayen til marcus miller, og jeg synes lyden i jazzen er så utrolig mer interessant

Har nesten ikke rørt Milleren på flere år, men det har ingenting med at jeg ikke digger den å gjøre. Tror den ene pickupen har gått, så den låter mildt sagt elendig. Tror jeg skal klare å presse inn det å få fiksa den i høstbudsjettet (må vel bytte pickups til noe annet tenker jeg), for savner å ha en god jazzbasslyd til innspillinger og øving. Stingrayen er helt sjef, men den klarer ikke å kopiere jazzlyden der det passer seg med det.

For å følge opp litt fra din forrige post: Den nye funklåta til Anthracity har med meg på Stingrayen, og jeg synes bassen låter fint nedover B-strengen jeg altså. Føler den følger bra opp der E-strengen må kaste inn håndkleet, og per nå føler jeg at 5 strenger er helt riktig på en Stingray (tross alt megafan av Louis Johnson, så følte jeg tok en sjanse da jeg bestilte en femmer fra Canada). Link til låta finnes i denne tråden: http://forum.gitarno...h-ny-funk-laat/

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.