Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd om oppsett av gitar


Balthazar

Anbefalte innlegg

Det er selvsagt unntak, men som jeg sa, er det generelt slik. Det er vel også riktig at et gripebrett med 7.25 radius muligens kan være litt vanskeligere å sette opp da man må justere strengene mer individuelt for å passe radiusen på gripebrettet, men om det har noe å si for hvor mye buzz man kan risikere, har jeg ikke noen særlig formening om.

Jeg har heller ikke nok erfaring med forskjellige gitarer til å sammenlikne. Min gitar har 12" radius på gripebrettet. Det er PLEK'et, og det betyr noke en del på nøyaktigheten. Jeg valgte en PLEK'et gitar etter å ha prøvd en PLEK'et bass, og etter å ha spilt ymse gitarer gjennom en mannsalder uten nornsinne å finne en som var både helt ren i stemmingen og helt uten klirr, uten at den var tungspilt eller høyt satt opp.

Min G&L er slik, derfor er jeg veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myhrbraathen er en veldig bra sjappe og de fikser dette for deg. Ta med gitaren tilbake, og benytt anledningen til å få de til å vise deg hvordan man justerer dette selv. Ikke noe poeng å risikere skade når dette gjøres FOC i butikken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste og vanskeligste å få satt opp riktig er oversadelen. Resten kommer omtrent av seg sjøl. En halv millimeter for høyt eller lavt spor lager urein gitar, og enten klirr i bånda eller høye strenger. Er bånda ujevne, vil det merkes da.

Sleit lenge med en Squiertele og en japanstrat både med strengehøyde og intonasjon til jeg forsto hvordan oversadelen skulle settes opp. Filte meg nye oversadler av bein, og nå er begge omtrent perfekt intonert og har strengehøyda anbefalt av Fender uten klirr (Bass 2 mm- treble 1.6 mm). Satte nettopp opp en Squier Tele Vintage Custom som koster tre lapper ny, og båndarbeidet der var veldig bra. Null problem å sette opp med anbefalt strengehøyde etter å ha bytta oversadelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan huske er det en PLEk- maskin i Sverige, og en i Norge. Husker ikke navnet på de som hadde dem. Mener det var noe prat på det der på Vintagegitarforumet.

Edit- http://www.guitarlabs.se/

Eller lettere. http://www.guldenguitars.no/Gulden_Guitars/Velkommen.html

Takker så mye. Fant ikke disse selv ved Googling, da må jeg ha vært sløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg fro, men samtidig koster det jo en rimelig gitar, så spørsmålet er om det er verdt det. :)

"Guruen"min tar fra 800.- for en fret-jobb og oppsett av gitaren. Vel verdt det...spesielt for en billig-gitar. For hånd er vel like godt som maskinstyrt?

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Guruen"min tar fra 800.- for en fret-jobb og oppsett av gitaren. Vel verdt det...spesielt for en billig-gitar. For hånd er vel like godt som maskinstyrt?

Det er vel det man er litt uenig om. Jeg ville trodd at computerstyrt maskin vil være i stand til å gjøre jobben enda mer nøye enn et menneske, og på kortere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.