Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd om oppsett av gitar


Balthazar

Anbefalte innlegg

Her kommer det mye bra tips. Jeg har slakket truss-roden litt, men jeg turte bare 1/8 omdreining for denne dagen, fordi jeg er så pysete..... :) Jeg visste ikke det om å slakke strengene, selv om jeg måtte slakke d og g-streng for å komme til. Jeg skal gjøre det neste gang. Jeg trodde slakking av strengene bare gjaldt ved stramming av truss-rod. Jeg har planlagt å la den ligge over natten. Halsen ga bittelitt respons med en gang, deretter virket det som den gikk litt tilbake igjen??? Men det er littegrann mindre skurring nå. Jeg må slakke den litt mer for å få de målene på neck relief som Fender anbefaler. Det plager meg litt at det er så høy luftfuktighet i dag, i tillegg til at det er varmt i leiligheten, sånt påvirker jo treverk. Men samtidig ville den jo blitt påvirket selv om jeg ikke skrudde på truss-roden, bare ved å ligge i gigbagen som den gjør nå. Det har jo vært en veldig fuktig sommer, og det vil neppe bli mindre fuktig de neste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er full av gode tips, og ingen er feil. Når det er sagt, er det ikke noen grunn til å bli redd for å gjøre endringer.

Det har seg nå engang slik at en gitar ikke er en gitar- det er stor forskjell på trussrod i en ekte Fender og en Kinakopi, der de har satt inn en sånn metallstang, bare fordi det var det på originalen. Man aner ikke hva den gjør, men den skal da være der..

Samtidig er det forskjell på en ny gitar og en gammel gitar der trussroden kanskje ikke har vært justert på ti år eller noe, og der mutteren og stangen har fått kost seg i hop, med rust og andre uhumskheter.

Generelt sett er det smart å "avlaste" trussroden før man skrur. Det kan man gjøre så enkelt ved å legge en støtte ved hodet, og en vekt av noe slag over 12. bånd. Trenger ikke å være så tungt, en kilo eller noe funker i de fleste tilfeller fint. Selvsagt omvendt hvis man ønsker å rette ut halsen.

Samtidig, har man tid, og gitaren er noen år gammel, får man ikke bot hvis man klarer å slippe en dråpe olje på mutteren, gjerne dagen før.

Svært ofte er disse forholdsreglene helt unødvendige, men det er bare så dumt hvis man en eller gang ødelegger noe ved ikke å følge dem. Veldig mange stramminger går for seg i ordnede former, helt uten at man trenger å slakke strenger eller å gjøre noe annet.

Det å justere litt av gangen er bestandig lurt. Samtidig er det viktig å skjønne hva som skjer, slik at man skrur i riktig retning. :) En kvart omdreining er passe, men en åttedel to ganger fungerer like greit, hvis man er tålmodig.

Som Sarge sier, det å måtte justere litt her, er ikke noe som er uvanlig. Det avhenger fra gitar til gitar hvor ofte det er nødvendig, jeg har gitarer der man må gjøre dette ganske ofte, til gitarer jeg aldri trenger å røre. Bytter man strengetykkelse og/eller merke, er det vanlig at man må fram med umbracoen for å få gitaren skikkelig satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- litt seint, men det er mulig jeg har tenkt motsatt av det jeg har skrevet. Hensikten er uansett å avlaste presset på mutteren. Legger man en vekt på 12 bånd, og en støtte ved headstock vil det si det samme som at strenger er stramme, ja.

Legger man en støtte under 12. bånd, og vekt på nut, blir det motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løsnet litt mer nå. Fender anbefaler at når man setter en capo på første bånd, og holder E-strengen nede ved det lyseste båndet, skal det være .010" (0.25 mm) klaring mellom 8. bånd og strengen. Jeg har både en 010-streng og en 011-streng liggende. Nå klarer jeg akkurat å lure inn 010-strengen min under E-strengen uten at den rikker seg, men prøver jeg med 011-strengen er det bittelitt bevegelse. Ser ut til at jeg har fått det helt perfekt, men det gjenstår å se i morgen, når det har satt seg.... :)

Det er ikke noe skurr på den mørkeste E-strengen lenger, men fortsatt litt skurr på A-strengen. Jeg har en sånn gammeldags bridge, noen kaller det "brass barrels", sånn som dette:

http://www.guitarplayersanonymous.org/images/customer-files/6in52TeleBridge.gif

Jeg ser at den messing-greia står skjevt for å gjøre A-strengen litt høyere, men likevel er det lavere action for A-strengen enn E-strengen på grunn av krummingen på overflaten av gripebrettet. Jeg skal prøve å stille A-strengen litt høyere, men først skal jeg la halsen sette seg. Jeg tar det i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja.... det er jo logisk, det tenkte jeg ikke på. Men jeg har redusert skurringa betraktelig. Jeg har ikke fått sjekka om man hører det elektrisk, det vil jeg gjøre før jeg tar noen flere beslutninger. Det er bare et par bånd igjen på A-strengen det er litt skurr.

Etter det jeg har lest om neck relief, så tillater en korrekt bue å ha så lav action som mulig uten skurr. Hvis det er for mye bue er visst ikke det heller bra, for da må man ha strengene høyere ved 12. bånd for å unngå skurr. Eller noe sånt. Her er en skikkelig vitenskapelig studie som er gjort av en gitarnerd som har alt for mye fritid. Jeg leste det i går og husker ikke detaljene, men man skulle visst IKKE ha for mye bue heller, det var i hvert fall sikkert..... :)

http://www.bryankimsey.com/setup/neck_relief_1.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt strengebuzz må du regne med når du spiller unplugged. Dette høres ikke uansett når spiller med den på en forsterker, som Audun sa. Du kan også prøve å sett opp strengehøyden på de to mørkeste strengene. Dette gjør du med en liten braco-nøkkel. Du skrur på strengesadlene. Du kan også spørre Myrbraathen om hjelp siden du kjøpte gitaren der. Lykke til! ;)

Edit: La ikke merke til at tråden hadde utviklet seg.

Endret av Tandbergern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lavt man kan ha strengene, avhenger jo også av hvor bra båndarbeidet er gjort på gitaren.

Er dette gjort med omhu, og finjustert i etterkant, ev. halsen/gitaren kjørt i en plek- maskin, (dyrt)

eller er båndene presset i på samlebåndsmanér? (billig)

Forskjellen på hvor lav strengehøyde man kan tillate seg er ganske stor.

Etter noe tid kan jo dette også endre seg, siden en hals kan tørke litt mer, deler av halsen kan være mykere enn resten og så videre.

Generelt sett bør man nok noe opp i pris på en gitar før man kan regne med at båndarbeidet er greit nok. La meg friskt foreslå en sånn 6-7 tusen. Er gitaren billigere enn det ny, er det svært ofte noe å hente med å pusse litt på båndene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er den helt fri for skurr. Jeg måtte bare heve A-strengen litt. Det virker som den lille klirringa som var igjen ikke kom fra de laveste båndene, men fra de høyere, selv om man hørte det mest når man spilte på de laveste båndene. Strengen slo litt mot båndene høyere oppe. Derfor hjalp det å heve sadelen littegrann. A-strengen var i utgangspunktet satt lavere enn de andre strengene. Intonasjonen er nå perfekt, bortsett fra de to midterste strengene som er vel 2-3 cents for høye på 12. bånd. Veit ikke om det er såpass mye at jeg skal gidde å justere noe mer.

Gitaren ligger ikke langt under en American Standard prismessig, så jeg tipper båndardbeidet er bra nok.

Strengene er meget lave nå, uten noe klirr. Kanskje jeg kan senke dem enda mer etter å ha justert truss rod, hvis jeg gidder. Det lille skurret jeg hadde etter å ha justert truss rod virker som det er noe mange andre her ville akseptert, jeg bare ville ha det vekk av en eller annen grunn. Jeg spiller finger style, og oppdaget at klirringa på A-strengen bare skjedde når jeg spilte på den med pekefingeren, ikke med tommelen. Da jeg så nøyere etter, oppdaget jeg at når jeg spiller med tommelen, vibrerer strengen bare "horisontalt" i forhold til gitarkroppen (altså parallelt med båndene), mens med pekefingeren vibrerer de "vertikalt", altså opp og ned mot båndene. Da ble det litt klirr. Vet ikke om det er noe lignende med plekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen gir nok en indikasjon på kvaliteten på båndarbeidet, men dessverre ingen garanti. Det er også slik at Tele og Strat type gitarer som oftest må ha høyere action enn f.eks. LP type gitarer for å unngå buzzing. Dette har med de litt forskjellige konstruksjonene å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette også hvis du har 12.5" radius på halsen? Jeg prøvde å google det du sier litt, og det er noen som nevner det, men de sier at det bare gjelder for "vintage" halser som gjerne har mindre radius, for eksempel 7.25" eller 9".

Når det gjelder båndarbeidet tviler jeg på at det er noe problem på min gitar. I så fall tror jeg det ville vært litt skurring på noen bånd, og mindre på andre. Jeg har ikke merket noe som helst til dette mens jeg satt den opp. Det var mer konsekvent på én bestemt streng, eller alle de lave bånda. Jeg syns strengene er veldig lave nå, og de har ikke noe skurr. Jeg syns også at man hører forskjell på litt skurr og ikke noe skurr gjennom forsterker. I hvert fall gjennom Guitar Rig som er ampen min..... :D :D Kanskje det er fordi Telecaster har veldig mye diskant og er veldig avslørende i forhold til humbucker gitarer. Kanskje også fordi jeg liker veldig avslørende amp-oppsett, som avslører detaljene i hvordan du spiller. Men du hører langt mindre i amp enn du hører akustisk, og du hører det ikke med masse distortion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt unntak, men som jeg sa, er det generelt slik. Det er vel også riktig at et gripebrett med 7.25 radius muligens kan være litt vanskeligere å sette opp da man må justere strengene mer individuelt for å passe radiusen på gripebrettet, men om det har noe å si for hvor mye buzz man kan risikere, har jeg ikke noen særlig formening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.