Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om lydkort


Anbefalte innlegg

Hei, eg har berre nokon spørsmål angående lydkort.

1- Korleis får du høg lyd med lydkort uten ein +18 db knapp? Eg har ein pod ux1 (eg plugger i min dynamiske shure sm57 og mikker gitarforsterkeren). Min pod ux1 kom med programmet pod fars. Her kan mixer, inputs, volume boost og instillinger for poden stilles inn. Om eg ikkje velger +18 db i mikseren, blir signalet ganske svakt. "Mic gain" på poden er satt til 60-70% og forsterkeren har ganske høg lyd. Eg berre lurer på, når du har eit anna lydkort, korleis får du eit høgt og klart signal? Er volum forsterking bygga inn i lydkorta?

2- Eg har hatt litt problem med at lydkortet har "kresja". Av og til når eg er på youtube, forsvinner lyden og eg kan ikkje spela av noko lyd frå itunes, windows media player, guitar pro etc... For å løse det må eg restarte pcen. Det er ein veldig kraftig pc (kjøpt under eit halvt år siden, 8 GB ram, core i5, 2,4 prosessor, lite installerte programmer, har gjort virus scan). Har lydkortet mitt skylden i dette? Ville ett bede/dyrere/kraftigere lydkort løse problemet mitt?

3- Når du har ettt lydkort med for eksempel 4 mikrofon inganger og 4 jack inganger, korleis velger du vilken av desse ingangene som skal gjelde om du berre vill spele inn 1 instument? Fks, om eg har min mikrofon plugga inn i input 1, korleis hindrer eg inspillingsprogrammet for å spele inn spor for de andre ingangene? Eller fks om eg vil plugga inn min gitar i jack ingang 1 og spela inn ett dry signal, imens eg har ein mikrofon plugga i ein av mikrofoningangene og fks synger, korleis stiller eg slikt inn?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der!

1. Det er jo viktig med et tydelig og stabilt signal, som ikke clipper (vrenger), og ikke er for lavt. Jeg har aldri hatt problemer med å stille noe høyt nok, med mindre kilden av lyd jeg prøver å ta opp er kjempelav. Tvert imot har jeg til tider måttet trykke inn dempeknappen for å få mindre dB :-)

Og skulle du være skikkelig uheldig, er det ikke verre enn å måtte bruke en gain-plugin i programmet du bruker.

2. Jeg kjenner ikke til problemet med lydkort som kræsjer. Det kan enten være produsentens feil, eller at du har en gammel driver?

3. Når du spiller inn i en DAW (Digital Audio Workstation) som f. eks Logic, Pro Tools, Cubase, Garageband, Reaper osv., kan du velge hvilken input du vil ha i sporet du vil ta opp. Hvis jeg skal spille inn med fire mikker, lager jeg fire lydspor i miksen, og velger input 1, input 2, osv nedover.

Håper du fikk svar på det du lurte på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar! Eg lurer forsatt litt på dette med record aming etc om du har flere inputer på lydkortet. Når eg lager ett nytt spor i reaper (min daw), så trykker eg berre på "insert new track", og armer det. Men det er noko på kvart spor som heiter input elns. Er det her eg velger kva input på lydkortet eg vill spille inn frå? Eg skal ikkje ha nytt lydkort med ein gang, men når eg får ett, så vill eg ha noko eg kan i hverfall spille inn ett trommesett med. Eg har tenkt litt på presonus audio box 1818 vsl. Den har 8 inputs (kombinert jack ingang og xlr). Vill dette vere nokk til ett trommesett/live inspilling for flere musikere? Dette lydkortet kommer og med to softwares: studio one som er ein daw, og Virtual studio live Som er eit program for lydkortet der du legg effekter på før det treffer din daw. Eg har ikkje lyst til å bruke noken av desse programma, siden eg bruker reaper som min daw, og eg legger effekter på via vst i reaper. Eg vill også spare datamaskinen min for fleire programmer, siden dette tar plass. Er desse programa nødvendige for å bruke lydkortet, eller kan eg berre plugge det i datamaskinen via usb, installere enetsdrivere (som sjer automatisk når du plugger noko ukjent i usb) og så bruke det som eit vanlig lydkort? Det har og ingang for stikkontakt. Må eg bruke det om eg ikkje har kondensator mikrofon? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ved inputen i hvert enkelt spor du velger hvilken fysisk input i lydkortet du skal bruke ja :-)

8 kanaler er nok til litt av hvert det ja. Du kan også alltids kjøre flere ting inn i ett spor hvis du bare skal ha et enkelt opptak du kan tukle litt med.

Et eksempel ved livespilling: du kan be en lydmann om å kjøre et trommesett ut i en aux-kanal, som du kan kjøre inn i en av kanalene på lydkortet. Så lenge du får en grei trommemiks fra bordet kommer det til å funke fint. Da har du plass til resten av bandet.

8 kanaler er også veldig fint til et trommesett.

Når det gjelder programvare, kan du som regel bruke det du vil til et lydkort. Husker fra tidligere år at Pro Tools ville ha et eget lydkort (mbox) som du måtte kjøpe med, men tror de har fjernet den ordningen nå, sånn at du kan bruke hva du vil. Reaper skal funke med det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ved inputen i hvert enkelt spor du velger hvilken fysisk input i lydkortet du skal bruke ja :-)

8 kanaler er nok til litt av hvert det ja. Du kan også alltids kjøre flere ting inn i ett spor hvis du bare skal ha et enkelt opptak du kan tukle litt med.

Et eksempel ved livespilling: du kan be en lydmann om å kjøre et trommesett ut i en aux-kanal, som du kan kjøre inn i en av kanalene på lydkortet. Så lenge du får en grei trommemiks fra bordet kommer det til å funke fint. Da har du plass til resten av bandet.

8 kanaler er også veldig fint til et trommesett.

Når det gjelder programvare, kan du som regel bruke det du vil til et lydkort. Husker fra tidligere år at Pro Tools ville ha et eget lydkort (mbox) som du måtte kjøpe med, men tror de har fjernet den ordningen nå, sånn at du kan bruke hva du vil. Reaper skal funke med det meste.

Hæ? Kan du ikkje bruke kva som helst lydkort i protools?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.