Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd om oppsett av gitar


Balthazar

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et spørsmål om oppsett av gitar. Jeg har en ganske ny Fender Highway One Texas Telecaster, som er i sjiktet mellom en vanlig Highway One og en American Standard. Jeg har drevet og testet ut hva slags strenger jeg liker, og tror jeg vil gå for .010. Jeg har hatt 010-strenger helt siden jeg kjøpte den. Det er noe skurr på strengene, det er på A og E-strengen (den dypeste), og mest på de laveste båndene. Derfor hadde jeg tenkt å få noen til å sette den opp for meg. Men i et annet forum (Fender) er det noen som sier at man må alltid regne med litt skurr på elektrisk gitar når man spiller unplugged. Er dette riktig? Noen andre på samme forumet var uenige, så jeg bare sjekker med dere, hva dere sier.

Jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg hører noe til det når den er plugget inn. Jeg mente jeg hørte noe, men kanskje det bare er innbilning.... :) Jeg vil bare ha den så bra som mulig, den var jo ikke billig.... :) Det er akkurat nok skurr til å være irriterende når man spiller på den unplugged. Det andre jeg lurer på, er at jeg så et annet sted i forumet, hvor noen mente at hvis man har kjøpt en ny gitar, som jeg, kan man forvente at butikken setter den opp gratis, men jeg var ikke sikker på om det var en spøk eller ikke. Kan man det?

Det tredje jeg vil spørre om, er om dere vil anbefale noe sted i Oslo å få jobben gjort? Jeg kjøpte den på Myhrbraaten. Jeg vet at Fender av og til er innom 4Sound og gjør det gratis, men jeg spurte dem og de regnet med det var lenge til neste gang. Er det omtrent det samme hvor jeg leverer den? Vet at mange anbefaler Erik Welo i Drammen, men han er kanskje dyr? Han er jo en slags stjerne, har jeg skjønt.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke så veldig komplisert for noen som kan det dette, så en vanlig setup på gitarsjappe burde da være nok. Om ikke annet så får du kartlagt problemet grundigere. Jeg er av den oppfatning at det er en ganske marginal forskjell som skal til for at klirring unplugged/plugged skal ha noe å si/er noe å regne med. Dog, er jo null klirr å foretrekke, så du har ditt på det rene om du klager på dårlig oppsatt gitar, og jeg hadde krevd å få den satt opp gratis, du har tross alt lagt igjen mange tusen på en trebit, atpåtil en trebit som ikke gjorde det trebiten skulle på tifredsstillende måte. /ranting off

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg hadde ikke 010-strengene på da jeg skrev dette, for jeg testet et 011-sett. Det var nesten ikke noe klirr på 011-settet. Jeg har nå fått satt det tilbake til 010-settet, for å se om det høres i amp. Jeg prøvde i Guitar Rig 5.0 for der har man mange forskjellige oppsett. På de fleste clean presets kunne man absolutt høre klirringen. Det begrenser seg egentlig til de 3-4 første båndene på A og E-strengen. På presets med litt crunch kan man også høre det. Det er ikke veldig ille, men litt irriterende. Jeg liker å spille med litt lett crunch (framfor kraftig distortion), så jeg tror vel det blir til at jeg ber dem fikse det. Jeg er veldig pysete på å kreve ting, så det spørs om ikke jeg må punge ut - det blir ikke før mandag, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at en gitar må justeres noe når man skifter strengetykkelse. Helt normalt.

Nei, det vet jeg. Men det var enda mer skurr med 9-ere, og de påsto i butikken at det var det gitaren kom med. Men jeg spilte gitaren akustisk i butikken, og husker ikke at det var skurr da. Men det kan det godt ha vært, bare at jeg ikke spilte akkurat på de båndene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, Fendergitarer har 09- sett som standard. Det at det blir mindre "skurr" når du stter på tykkere strenger, er også lett å forklare, da du får større strengedrag, jo tykkere strenger du setter på.

Som andre har skrevet, litt strengebuzz er ikke noe å bry seg om, men du bør jo justere gitaren slik at du er komfortabel med mengden skurring i når den har de strengene du foretrekker. Det er inge fasti på hvor mye "buzz" som er OK, det er etter smak og behag. Noen gitarister liker høy strengehøyde, andre er mer "feriegitar"- orienterte, altså lav strengehøyde.

Enkelt forklart er jo dette slik at jo høyere strengehøyde, jo mindre skurr, forutsatt at krummingen av halsen er korrekt i forhold til strengetypen og tykkelse. Forskjellige merker av strenger kan gi forskjellig drag, og således påvirke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp. Jeg har sjekket Fender's egen setup guide nå, og hvis jeg forstår den riktig er ikke krummingen på halsen korrekt. Slik jeg forstår det, kan den ikke ha vært korrekt for 9-strenger heller, selv om jeg har 10 nå. Når jeg setter en capo på første bånd, og presser ned en av E-strengene (uansett hvilken) på øverste bånd, skal det være en bitteliten klaring mellom 8. bånd og strengen. Det er det ikke. Strengen ligger inntil båndet, det er fysisk kontakt mellom strengen og båndet. Jeg visste ikke at det skulle være klaring, men jeg sjekket mine andre gitarer, og der er det en bitteliten klaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt, og ikke dramatisk, og det forklarer "klirringen". Halsen din er for rett.

Juster spennet i halsen, og problemet er løst. Vil du ikke gjøre det selv, så få noen til å fikse det for deg. Husk at man ikke skal skru mer enn en kvart omdreining av gangen, det tar noe tid før justeringen av trussrod setter seg i treverket. Vent gjerne til neste dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Road Worn-strat for ikke lenge siden. Fyren i butikken skiftet til .10 for meg og gjorde justeringene som skulle til. Når jeg spiller unplugged er det litt skurring, men koblet til forsterker er lyden 100% fin, og det er jo det som er viktig :-)

Edit: Beklager alle tegnene. iPaden takler visst ikke aa skrive vokaler her?

Endret av JRV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk umbrako-nøkkelen i dag. Det var ikke noe pes med det. Jeg ringte, og de var kule og sa ja da, bare kom og hent. De mente det ikke fulgte med noe instruksjonshefte for selve jobben, og det kan jo godt hende, men det spiller ingen rolle. Fender har instruksjoner ute på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justering av truss rod er ganske enkelt:

  • Mer bue - slakkere truss rod (skru mot klokka)
  • Mindre bue, rettere hals - strammere truss rod (skru med klokka)

Det er et par ting til å huske på:

  • Husk å ALLTID slakke strengene før man justerer truss rod. Det gir mindre slitasje av truss rod-innfestingen.
  • Husk å alltid justere lite. En kvart til en halv omdreining er nok før man stemmer opp gitaren igjen.

Det er også undertegnedes erfaring at halsen av og til kan bruke litt tid på å stabilisere seg etter en justering. Dersom jeg ikke er helt fornøyd, så venter jeg gjerne en stund med litt spilling eller over natten før jeg bestemmer meg om jeg skal justere igjen.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.